Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Halpa kaupunki ei liian monen tunnin lentomatkan päästä

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Heli, 8 Huhtikuu 2008.

1. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Niih. Köyhän pitäis päästä reissuun, pidennetylle vkl:lle ja pitäis löytää Euroopasta sopivan hintainen kaupunki. Eli missä eläminen ois muutaman päivän edullista. Oisko mitään suositella?

Varsovaa olin jo suunnitellu, mut onko se minkä hintainen paikka? Vilna? Muita?

Mä en ole matkailijaihminen, joten mulla ei ole hajuakaan kaupunkien hintatasoista mutta kuvaamaan pitäis päästä.

2. Vs: Halpa kaupunki ei liian monen tunnin lentomatkan päästä

No siitä lennon hinnastahan on myös paljon kiinni.
    Katsot ensin netistä mihin pääset kys. aikana halvalla paikalle, ja sitten katsotaan niistä...

3. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Vs: Halpa kaupunki ei liian monen tunnin lentomatkan päästä

Ei noin päin... :) Äh, jos oli hankala kysymys, niin antaa olla.

4. jimi-

jimi-

918
    0
    0

Oon menossa joko prahaan tai varsovaan noin kuukauden päästä ja olen saanut käsityksen että ainakin varsova on edullinen.

5. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Taitaa mennä niin, että idässä on halpaa, lännessä kallista.

Oikein pikkubudjetilla valitsisin Bukarestin, siellä on hyvin edullinen hintataso, ja kaupunki on mielenkiintoinen. Erityisesti taiteista kiinnostuneelle.

Brastislava on myös valokuvaajalle erinomainen valinta. Jos sinne ei ole sopivia halpoja lentoja, voi lentää Vieniin ja jatkaa junalla, Brastislavaan on vain 60 kilsaa, tunnin matka.  Vieniin on aina tarjouslentoja.

Jos et ole kovin monessa paikassa käynyt, niin aloita noista. Vastaavia ovata kaikki Itä-Euroopan paikat, mutta ei se ekakertalaiselle sen kummempaa ole; Bulgaria, Kroatia jne.

6. kts

kts Member

159
    0
    16

Mites Berliini? Saa yhdistettyä idän ja lännen samaan ja tuota on kai ainakin väitetty kohtuuhintaiseksi, bonuksena lentoja saanee halvalla ja lentoaikakin on kohtuullinen.

7. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Duunikamu ehdotti Berliiniä, mut en tiiä miks se ei kuulosta tarpeeksi "eksoottiselta" ;).

Mä menen pääasiassa kuvaamaan, aika ei ehkä riitä muuhun. Bukarestkin kuulostaa kivalta, kuten siis Varsova. Bratislavakin kuulostaa kivalta...

8. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Joo Saksassa on se hyvä puoli (ollakseen länsieurooppalainen maa) että hotellit on melko halpoja ja Lufthansalta saa yleensä myös lennot halvalla jos pystyy varaamaan ne ajoissa.

"Idän" paikoista annan myös ääneni Bukarestille ja Bratislavalle. Jälkimmäiselle pari ääntä enemmän, tosin siitä on yli 5 vuotta kun noissa kaupungeissa kävin.

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Berliinin lentoja on saanut  10-20 euron hinnoilla joistakin tarjouksista, lienee edullisin matkojen osalta.

10. Vs: Halpa kaupunki ei liian monen tunnin lentomatkan päästä

Halvimmat lennot Berliiniin tarjoaa tällä hetkellä AirBerlin, 29€ suunta.

ps. Kävin itse Italiassa viime syksynä "halvalla lennolla" -periaatteella. Lensin Tampereelta Stanstediin, ja sieltä Anconaan. Maksoin Ryanairin lentolipuista 120€ (menopaluu), kun Finnairin/Air Dolomitin kautta ostetut liput olisivat maksaneet 400€.
    Loppujenlopuksi kun laskin todellisia matkakuluja, niin lentolippujen hinnat menivät aika tasoihin; Ryanairin aikataulut kun olivat mitä sattuu, niin jouduin yöpymään Stanstedin Hilttonissa yhden yön (200€), ja tulomatkalla mulla oli yks ylimääräinen reppu tuliaisia, niin jouduin maksamaan sen rahtaamisesta 20€. Tuohon vois tietty lisätä vielä taksikyydit Lontoossa, ym. pikku kuluja, jolloin todellinen matkan hinta lähenee tuota neljääsataa €uroa.

Eli, ensikerralla kun lähden Anconaan, niin ostan varmasti ne kalliimmat liput ;)

11. Vs: Halpa kaupunki ei liian monen tunnin lentomatkan päästä

Lissabonia sanottiin jossain länsi-euroopan halvimmaksi kaupungiksi.

12. Vs: Halpa kaupunki ei liian monen tunnin lentomatkan päästä

Sit kannattaa pysyä kotona ja se on vielä halpaakin

13. Larsson

Larsson Member

339
    0
    16

Lufthansalla en ole lentänyt varmaan kertaakaan, vaikka kuljen suomen ja saksan väliä noin neljästi vuodessa. Hampuriin halvin on lähes poikkeuksetta Blue1. AirBerlin näyttäisi lentävän edullisesti ainakin, no, Berliiniin. Sekin on luotettava lentoyhtiö, olen johonkin heidän kyydillään lentänyt.

Saksassa halvimmat säädylliset majoitukset saa yleensä kun ottaa hostellista oman huoneen suihkulla. Majoituin tuolla tavalla pari vuotta sitten Berliinissä. Krakovassa oli joskus todella edullinen yksityismajoitus, mutta vähän korvessa se oli. Ei tarvinnut kuin rautatieasemalla hetken aikaa hengailla niin diileri kyllä löytää. Budapestissa olin myös pitkää viikonloppua viettämässä toissavuonna. Pieni hotelli keskustan tuntumassa maksoi muistaakseni jonkun 50e/yö kahdelta hengeltä.

Lentojen hintoja voi kartoittaa esimerkiksi expedia.de tai opodo.de sivuilta.

Ja vielä Saksan hintatasosta: Halvimmat paikat syödä mahansa täyteen ovat aasialaiset take-awayt (joihin voi usein kyllä istua myös syömään). Yleensä 5-6e hintaan saa sellaisen satsin että siitä syö kahdesti, ja hyvää se on. Lounaaksi döner kebab 2-3e tai makkara 2e. Olut tai viinilasillinen maksaa yleensä enintään puolet suomen hintatasosta. Muut eteläisemmät ravintolat ovat myös edullisia: esim kreikkalaisissa, joita on paljon, syö ison aterian hintaan 7-12e ja ouzoa kannetaan talon piikkiin nenän alle aika taajaan. Berliiniä suosittelen, eikä tämä Hampurikaan huono ole. Molemmissa on puolensa ja kuvattavansa.

14. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Mä olen Bordugalin kannalla, Lissabon tai Porto, eikä välimatka näiden välillä ole kuin muutama tunti julkisilla. Molemmissa paikoissa on tosi runsaasti majataloja, jotka ovat ihan eri hintaluokassa kuin hotellit. Kaikki omalle kohdalle osuneet ovat olleet siistejä ja hyvin hoidettuja. Off-season hinnat oli viimeksi 20-30€/yö, ja jos viitsii niin voi vielä tinkiäkkin. Aamupalaa ei kylläkään yleensä ole, se pitää järjestää itse tai nauttia jossain korttelin kahviloista. Sen sijaan pyykit ja silitykset vaikuttavat onnistuvan kaikkialla.
    Nämä halvat "pensaot" sijaitsevat usein mukavan kuvauksellisissa paikoissa, ei tarvi kuin avata pikkuparvekkeen ovet ja kuvauskohteet ovat silmien edessä.

15. kalmari

kalmari Member

385
    0
    16

Varsova kaupunkina ei vedä millään vertoja krakovalle joka taas on paikka jonne voisin muuttaa asumaan milloin vain. Varsova on betoniblokkihelvetti parhaimmillaan. En ehdi tarkistaa mutta muistaakseni Finski aloittaa krakovaan suorat lennot aina kevään tullen.
    Vaikka puolassakin hinnat ovat nousseet kohisten muutaman vuoden sisään niin kyllä sielä halvalla pääsee.

-Juho

16. Vs: Halpa kaupunki ei liian monen tunnin lentomatkan päästä

Ihan kiinnostavaa, tuo artikkelin otsikko oli kyllä hauska: "Porton rähjäinen charmi puree" ;-)

Millä hinnoilla tuonne Lissuponiin pääseepi?

17. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Tää kyl kuulostaa sikaihanalta :eek:

Ei sulla, Pekka, olis antaa mitään yhteystietoja majataloihin, joissa oot ollut?

18. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Halvin on luullakseni Ryanair, ja siihen täytyy laskea lisää (n25€) aikataulujen vuoksi yö Frankfurt Hahnissa.
    Mutta matkat on halvimpina päivinä Tre-Frankki 15€, Frankki-Porto 15€, Porto-Lontoo Stanstedt 40€, Stanstedt-Tre 20£. Verot päälle.
    Reilut parisataa edestakaisin, mutta tosiaan mennessä yö Frankissa (siis F.Hahnissa) ja palatessa puoli päivää Lontoon esikaupungissa.

Ähh... sähän olitkin kiinnostunut Lissunponista. En viitsi pyyhkiä noita Porton tietojakaan pois jos jotakuta kiinnostaa. Portosta Lissaboniin pääsee junalla ja bussilla. Bussilla tuo maksoi muistaakseni kolmisenkymppiä.
    Jos on aikaa niin kannattaisi mennä lyhyin välimatkoin, siellä on tosi tiheä (hyvin infottu ja edullinen) bussiverkosto ja rannikolla on paljon nähtävää.

19. Vs: Halpa kaupunki ei liian monen tunnin lentomatkan päästä

Hyvä ettet pyyhkinyt, enpä ajatellutkaan että Portoon voi lentää, joten ajattelin että Lissabon-Porto olisi jokatapauksessa juna. ;-)