Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nestemäinen korvike D-76:lle?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Vuokko, 7 Kesäkuu 2006.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Kysyin tätä aikanaan R.I.P vk-netissä, ja tyhmänä en kirjannut tietoja ylös.

Nyt kuitenkin kun kokeiluun on tulossa pari-kolme uutta filmiä niin samalla niitä voisi kalibroida kokonaan uudella kehitteellä, päästen eroon tuosta järkkykalliista D-76:sta. Se kun 1+1 -käyttöisenäkin maksaa 2-3€/kehitys, riippuen käytänkö 500ml vai 600ml -vetoista purnukkaa.

Rodinal on hyvä tarkoitukseensa, mutta saatavuus voi tulla ongelmaksi.

Jotenka. Kriteerit: "kohtuullinen hienoraekehite", kuten tuo laimennettu D-76. Nestemäinen ja riittävä, Rodinalin tyyliin siis. Ja sama tarkoittaa halpaa kehittämistä.

Joitain mieleen tulleita ovat..

* XTOL Kovin D-76 -tyyppinen, 1+1 -kertakäyttöisenä hintaa kehitykselle 0,1€ :) -jauhe, joutuu lutraamaan. Säilyvyys lutrauksen jälkeen on 5 litran määrälle vain 2kk... Huono juttu

* HC-110 - ?

* Ilfotec HC (tiiviste säilyy vain pari kk) hinta / kehitys = 0,6€

* Ilfotec LC29 (tiiviste säilyy sentään 6kk) hintatietoa en löytänyt

Mun kehitysmäärillä tiivisteen säilyvyys on tärkeää. Tekeeköhän 5 litran XTOL:sta myös litran annoksen? Onko jauhetta helppo ottaa pienissä erissä?

2. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63
    Kautta vuosisatojen on kielletty sekoittamasta vain osaa valmiista jauhekehitteistä. Luultavasti asiassa on siis perää.

HC-110 säilyy hyvin. Eikä ollenkaan huono kehite. Jos pitää olla neste, halpa, säilyvä, ei Rodinal, niin se on sitten tässä.

D-76 ja Rodinal ovat kuitenkin aika erityyppisiä, ehkä tuon HC-110 vois ajatella olevan jostain siltä väliltä.

Itse en ole harrastanut, mutta D-76:n raaka-aineet eivät ole maailman kalleimpia. Saatavuus voi olla vähän hankalampaa. Hopeavedos voisi auttaa. Mutta tarkoittaa sitten jauheiden sekoittelua.

Rodinalin vanhempaa versiota saa Fotoimpexiltä. Adox APH 09, litran purkeissa, 11,60€. Ja kyllähän Agfan värikemiat ostanut yritys lupasi aloittaa myös "Agfaphoton" Rodinalin valmistuksen. Tosin kukaan ei liene sitä vielä nähnyt ja tuleeko koskaan Suomeen, on toinen juttu.

3. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Lutrauksen jälkeen? Siis sen jälkeen kun sekoitat jauheet veteen? Eikös Kodak lupaa 6kk säilyvyydeksi, ei 2 kk. Itselläni loppui juuri ensimmäinen xtol satsi n. 5,5 kuukauden jälkeen litkujen sekoittamisesta ja hyvin toimi ihan viimeinenkin kehitys. Eikös AnselA:lla ollut jotain kikkoja joilla parantaa säilyvyyttä...kehittää keitettyyn tai tislattuun veteen tai jotain...

IMO, xtol on erittäin hyvä kehite -- terävä ja hienorakeinen. Kontrastia se kuulemma vähän hukkaa, mutta mun käytössä se on vain hyvä asia.

4. J.Vuokko

8 192
    63
    48
    Ehkä tuota XTOL:ia pitäisi kokeileman. Ainakin tulee halvaksi verrattuna D-76:seen.
    Ja samallahan kyseessä on uusin kaupallinen kehite, vuodelta 1998.

Säilyvyydestä Kodak sanoo:

In full, tightly closed container: 6 months

In partially filled, tighty closed container: at least 2 months

Tietysti tätä voisi tulkita, että jos olisi 5 litran haitaripurnukka niin se vastaisi "täyttä" pulloa ja kestäisi 6kk?

Otanpa ja kokeilen :)

5. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Lykkää litkut puolen litran limsapulloihin... Siitä kätevästi menee aina 1/3 - koko pullo per kehitys rullafilmien kanssa kehitellessä.

6. J.Vuokko

8 192
    63
    48
    Ja sain tekosyyn ostaa limua ^__^

7. OlliJ

OlliJ Active Member

414
    26
    28
    Minä ehdottaisin Pyrocat-HD:n kokeilemista. Tämä on Sandy Kingin konstruoima kehite. Siitä on hyvä aika perusteellinen kuvaus täällä: Pyro Staining Developers ja runsaasti infoa erityisesti apug.orgissa. Hopeavedokselta saatavana valmiina lioksina. Käyttöliuos tehdään kertakäyttöisenä kahdsta kantaliuoksesta 1+1+100 ja suhteita voi varioida eri tarkoituksiin. Liuosten säilyvyys on varsin hyvä ja hiljattain vielä parannettu vaihtamalla kehiteliuoksen liuotin propyleeniglykoliin, säilyvät ainakin yli vuoden.

Pyrocat-HD on taloudellinen käytössä ja mukautuu hyvin eri tarkoituksiin. Käytän sitä itse lähes kaikkeen filmikehitykseen.

8. ..noita limsapulloja ei sitten saa tuosta vaan heittää pullonpalautuskoneeseen. Niin, en tiedä saako niitä jollakin riittävän puhtaiksi valokuvaukskemioista, sekajäte huuhtelun jälkeen lienee turvallisin

9. mites ois D23 sihen kun tulee vaan parametyyliaminofenolia ja natriumsulfiittia

10. jj

jj Member

310
    1
    16
    Minun äänen saa Xtol. Melko täyden ympyrän kuljettua siitä vain on oppinut pitämään. Todennäköisesti en vaihda ellei sitten Kodak lopeta tuotteen jossain vaiheessa. Eri sekoitussuhteet jotenkin vain toimivat tuolla kehitteellä hyvin ja ennustettavasti.

11. Niinpä, ja veikkauksia otetaan vastaan että kuinkahan tuon juuri mvpaperien tuottannon lopettaneen kanssa käy.

12. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63
    Ilman muuta ja pahoittelut Ollille mun osalta, että en tuonut sitä esille tässä yhteydessä. Syynä on ainoastaan se, että en vielä tiedä, onko se ylivoimainen kaikille negoille vai pitääkö löytää rinnalle vieläkin jotain muuta. Tarkoitus oli hehkuttaa ko. tuotetta myöhemmin, kunnes olen kirjoittajana 100% varma mitä sillä voi tehdä. Olen "testaillut" sitä pitkään, mutta tässä alkuja.

Kehite on äärimmäisen "siisti" ja loogisesti toimiva, vähäisellä liikuttelulla syntyy negoja, jotka kinokoossa saattavat olla jopa "liian teräviä". Hieman hämäävää ja siksi omat testit ovat kestäneet. Syynä saattaa kuitenkin olla kehitysprosessin optimointi liiallisen "terävyyden" suuntaan. Rullafilmillä ns. "semi-stand" saattaa olla juuri oikeaa.

Terävyys on siis varmaa Pyrocat-HD:lla, mutta entäs sävyt? Vaikuttaisi siltä, että klassikoiden tasolla, jollei edellä, mikään ei anna aihetta epäillä muuta. Kyseessä on ns. "staining"-kehite (miten tuon nyt suomentaisi - tahra ei kuullosta oikeelta) eli sen käyttäytyminen eri papereilla eivät ole normaalisti ennakoitavissa. Ei myöskään normaalit densitometriset mittaukset, jos niistä joku on kiinnostunut.

Skannattavuus ei minua kiinnosta, mutta sen verran täytyy sanoa, että ne muutamat omaan käyttöön tehdyt skannit olivat helpoimpia koskaan.

Kirjoitan jonnekin vaikka esseen ko. kehitteestä, kunhan kaikki jutut on kokeiltu kymmeniin printteihin asti. Ehkä vuoden loppuun mennessä. Mutta sitä ennen, hankkikaa ihmeessä itsellenne yksi Hopeavedoksen Pyrocat HD satsi ja kokeilkaa! Ja tämä ei ollut Hopeavedoksen mainos, vaan mun juttuja. Jos haluaisin mainostaa ko. yritystä, se näkyisi paremmin. Täytyy kuitenkin sanoa, että aivan loistavaa palvelua Ollilta. Jopa mun munauksien ymmärtämisessä;)

13. äläkää ny köyhää kaveria kiusakko :( <-- minua siis :) Olen melkein pee aa, rodinalia ei enää saa, eikä myöskään neopania sillä hinnalla jolla sitä aikaisemmin sain. Eli - mulla menee vaihtoon sekä kehite, että filmi.. ja taas menee kesä mukavasti hakiessa ensinnäkin hintalaatu suhteeltaan oikeita matskuja ja niiden toimivuutta, perkele.

14. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63
    ????

Älä pelkää. Eikö muka Telefotosta saa halpaa Neopania? Voit olla varma, että niin kauan kun Fuji sitä tekee, sitä myös jostain hankitaan! Eikä ole edes kallista. Haetaan vaikka Tokiosta. En missään nimessä halua missata sun kuvia sen takia, että filmi loppuu.

Mitä tulee kehitteeseen, toi Pyrocat-HD on aika huokeeta. Lähetän sulle kokeiltavaksi mun toisen (tosi vajaan)setin, se on ilmaisena tosi edullista. ;) Ja ostettunakin tosi halpaa.

Eli kaikki on hyvin. Trust me;)

K

15. kun toimittajakin asuu nurkilla...

16. Tämä kameralaukku systeemi on kyllä aivan ihmeellinen yhteisö, täytyy sanoa :)

Mutta siis joo - ammattikuvan kautta tilasin yhteensä 3 pressipäkkiä tuota 400 neopania, päiväysvanhaa suoraan tehtaalta 2 euroa rulla. Musta on mustaa ja valkoinen valkoista, siksi se on minusta hyvää.. en osaa sen paremmin perustella.. niin ja tietty pohjaväri, jota ei ole :)

Teemaksia (ISO-100) sain Hertellistä joskus 10 rullaa niinikään 2 euroa rulla, sen kanssa meinasi lähteä järki, kunnes viimeisen rullan huuhtelussa hoksasin sen "taijan" ja tinkasin sitä sitten tänään kallioniemeltä 2 rulla 10 euroon (vaikka vannoin että siihen en enää koske)

Muista kokeilemistani filmeistä pidin eniten Ilfordin hp5+, delta 100 ja delta 400. APX oli mielestäni ainoa, joka ei vaan jostain syystä "toiminut" mitenkään mihinkään... saatoin olla väärässäkin.

Rodinalikin on viimeaikoina alkanut hieman tympiä lähinnä muotokuvien kohdalla. Katukuviin se on kuin onkin mielestäni niin hyvää, ettei olisi tarvinnut parempaa etsiä. Mutta varsinkaan studiomuotokuviin se ei yksinkertaisesti sovi.

Joskus, jos joku ottaa minut töihin ja maksaa palkan, tilaan jostain 30 metrin rullan niin hidasta filmiä kuin mahdollista ja purkitan sen 12 kuvan rulliksi, eli rulla-pari per studiosessio. Tuota jos vielä kehittäisi jollain microphenillä, niin veikkaan, ettei raetarkenimellekaan ole enää käyttöä :)

Mutta siis jos ja jos. Tuo Olli J:n markkinoima kehite kuulostaa jopa liian hyvältä ollakseen totta. Myös vedostuksen jatkokurssi kuulostaa enemmän kuin mielenkiintoiselta, mutta.. niin.. toivottavasti niitä järjestetään tulevaisuudessakin. Itsekseen kun tuolla punavalossa kantapäitään kuluttaa, tulee joskus mieleen, että "tästäkin jos joku olisi joskus maininnut, niin.." ;)

Mutta juukelis.. jos tästä painuisi unten maille. Huomenna on pitkä ja valovoimainen päivä tiedossa... ainiin!! Ne neulanreikäkamerat!! Pitikös sitä vielä yksi topicci avata ennen unille menoa..

17. eikös hertellissä myydä deltaa aina 3 kpl satseissa kympillä?
    hinta nousisi siis pvm tuoreutuksen yhteydessä vain 2 -> 3.33.

18. Miksi densitometriset tavanomaiset menetelmät eivät toimi Pyrocat-hd:n kanssa? Vaikka fog tms olisikin eri luokkaa, tulee valottamaton ruutu referenssiksi joka tapauksessa mittauksissa. Tai ainakin minä valvon kehityksen tasaisuutta vertailemalla valottamatonta ruutua tunnetusti valotettuun ruutuun (siis ei absoluuttista yhden ruudun tarkkailua).

Jauheet kehotetaan yleensä koko paketti kerrallaan, koska on pelko mahdollisesta erottumisesta. Voi olla että esim. hienojakoisempi raskaampi komponentti kertyy vähitellen pussin pohjalle ja joku karkea kevyt tavara pinnalle. Seoksesta tulee tällöin aika poikkeava jos käyttää ensin päältä ja lopuksi pohjalta. Tietysti jos jauheen saa riittävän hyvin sekaisin ennen käyttöä, lienee se monesti ok. Tästä varmistuminen on vain monesti varsin hankalaa, jollei jopa mahdotonta.

Jauhetavaroiden kanssa pitää lisäksi pohtia säilytys paketin avaamisen jälkeen. Valmistajien tiivis foliopussi kyllä kestää, mutta valmistajat eivät ole yhtä varmoja käyttäjän säilytystavoista. Syy suosituksiin olla säilyttelemättä on varmasti tämäkin.

Varmaan halvin nyt saatavilla oleva oleva kehite lienee Fotoimpexin vanhan mallinen "Rodinal". Litran purkilla kehittää varmaan 500 rullaa ja purkki maksaa kympin luokkaa. Säästeliäs tyyppi kehittää tietysti 500ml purkissaan aina kaksi rullaa kerrallaan, ettei tarvitse uhrata esim. 300ml määrää joka peittää yhden spiraalin, puhumattakaan tyhjän tilan täyttämisestä ja puolen litran törsäilystä :)

4-5l purkeissa D76/xtol ei maksa vaikka Telefoton hinnoin kuin n. 50st/rulla, jos 1+1 seos kelpaa ja koko määrä kahdelle rullalle on n. 0,5l laimennettua litkua. Tämä on harvoin kustannuskysymys enää. Pienet pussit ovat toki kalliimpia, mutta jos ei ison pussin 6kk säilyvyys oikein säilytettynä riitä, ei pikkupussin hinnalla liene enää paljon väliä.

Minä säilytän aineet lasipulloissa ja käyttöliuos haitaripullossa. Kun haitari ei mene tarpeeksi kasaan, voi jonkun pienen lasipullon kumota sinne sekaan. Näin litku on ilmatonta koko ajan eikä tule pilaantumisongelmia "pullonpohjia" säästellessä.

19. J.Vuokko

8 192
    63
    48
    Olen käyttänyt kallista litran D-76:sta juuri säilytysongelmien takia, ja osin siksi, että rullafilmille kun kuvaan niin volyymi ei jatkuvasti ole suurta.

Lasipulloista: Mulla on ollut käytössä noita ruskeita vanhan ajan maitopulloja. Pitäneekin ottaa uusiokäyttöön. Niihinhän saa hyvin litran liuosta jokaiseen ja käyttö-osa sitten haitariin :)

20. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63
    Muotoilin lauseen vähän huonosti. Mittauksia voi tehdä, mutta siihen tarvitaan väridensari ja sininen kanava, koska negassa oleva väri tai miksi sitä nyt kutsuisi (stain), ei anna oikeita lukemia "valkoisella valolla" mitattuna. Tiheysmittauksien ero voi olla huomatta. Tähän päälle se, että pyronega voi toimia vähän eri tavalla monijyrkkyyspapereilla ja yksijyrkkyyspapereilla. Just näitä eroja yritän jumpata tällä hetkellä, en niinkään mittaile enää. Ei noista mittauksista kuitenkaan loppupelissä kuvat parane;)

Tää on aika hyvä perusselitys asiasta Pyrocat-HD:n kehittäjältä:

Pyro Staining Developers

Ja www.apug.org :issa löytyy satoja viestiketjua aiheesta.