Vs: Neliöketju >>Neliö muotona on vaikea. Jukka on laittanut haastavan teeman. >> ...helvata, ei oo turha ketju... tää neliö ON tärkeetä hallita... onks tossa jotain sommittelusääntöjä/ohjeita??? mihin whidduun pannaan kultanen leikkaus, vai toimiiks se ees??!? ...täs ei toi "tähtäin vyön kohalle", systeemi oikeen toimi... iski neliöpaniikki päälle, kun ois tulossa tollasen raphemmon levynkansikuvaus ja ne kannethan on siis neliöitä hitsi soikoon... tilaa teksteille pitää olla, ym... hih, pitääks tosta mun etsimestä rajaa teipillä neliö, et kuvaustilanteessa sen kokonaisuuden hahmottaa??!? joo, mut enköhän mä sen tonne Steissille kumminkin raahaa, ja siitä se lähtee... mut joo kyl tää täst... tää on nyt vaan tällast pohtimista ))
Vs: Neliöketju Säännöistä ja rajoituksista, sekä niiden poikkeuttamisesta syntyy kaikki "taide" merkityssisältöjen lisäksi.
Vs: Neliöketju Mulla ei olisi tavoitteena tehdä suurtakaan taidetta, yrittäisin oikeastaan kehittää silmää. Siksi avasin ketjun, että näkisi monenlaista kuvaa. Kuvahan otetaan sen kummemmin sääntöjä ajattelematta, painetaan laukaisinta silloin, kun se näyttää etsimessä hyvälle. Kuitenkin olisi hauska tietää ja kuulla kuvaajien ajatuksia neliöön sommittelusta, ja ajatuksia ja ennen kaikkea kuvia neliöön sommitelluista kuvista. Eikä sillä ole väliä, onko kuva otettu 66 kameralla vai 3:2 kameralla, kaikkihan voi rajata ajatuksissa neliöön jo kuvanottohetkellä. T jukka
Vs: Neliöketju Ei siinä ollut mitään suurempaa takana. Kunhan heitin, että ihmiset olisivat palanneet kuviin(sa) ja miettineet, että miksi neliömuoto. Onko sille muuta perustaa kuin, että on kuvattu kameralla, joka tuottaa neliökuvan. Olisiko joku toinen rajaus ollut parempi? Olisinko rajannut tuon kuvan noin, jos ei olisi ollut tätä ketjua? kapa Tuossa Kapkaupungista ilman Pöytävuorta.
Vs: Neliöketju Ok. Kiinnosti, koska neliömuoto tuntuu saaneen jonkun hohdokkaan batmanviitan ylleen kaikessa kuvitellussa vaikeudessa ja vaativuudessaan. Formaatti mikä formaatti sanon minä ja jatkan: Samat lainalaisuudet siihen sommittelullisesti pätevät kuin muihinkin. Olen viimeaikoina näpsinyt näitä omia taidepläjäyksiäni paljon neliöformaattiin ja kun vaihteeksi on ottanut kinon käteen niin kameran asennosta riippuen ylimääräistä vaikeasti sijoitettavaa kuva-alaa on rutkasti joko sivulla tai korkeussuunnassa. Kun sieltä "ylimääräiseltä" alueelta vielä usein punkeaa kuvaan jotakin ei toivottavaa niin ei sitä kinoa helppona voi pitää. Ihmetellyt, miten niin vaikea, lähes panoraamamainen, formaatti on tullut yleiseksi.
Vs: Neliöketju Joku voi muistaa tai tuntea historian paremmin. Joskus alkuaikoina ainakin japanilaiset yrittivät järkevämpää 24x32 mm kokoa. Se ei kuitenkaan päässyt markkinoille oikein läpi. Jos mielikuvani on oikea, niin Kodak ja Kodachromen kehystyskoneet panivat hanttiin. Suosittua (ja parasta) filmiä ei oikein voinut käyttää, kun Kodak ei suostunut muuhun kuin 24x36 mm kokoon.
Vs: Neliöketju Höpöhöpö. Anna mennä vaan. Rohkeasti. Noissa monumenttiehdotuksissa tuo eka on monumentaalinen. Toka taas ei. Sama rautalanka, kuvattu eri kulmasta. Ylhäältä päin kuvattu (se kakkonen) latistuu, ylväys katoaa. kapa