Tuli siirryttyä Xtolin pariin. APX 100 ja 400:sta ajettu läpi 35 millisenä. Pelittää hyvin ja tuntuu 400:nenkin saavan vähän ryhtiä laatikkonopeudella ammuttuna. Koitin myös piruuttani yhden rullan 800 mukaan epämääräisessä valossa kuvattuna ja 1+3 seoksella. En ota tavaksi mutta kun seuraavan kerran tekee mieli kauhuleffafiilistä niin ehkä sitten. Viikonloppuna vuorossa HP5+ ja PanF+ 50 keskarina. Onko erityisiä kommentteja näihin? 1+1 ajattelin ja PanF+ luultavasti 25:sena. HP5 kestää kaikenlaista joten enimmäkseen PanF kiinnostaa että tuleeko helposti ylläreitä. Mites ständi tämän kanssa? Onko mitään järkeä? Ei muuten ollut mitään ongelmaa jauheen sekoittamisen kanssa. Kestihän siinä hetki muttei mitään älytöntä ja kaikki suli.
Vs: Xtol oma kokemus xtollista on ettei se erityisemmin sopinut APXien kanssa.. ehkä en saanut kohdalleen vaan mutta jatkoin niillä Rodinal kylpyjä. .. ja että xtol kehite on nopeuttava ja pan F+ ampuisin 50ASAsena, aluksia ainakin ja HP5+ 400 asaisena. Kauhean laimeita liuoksia en ole suosinut niin en viitsi ottaa kantaa niihin seikkoihin.
Vs: Xtol Toimii se muutenkin. Kauhuleffafiilis varmaan tarkoitti terävää raetta? Kyllä standin pitäis toimia, google löytänee vinkkejä ja kokemuksia. Ei oo tullu koitettua.
Vs: Xtol Mä oon ainakin 1+3 -suhteella kehitelly onnistuneesti esimerkiksi Tmax p3200 -filmiä. Yks kinorulla kerrallaan, eli tiivistettä oli se alle 100 ml. Rae on kyllä sitten jo ihan erilaista kuin 1+1 -suhteella.
Vs: Xtol Laimennussuhde 1+3 ei sinällään kerro paljonko varastoliuosta on käytetty. Arvailkaa miksi Kodak poisti XTOL-speksien taulukoista 1+3 laimennuksen...
Vs: Xtol Kuten kirjoitin, niin yhden kinofilmin kanssa sitä on alle 100 ml. Pattersonin purkissa siis yhteensä litkua 300 ml. Kodak poisti tuon laimennuksen suositelluista, kun yhden litran pussien kanssa aikanaan oli (muitakin) ongelmia.
Vs: Xtol Eikö sun purkkiisi kuitenkin mahdu 400 tai jopa 500 ml litkua, vaikka 300 ml peittääkin kinofilkan? Eikä ei vieläkään tiedetä mikä Verig:n ongelman perimmäinen syy oli? Miten litran pussien (joita ei enää valmisteta) pakkausongelmat vaikuttavat siihen etteikö 5 litran satseja voisi laimentaa 1+3 ???
Vs: Xtol Mulla mutama aika nihkeeksi mennyt keltainen X-tol pussi, en viiti enää käyttää kun olen viartaviivaistanut noi hommat tonne sakukemian suuntaan, usko loppui Kodakin keltaisen isän kanssa, saa ihan ilmaiseksi kun laittaa kypän postissa rahtia varten.
Vs: Xtol 100ml tarve on myytti joka on lähtöisin XTOLia aikanaan vaivanneista epätasaisuusongelmista. Siksi kodak vieläkin tuotevastuun nimissä sanoo että varastoliuosta pitää olla 100ml. Oikeasti 50ml riittää hyvin. Epätasaisuuksia ei ole tullut, eikä kuuleman mukaan muillakaan. Toki tähän pätee sama kuin muihinkin mv-litkuilla pelaamiseen: mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma. Mutta yleensäkin nuo minimimäärät ovat suurella turvamarginaalilla varustettuja - ja monista kehiteistä niitä ei edes tiedetä. Otetaan nyt esimerkkinä täälläkin suositty Pyrocat-HD, jossa aikaisemmin ehdoton minimi oli 400ml käyttöliuosta (1:1:100) per kinofilmi, mutta viimeisimmät tiedot kehitteen kehittäjältä ovat että 240ml riittää takaamaan tasaisen tuloksen 'satavarmasti'. Xtolista: kokemuksen mukaan odottaisin että panf+ antanee noin herkkyyden 16-25, riippuen jyrkkyydestä johon kehitetään (xtol 1+1). Esimerkkiajat ovat minulla tuottaneet loivaa tulosta. Fp4+ tuottaa 64-80 -herkkyyden ja xtol 1+1 tuottaa helposti jyrkähköä esimerkkiajoilla. Joten molemmilla, kuten kaikilla filmeillä aina, joutuu haarukoimaan oikeaa kehitystä. Onnittelut kehitevalinnasta. XTOL on loistava kehite, joka täysvahvana ja 1+1 -laimennuksena tuottaa sävykästä ja hienorakeista jälkeä ja 1+3 -laimennuksella korostaa ääriviivaterävyyttä rakeettomuuden kustannuksella. (kodak muuten ei enää suosita edes 1+3 -laimennosta, mutta hyvin se toimii).
Vs: Xtol Koska tuotevastuu-juttujen pelossa kodak pelaa varman päälle. Xtol sai jo tarpeeksi huonoa mainosta noiden litran pussien 'sudden death' -ongelmista, samoin kun valitteluista epätasaisesta tuloksesta reilummilla laimenteilla.
Vs: Xtol Kauhufiilis ei tarkoittanut alikehitystä vaan raetta ja yleisfiilistä. Ihan hienoa siitä tuli, ei vaan jokapäiväistä. Kokeilu onnistui siis sinänsä ja ongelmaa tämän suhteen ei ollut. Käytin suosiolla 100ml alkuun vaikka päättelin useammastakin positiivisesta kommentista että pienempikin riittää. Koitan myöhemmin 50-80ml. PanF @ 25 ja 1+1, juu, tuota meinasinkin.
Vs: Xtol Mulla tuntui tulevan noin 1/3 aukko enempi nopeutta filmeillä verrattuna D-76:seen. 1+3 seos toimi passelisti, kun oli 500ml kahta kinorullaa kohti. Tuota laimeampaa en ole kokeillut. (Myytti ehdottomasti tuo kodakin minimisuositus, vrt. agfan suositus rodinalin minimimäärästä, joka myös on huuhaata). Valmistajien spekseistä puuttuu myös D-76 1+3, rodinal laihempana kuin 1+50 jne, joten en pitäisi niitä hyvänä referenssinä. Luovuin xtol:n käytöstä koska havaitsin lievää epätasaisuutta tuloksessa. Yhden kerran tuli kohdalle myös tilanne, missä litku oli lähes kuollutta vaikka muut saman erän pullot (samalla säilytystavalla) olivat ihan ok. Mun ongelmat tulivat 2-3v sitten, jolloin periaatteessa Kodakin ongelmat piti olla jo ratkaistu ja kyseessä oli 5l pussi. Kehite joka toimii yleensä ei ole mun juttu, kun varmempiakin on. Sääli koska kehite oli muuten ihan kivan tuntuinen.
Vs: Xtol Mä oon vielä Xtolia käytelly, kun ei oo ongelmia ilmenny . Hyvin on yli 6 kuukauttakin säilyny kun on puristellu ilmat pois.
Vs: Xtol Mulla xtol säilyi muistaakseni noin 12kk käyttökelpoisena (pl. pullo joka kupsahti matkan varrella itsekseen). Kaasuton vesi lasipullossa ja suojakaasu ilman tilalle. Pullotan käyttöerien mukaisesti, joten vajaita pulloja ei minulla ollut koskaan.
Vs: Xtol Hyvä tiedostaa että XTOL:ssa ilmeisesti vieläkin voi olla ongelmia. No, sitä on niin paljon mulla nyt että kaiketi ainakin vielä jatkan sillä... parinkymmenen litran ajan ainakin. Koputetaan nyt puuta kuitekin