Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

negojen loppukostutus huuhtelukirkasteella?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana shutterlag, 27 Joulukuu 2010.

1. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113
    Vs: negojen loppukostutus huuhtelukirkasteella?

Itse olen huuhdellut ihan vaan vedellä. Sitten ripustetaan kuivamaan. Irtoveden olen hoidellut pois yksinkertaisesti ja vääräoppisesti; filmiliuska vedetään pari kertaa sormien välistä (kauhistus). Ei ole jäänyt tahroja, hyvin on kuivunut.

2. Vs: negojen loppukostutus huuhtelukirkasteella?

Itsellä sama tyyli käytössä.
    Näköjään joka vaiheesta filmin kehityksessä pystyy tekemään rakettitiedettä  :eek:

3. Vs: negojen loppukostutus huuhtelukirkasteella?

Riippuu niin kovasti veden laadusta, filkan laadusta ( vanhempi asetatti tri-x tai Ilford sitten uudet synteettiset filkkapohjat on helpommat) fairy tai muut mömmöt on kyllä aika kauheita...

4. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: negojen loppukostutus huuhtelukirkasteella?

Nämä tällaiset "ei mulla oo mitään ongelmia" -kommentit ovat aika... yhtä tyhjän kanssa.
    Sillä näihin ongelmiin törmää jos sattuu asumaan seudulla jossa vesi on kovaa ja/tai talon putkisto on huonossa kunnossa.

Vähän sama kuin toteaisi että ei mulla oo koskaan kylmä sisällä T-paidassa ja julistaisi sitä totuutena ja ihmettelisi miksi jotkut valittavat että on kylmä, vääntävät termostaatteja ja ostavat lisälämmittimä.

Ei mullakaan 4 edellisessä asunnossa ollut mitään ongelmia kuivausjälkien kanssa, käytti sitten kostutusainetta tai ei. Ei tarvinnut edes miettiä mitään akkuvesiä (melkein pidin niitä turhana hifistelynä), saati sitten vedensuodattimia.

Vaan nykyisellä paikalla on joihinkin kehitteisiin pakko lisätä pari pisaraa kostutusainetta tai muuten tulee ongelmia. Samoin näyttää että tuo loppupesu ei täällä onnistu edes juoksevalla vedellä, mutta pesu seisovassa vedessä ja veden vaihto silloin tällöin on kohtuu ongelmaton.

Myös vaikuttaa (vasta noin 10 filmiarkin kokemuksen nojalla), että nyt kokeilemani Fomatol-kostusaine olisi toimivampaa (tässä vedessä) kuin tetenal mirasol antistatic ja kodak photoflo.