Minulle tarjoutui mahdollisuus kehittää/suurentaa kuvia kouluni pimiössä. Ajattelin kysellä tässä vähän neuvoja. Kuvaamataidon opettajani sanoi että Rodinal menee nopeasti vanhaksi ,pitääkö tämä paikkansa? Kelpaako Rodinal värifilmin kehitykseen? Ja tarvitaanko siihen muita kemikaaleja? Ja sitten kuinka suurentaminen tapahtuu? Meneekö kiinnitekemikaalit nopeasti vanhaksi? Tästäpä iso nippu kysymyksiä, koska en voinut opettajaltani kysyä koska tämä on hyvin kiireinen.
Vs: Negoista suurentaminen itse Jos asia on hyvin kiireinen, niin kemikaalien vanhaksi meneminen ei liene ongelma!
Vs: Negoista suurentaminen itse Negatiivikehite Rodinal (Momme Andersen 1896) on maailman säilyvimpiä luoksia, siis laimentamattoman. Laimennettuna se kestää muutaman päivän, mutta sehän onkin kertakäyttökehite, jonka ominaisuudet muuttuvat laimennussuhteen, kehitysajan ja lömpötilöan muutoksien myötä. Sen sijaan paperikehite kestää laimentamattomana, avatussa pullossa, muutaman ajan. Laimentamattomana suljetussa pullosta tyypistä riippuen vuoden tai kymmenen, eli sekään ei ole ongelma. Kiinnige säilyy laimennettunakin niin kauan kuin toimii. Toiminta testataan panemalla siihen filmipätkä ja sitten katsellaan kelloa ja odotetaan täydellistä kirkastumista. Jos aika on kolminkertaitunut tms. niin kannattaa sekoittaa uusi kiinnite. Testi siis tehdään niin, että panet ihan tuoreeseen kiinnitteeseen filminpätkän ja teet kuluvuus/säilymistestin saman tyyppisellä filmillä, jotta sinulla on oikea vertailupohja. Ainoat nopeasti pilaantuvat ovat laimennetut filmikehitteet, mutta nehän ovat kniitä karta- tai parikolme kertaa samantien käytettäviä.
Vs: Negoista suurentaminen itse Rodinal on mustavalkokehite, mutta JOS jostain kumman syystä haluaa vain kehittää sen värifilmin nopeasti mustavalkoiseksi, Rodinal senkin kyllä tekee. Optimiaikoja voi kyllä olla vaikea löytää, koska harvempi tätä ymmärrettävistä syistä harrastaa (kukapa värifilmiä ostelis mustavalkokuvia varten). Neutol on siis yksi mv-paperikehite, samalta valmistajalta kuin Rodinal... Välttämättä et tarvitse kuin vettä, paperikehitettä ja kiinnitettä. Lueppa lisää vaikkapa täältä: http://kamerat.ayy.fi/cms/index.php?page=mv_opas http://www.uiah.fi/virtu/materiaalit/valokuvaus/vedostus_tarvikkeet.html
Vs: Negoista suurentaminen itse Asia ei ole erityisen kiireinen. Sain noista Frankin laittamista linkeistä sellaisen käsityksen että punainen valo ei sovi värikuvien vedostamiseen, onko näin ? Ja minkälaisessa valossa se olisi tehtävä? Kouluni pimiössä on viimeksi kehitetty kuvia n. vuosi sitten. Voinko saada onnistuneita värivedoksia jos kehitytän värifilmini liikkeessä ja teen niiden negoista kuvia koulussa? Ja jos tämä ei onnistu niin minun on ostettava mustavalkofilmiä. Mitä mustavalkoista filmiä te asiantuntijat suosittelette käytettäväksi omistamassani Zorki nelosessa? Ja paljonko 36 kuvan filmi voisi suunnilleen maksaa? Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!!!!
Vs: Negoista suurentaminen itse ...käväisepä kirjastossa (jos sinulla on kirjastokortti) hakemassa joku valokuvauksen peruskirja ja lue sen hakemistosta haluamasi aihealue kerrallaan. Google on myös hyvä, voit hakea internetistä tietoa vaikka ihan hakusanalla filmin kehitys. Hienoa on se että voit kirjoittaa vaikka fillimini kehhtys niin silläkin löytyy tietoa... www.google.com...perjantain kunniaksi
Vs: Negoista suurentaminen itse Juu kyllä tässä budjetilla mennään eli en ostele kalliita filmejä. Nyt minulla on käytössä lähikaupan Agfa Vista 200 värifilmi hinta 2.90 kpl. Mutta kyllä aion seuraavaksi ostaa mustavalkoista filmiä. Kunpa vielä saisi aitoa Shotskan elokuva/kemikaalikombinaatin ( Svema ) filmiä!
Vs: Negoista suurentaminen itse Jospa se on sellainen opettaja, joka tiedostaa tietämättömyytensä, ainakin ohje rodinaalista meni metsään.
Vs: Negoista suurentaminen itse Tietysti kyllä Rodinali paperinkin kehittää. En vaan tiedä onko se paras mahdollinen litku siihen hommaan.
Vs: Negoista suurentaminen itse Multa löytyy vielä pari rullaa 16mm Svemaa, Made in USSR! Päiväyksen mukaan vanhentuneet vähän jälkeen Neuvostoliiton ~1991. Ei toi pari vuotta päiväyksen ylityksessä mitään meinaa. Hyvää matskua edelleen...
Vs: Negoista suurentaminen itse Muuten olisin ollut kyllä kiinnostunut mutta 16 millinen on väärän kokoista! Jos myyt halvalla niin katsotaan asiaa!
Vs: Negoista suurentaminen itse Mulla on jotakin 20 vuotta vanhaa matskua, Kodakkia. Se vastaa hyvin tuoretta neukkufilkkaa, ainakin värinegapuolella. Niitten dia (orwo) oli aivan hirveetä jo heti uutena. parilla rullalla kuvaamatonta ektachromea kustansi kymmenen ihmisen illanistujaiset moskovassa neukkuaikana...
Vs: Negoista suurentaminen itse Mieluummin ottaisin aitoa CCCP filmiä koska keräilen kyseisessä valtiossa tehtyjä tavaroita. Erityisen sydäntä lähellä ovat Svema avokelanauhat ja filmit ja neukkuelektroniikka. Ai niin ja tietysti myös Ladat! Ja takaisin aiheeseen, jospa opettajallani olisi jossain välissä aikaa niin minun täytyy kysellä vielä häneltä. Mutta kuinka vedostaa värikuvat täysin pimeässä kun ei yksinkertaisesti näe mitään?
Vs: Negoista suurentaminen itse Harjoittelee sokeana olemista, sitten kun kuva on valmis, harjoittelee taiteilijana olemista...
Vs: Negoista suurentaminen itse Eli jos ymmärsin oikein on värikuvien vedostaminen itse aikamoista taistelua? Eli kannattavaa on siirtyä mv filmeihin?
Vs: Negoista suurentaminen itse Värikuvien vedostaminen kaiketi jonkin verran vaikeampaa ja käsittääkseni aika kallista
Vs: Negoista suurentaminen itse Orwo oli Itä-Saksalaista. Tai siis on nykyisin Saksalaista, koska sitä tehdään taas, mustavalko- ja värikääntöfilminä. En ole kylläkään käyttänyt itse kun mustavalkosta 16mm koossa. Vähäkontrastista, toimii jos sellasesta diggaa.
Vs: Negoista suurentaminen itse Mitä saako Orwoa edelleen??!! Ei kai? Jos saa niin sitä täytyy ostaa! Ainoa oikea filmi Sveman lisäksi Zorkiin! Mistä sitä saa , pitääkö tilata ulkomailta? Ja paljonko on hinta?