Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Negatiivipidin

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Jaava, 21 Marraskuu 2015.

1. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Vs: Negatiivipidin

Kerro mitä tarkoittaa "peak performance" kun ollaan "Magnification rangen" ulkopuolella?

2. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Lisäsin siihen viestiini kuvat käännetyllä El_nikkorilla otetuista kuvista. On se parempi, kuin oikein päin olevalla kuvatut kuvat.

Optimin hakuahan tämä on. Pitää olla vaan käsitys ja menetelmät hakea sitä.

3. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Objektiivin kyljestä luettu aukkonumero.

4. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Miksi ihmeessä menit ulkopuolelle?  Vai viittaatko kenties siihen että EL-Nikkor 50/2,8N range olisi vain 1:8 ja kaikki printit jotka eivät ole sen vajaan 30cm leveitä kinarista, olisivat rangen ulkopuolella?  ;D  Ehei se 1:8 on peak ja vastaavasti mainitsemallani Micro-Nikkorilla 1:10.

5. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Minä en tiedä miksi ihmiset haluaa väitellä. Mittailu on ihan vaan käytännön toteutukseen johtavaa opiskelua.
    Teoreettisen fysiikan teokset, edes yleistajuiset, ei moneenkaan käytännön tilanteeseen ole vastausta antanut suoraan.

6. Vs: Negatiivipidin

Tärähtäminen kannattaa kyllä eliminoida, osa noista testikuvista näyttää selvästi tärähtäneiltä. Siksi suosittelen salamaa näissä hommissa, lisäksi peilin lukitus ja jos viimesen päälle haluaa pelata niin sitten tuo suljin auki pimeässä huoneessa -temppu. Onhan kuvanvakaaja pois päältä kun tuossa Canonin lasissa sellainen näyttää olevan?

7. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

No optimoinnistahan tässä on kysymys, ei peloista.
    Ajatus on sellainen, että digikamerasta ja optiikasta pitäisi saada irti mitä siitä on irrotettavissa. Kuitenkin niin, että koko negavaraston kuvas kävisi mahdollisimman nopeasti.

8. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Joo, olen huomannut, että toi mun kolmijalka tutisee monta sekuntia kun siihen tai kameraan koskee. Miettinyt myös siihen jonkinlaista lisätuen liittämistä.
    Näitä testikuvia olen ottanut LED-valon avulla, mutta varsinainen valolaatikko saa valonsa kahdesta Yongnuon YN600EX-RT:stä.
    Olen myös oikonut peilin lukituksen kanssa, kun varsinkin pienillä aukoilla valotusajat on kasvaneet melkosen isoiksi. Tiedä sitten monessako kuvassa olen tärähdyksn tulkinnut diffraktion syyksi.

Canonin makro on ollut aivan manuaalikäytöllä näissä 110-filmin testikuvissa.

9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Väittely on jo antiikin ajoista ollut opetus/oppimismenetelmä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ittely

Monille tälle foorumille osallistuville väittely on myös harrastus. Myös minulle ;)

10. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Mä olen ihmetellyt tätä
    Kun toi objektiivi on kuitenkin Canonin L-sarjan lasi ja noi makrot ovat muutenkin piirroltaan ensiluokkaisia, niin en ensimmäsenä alkanut epäilemään objektiivia.
    Sen sijaan hieman epäilen tota mun käyttämää mikroskoopin mittaa. Sehän on tehty tollaselle ohuelle lasilevylle.

11. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38

Ohhoh, mä olen näköjään sohassut muurahaispesää tietämättäni.
    Kuten on tullut ilmi, niin noissa kuvissa on myös tärähtäneitä mukana ja toisaalta vertailussa on myös Canonin L-sarjan makro-lasi, jota pidetään myös erittäin hyvänä.

12. Mirrored

23 779
    749
    113

Tosiaan, ensimmäisessä ja toisessa kuvasarjassa ylimääräistä purppuraa ja vihreää ei näy.  Mutta kun on läpinäkyvä viivotin niin jo syntyy.

13. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Sinun Micro-Nikkoreista en tiedä, mutta uskallaan edelleen äänestää minun 55/3.5 ja AF Micro-Nikkor 60/2.8 puolesta kun digireprotaan 135 ja 120 -koon filmiä. 110 -filkkaa en ole kokeillut, mutta sehän on vain kuin rajaus noista isommista. Kun reprotussa digikuvassa erottuu kaunis tai suttuinen filmin rae, niin mitä sen enempää optiikalta tarvitsee?

14. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Näissä pimiöiden hyllyillä ja pöydillä pyörivissä objektiiveissa saattaa olla myös sellaisia yksilöitä, jotka ovat käyneet pompun kautta lattialla joskus ja silloin keskitykset eivät välttämättä ole enää sitä mitä pitäisi. Lensrentalin testeissä niin ikään on huomattu, että objektiivien laadussa on heittoja, kun testataan esmerkiksi 12 objektiivin populaatio kerrallaan, joten kyllä näissä muuttuvia tekijöitä on.

15. Mirrored

23 779
    749
    113

Katohan äijää, käännyit ympäri.  Eihän tuohon ole mitään vastaan sanomista.  Katso miten aloitit aiheessa viesteissä 54, 58 ja sitten varsinkin 68.  Tämän jälkeen suosittelen viestiä 72 linkkeineen.  (Löytyisikö sieltä sinun versiota 55/3,5:stä?)

16. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Voisiko kuvauskohteen ohut lasilevy aiheuttaa digikuvaan kromaatista aberraatiota?

17. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Itse reprosin aikoinaan väärinpäin käännetyllä Nikkorin 50-millisellä normaaliobjektiivilla ja suurennuskojeen väripäällä diadublikaatteja  melkoisia määriä. Niiden laatu oli vähintäänkin moitteeton, ellei erinomainen.

18. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Minun 55/3.5 kuvia löytyy käden ulottuvilta. En tarvitse linkkejä "äänestääkseni" sen sopivuudesta.

19. Mirrored

23 779
    749
    113

Pidä tuo.  Paljon parempi kuin väitteet mitä teit aluksi ilmoitetun optimoinnin perusteella.

Opetus- ja oppimismenetelmä!

20. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Tossa duplikoinnissa ei taida olla mitään merkitystä kumminpäin se linssi on, molemmilla puolilla on samankokokoinen kuva.

Siksi noi 1:1 reprolasit on yleensä symmetrisiä. Sopii siihen puuhaan parhaiten. Apo Ronarit, Apo Germinarit yms.