Onko täällä ketään kuvaajaa kokeillut tätä vanhaa tapaa "värikuvata" mustavalkoisella materiaalilla? Mitkä värisuodattimet ja mikä filmi soveltuu parhaiten tähän? En ole vielä ajatellut kokeilla heti, mutta joskus olen asiaa miettinyt, nyt tuli jossakin esiin asia ja syntyi ajatus mahdollisuudesta testata. Saako suomesta jostakin suodinkalvoa kohtuuhintaan josta leikata palasia, vai olisiko hyvä käyttää esim pimiön suurennuskoneen suotimia tähän (ei taida vain olla kaikkia väriä setissä mukana)? Mitäs muuta, jalusta lienee pakollinen tässä kun kuitenkin negat olisi tarkoitus yhdistää yhdeksi kuvaksi? Ja kyllä, tiedetään että värifilmiä saa jo nykyään ja digillä varmaan helpoiten, kyse ei ole siitä, vaan uteliaisuudesta kokeilla (vituttaa kun täällä joutuu aina etukäteen tai jälkeenpäin perustella ja puolustella kyselyjään asioista jos ne ei liity photosoppeihin tmssssss!).
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) Saiaikohan Teknofokuksesta tuollaisia kalvoja. Sieltä kun tuntuu löytyvän vähän kaikenlaista. Täytyykin googlettaa tätä kuvaustapaa, et miten homma toimii. En ole koskaan kuullut, nähnyt tai kokeillut kyseistä kuvaustapaa. Helpommallakin pääsee jos ostaa valmiita valokuvia eBaysta tai postikortteja S-marketista. Malliportfolion voi leikellä Voguesta.
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) juhaa noita kuvaili juuri n kuukausi sitten.
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) Tuo monisuodinkuvaus on ihan yleistä avaruuskohteita kuvatessa, koska monokromaatti(digi)kamerat ovat sillä harrastealueella yleisiä. Näitä kysymyksiä kannattaa esittää niilläkin foorumeilla. RGB suotimet ovat siis tavallista kamaa. Niille on tarjolla myös kehyksiä ja pyöritysvärkkjä. Mikään ei estä kuvaamasta maa- ja päiväkohteita tuolla menetelmällä. Teknofokus auttaa varmasti. jk
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) Itse hommasin suotimeni pari vuotta sitten ihan ebaysta. Wratten numeroista löytyy parikin settiä millä voi etsiä sopivia filttereitä, esim #29,#47,#61. Eli tuolta: Wratten number - Wikipedia Omat suotimeni ovat ovat näköjään aika sekalaista settiä, punainen on vaan joku geneerinen R60, vihreä tiffenin #61 ja sinisessä lukee vaan isolla BLUE. Kyllähän noilla ihan värikuvaa saa tehtyä: Kuvassa on haettu vähän rosoisempaa lookkia, mutta kyllähän noilla siistimpäänkin toki pystyy.
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) Kiitoksia vastauksista, jostakin syystä Teknofokus unohtuu aina minulta. Wratten numerot oli myös hyvä tietää.
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) Joo, Wrattenit kannattaa ottaa, jos haluaa samanlaista jälkeä kuin värifilmillä, mutta vaikeammin. Jos taas haluaa filmikuvan magiikkaa niin punaiseksi suotimeksi Sivan Säpinä -plastikkapussin pala, vihreäksi koivunlehti vihdasta ja siniseksi valtiolipun siivu sopivasta kohtaa. Lopputuloksen voi toki tehdä digilläkin, kunhan joku tekee sen ensin vastaavasti.
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) Toimiiko tuo siis, että otetaan kolme erillistä kuvaa kolmella eri filtterillä vai yksi kuva kolmen filtterin läpi?
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) Tosissasiko kysyt? Siis otetaan kolme monokromaatti (mustavalko) kuvaa. Jokainen eri kalvon läpi. Kuvaa voi vielä parantaa erillisellä luminanssikuvalla. Sitten tehdään lopullinen värikuva kolmesta negatiivista vaikkapa Photoshopilla tai värikemialla. Tuolla periaatteella on kuvatt Technicolor värifilmit. kamerassa oli kolme filmikelaa rinnakkain suotimineen. Objektiivin tuottama kuva jaettiin noille filmikeloille. Lopullinen esityskopio kopioitiin sitten noista kolmen eri värikomponentin keloista. jk
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) Ok. Kiitos tiedosta. En ole moiseen perehtynyt lainkaan. Tiedänpä nyt tällaisenkin olemassa olosta ainakin. Kiitos! Ja ihan oikeasti kysyinkin.
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) Kun kerran kysyit vakavasti, niin asiaa kannattaa miettiä hieman enemmän asian selventämiseksi (myös muiden epätietoisten iloksi). Ajattelepa sitä tilannetta, jossa ne kolme suodinta olisivat päällekäin. Jos ensimmäisenä olisi vaikka vihreä suodin, se päästäisi läpi vain vihreää osaväriä ("valo" muodostuu pääväreistä punainen, vihreä ja sininen, kuten varmaankin tiedät). Sen alla olevalle, vaikkapa punaiselle suotimelle, tuli siis vain vihreää, mutta punainen suodin taas "näkee" vain punaista. Joten jo siitä eteenpäin ei pääsisi enää valoa lainkaan. Joten viimeisenä olevalla sinisellä suotimella ei olisi enää mitään tekemistä ja lopputuloksena olisi täysmusta kuva.
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) Teknofokuksella ei ole Wrattenin kalvoja tarjolla. Niitä, tai Lee:n kalvoja voi kysellä Fimeko OY:ltä. Yksi vaihtoehto on akryyli, jota löytyy sivulta: http://www.teknofokus.fi/Foto/renkaat/3d.htm Aikoinaan kokeilin moisten kuvien tekoa. Kuvien kohdistaminen ja oikean väribalanssin hakeminen on ainakin alkuvaiheessa työlästä puuhaa. Hattua nostan noille Juha Kauppisen aikaansaannoksille. Minulla on 48 mm:n kehyksissä oleva suodatinsarja kolmivärikuvaukseen, jossa värilasit BG 18, VG 9 ja RG 610. Voin vuokrata pienestä hinnasta soviterenkaan kera. Optisesti huonommillakin värikelmuilla voi kokeilla laittamalla niitä vuoron perää salaman eteen ja yhdistelemällä näin otettuja kuvia. Monenmoista leikkimistä voi harrastaa yhdistämällä kuvaa kasattaessa värikanavia ristiin tai käyttämällä kameralaukun pohjalta mahdollisesti löytyviä sekavärisiä filttereitä.
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) Jos tekee isolle filmille, kannattaa harkita jonkon nastoihin perustuvan kohdistustavan käyttämistä. Esimerkiksi rei'ittimen käyttöä. Helpottaa kohdistamista jonkin verran.
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) Tämähän alkoi kiinnostamaan niin että piti heti lähteä kokeilemaan. Siis MV-filmille kolme otosta pumaisella, sinisellä ja vihreällä filtterillä. Negoista skannaus ja auki photariin. Ensin kaikki kolme samaan kuvaan omiin layereihin. Layereiden kohditus ja sitten flattaus jotta pysyvät kohdistettuna. Kopiointi jokainen (R-, G- ja B-layer) päällimmäisenä RGB-kuvan vastaavaan värikanavaan. Vaatii siis ton flättäyksen peruutuksen ja layereiden järjestämisen ja uudelleen flättäyksen väliin. Tästä tuonne ketjuun missä on noi kuvat. http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 674.0.html"]http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,77674.0.html
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) Linkin takaa löytyy sata vuotta sitten Suomessa kuvattuja värikuvia. http://www.loc.gov/pictures/search/?q=f ... ok&sg=true"]http://www.loc.gov/pictures/search/?q=finland&co=prok&sg=true Kun kuvaa klikkaa, avautuu näkösälle myös skannatut mustavalkoiset osavärikuvat. Ei sitten muuta kun kokeilemaan Photarin kykyjä mallikuvilla. jk laitetaan vielä linkki Venäjällä kuvattuihin vanhoihin värikuviin: http://www.boston.com/bigpicture/2010/0 ... y_ago.html"]http://www.boston.com/bigpicture/2010/08/russia_in_color_a_century_ago.html
Vs: Trichromie:n taitajia täällä? (3 värisuodinta mv kuvamateriaalin edessä) Kokeilin tätä viime keväänä yhden kuvan verran. Filminä oli HP5+. Suotimet olivat Hoyan keltavihreä (X0), punainen (25A) ja sininen (80B). Tällaista jälkeä tuli.