Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Rakeen koon suhde sävykkyyteen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana c, 26 Heinäkuu 2012.

  1. c

    c Well-Known Member

    5 391
    109
    63
    Tuli mieleen, siis valaistuksen omaisesti.. että rakeen koollahan on merkittävä suhde sävykkyyteen. Rakeinen nega on aina sävytön, ja sävykäs nega on sellanen jossa rakeet on "sulatettu" yhteen sopivalla kehitteellä. Eli terävyys ja sävykkyys on kaikenkaikkiaan toisiaan vastaan toimivia muuttujia. Ja siksi eism. d76 stokki antaa miellyttävämmän sävykkyyden kuin 1+1 joka tekee kuvasta terävämmän ja rakeisen. Stokilla rakeet sulautuvat yhteen ja muodostavat yhtenäisempiä sävyliukuja.

    Sama näkyy inkjet printeissä kun dpi nousee korkeaksi, sävykkyys laskee. Samoin modernit linssi pinnoitteet jotka rajaavat sävyt kovin tarkasti eivätkä annan niiden sekoittua.

    Tän takia vissiis siis nää vanhat softfokus lasit antavat uskomattoman kivoja sävykkyyksiä, koska niissä ei ole teräviä leikkaantumia eri sävyjen välillä. Vaan pehmeitä liukuja.

    Kait tässä jotain järkeä on :) Taidan palata takaisin d76:sen stokki käyttäjäksi... vai saisko sen sävykkyyden myös pienemmillä rakeilla, vaikka tmax 100:seen vaihtaminen 400:sesta.

    Tää varmaan selittää myös sen, miksi rodinalilla sävyt ovat aina jotenkin.. no, huonot.

    Ja se, miksi filmikuvat näyttävät netissä niin huonoilta. Koska skanneri hakkaa rakeen esiin. ja sen päälle vielä terävöitys.. tuloksena ei ole mikään sävykäs kuva.