Njoo... tarkoitin siis ihan "oikeata", siis dedikoitua filmiskanneria tyyliin Nikon 9000 jne. Noista tuo summa.
Epson 3200 on käsittääkseni dedikoitu, varsinainen, originaali, suit you, mutta huono filmiskanneri. Jopa puolihuonot tasot menevät ohi, kuten Tipe ansiokkaasti jo ilmoitti.
Tjaah, oliskohan noin? Ei se kai mikään huippuhyvä ole, mutta kyllä se (F-3200) on ainakin toistaiseksi mulle kelvannut, etenkin mukana tulleen Silverfastin kanssa.
Tämä on ainakin tosi mairitteleva. Kai ne muutkin on päätyneet samoihin kehuihin, mutta itse hankin tommosen haukuista huolimatta. Pieni koko (riittävän pölytöntä tilaa ei löydy tasoskannerille) ja 4x5-skannaus taisivat olla tärkeimmät kriteerit.
Joo, tuo tila voi olla järkevä syy, mutta kuten photo-i - digital photography - digital photography and video at photo-i mainittiin, ei se kuvalaadullisesti ohita näitä Epsonin Perfection-sarjan tasoja. 4990:ssä sitä oli jo maininta ja esimerkiksi Kamera-lehtihän testasi myös tämän.
Hiiiop, nostetaanpas vanhaa ketjua! Tässä olen jo pitkään ollut vailla kohtuuhyvää skanneria. Onneksi en ole vielä ostanut, sillä todelliset tarpeet alkavat vasta hahmottua. Hankinta on ajankohtaista huhtikuussa (eli kun palaan koulunpenkiltä töihin ) ja hintakatoksi laittaisin 500 ekua. Kuvaan mv-filkalle ja luulen, että skannaisin lähinnä valmiita vedostuksia ennemmin kuin mv-negoja. Tarkoituksena olisi saada mv-kuvia nettiin niitä sen kummemmin Photarilla käpistelemättä. Nyt kuitenkin kekkasin, että skannerin myötä voisin alkaa kuvata myös väridiaa ja skannailla niitä - ikäänkuin korvaamaan digijärkkäriä Ongelmana tässäkin vain on mun Photari-allergia, eli niitä diojakaan en jaksaisi mielellään tietokoneella väännellä. Mihin asioihin mun pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota? Tumman pään toistoon ainakin, jos noista mv-vedoksista meinaa saada sellaisia tikitaaliversioita, että niistä voi päätellä yhtään mitään vedostajan taidoista? (Ajatuksena kiusata vastaisuudessa mahdollisesti myös teitä tuolla kuvat ja galleriat -osastolla.) Plussaa olisi, jos häkkyrällä voisi skannata erikokoisia negoja, koska mulla on isot läjät erikokoisia wanhoja mustavalkonegoja. Ja satakertainen läjä vanhoja dioja.... Skannausnopeudella ei ole mulle väliä - harrastus saa viedäkin aikaa - lopputulos merkitsee enemmän. Etenkin kun olen niin laiska ja osaamaton kuvankäsittelijä. Ehdotuksia, ajatuksia, mielipiteitä? Merkkejä, malleja, ostopaikkoja, hintoja? Viimeaikoina ilmestyneitä testejä? Kiitos ja kumarrus! -Tinttara-
Kun kerran on halu skannata myös keskikokoa (näin ymmärsin), niin taitaa ainoaksi vaihtoehdoksi jäädä tasoskanneri, eli joko Canon CanoScan 9950F tai Epson Perfection 4990 Photo, olen ymmärtänyt, että ei noissa suurta eroa laadussa ole. Pitäisi olla molemmat hyviä. Molemmat jäävät hintakaton alle.
Vuescannissa ei vielä näytä olevan tukea kuin muutamalle Plustekille. VueScan Scanner Software for Windows, Mac OS X and Linux
Aika vähän oli Scitexillekaan tukea, mutta olisin saanut ohjelman hinnalla siihen tuen, kun kyselin itse mieheltä. Mitä Plustekkin tulee, ei mikään housujakastava ensivaikutelma tullut diaskannerista..
Epson Perfection 4990 Photo ja Epson Perfection 4490 Photojen käytännön erot kiinnostavat. Ilmoitettu tarkkuus on sama ja ilmoitetussa densiteettialueessa on eroa, mutta onko noissa oikeasti eroa? Paikkaansahan kummankaan arvot eivät pidä, mutta eihän ne koskaan... Onko niiden filmipitimet samat? Entä onko tietoa mistään keskinäisestä vertailusta missään -lehdessä tai netissä?
??? Muakin kiinnostaisi noiden Epsonin ja Canonin erot. Verkkokaupassa Canon oli huomattavasti edullisempi. Onko käytettävyydessä eroja?
Itse olen olut omaan (3170) epsoniin hieman tyytymätön, koska se tekee raitoja ja siinä on hhuonot negapitimet, mutta pitimissä on kuulemma tämän jälkeen ollut kehitystä. Noiden Epsonien hinnat VK.ssa: Epson Perfection 4990 Photo: 507,90e Epson Perfection 4490 Photo: 274,90e Ei paha tuo alempi.
Re: Negaskanneri Joo optinen resoluutio kannattaa pitää sinä maksimiskannauksen kokona. 67:sta saa aivan riittäviä jo 2400dpi skannilla, eikä ne kovin pieniä ole 135-formaattisistakaan. Tummanpään skannaus ainakin omalla 4180:llä mättää, mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee. Hintakaan ei paljoa päätä huimannut ja jos ne tosiaan on webbikoon skanneja, mitä tarvii tehdä, niin riittää tuo 4180 aivan täysin. Paperikuvasta se tekee suorastaan loistavaa jälkeä.
Re: Negaskanneri Juu, olihan se jossain testissäkin mainittu "n.Scan dual IV:n tarkkuiseksi, mutta vaikeammaksi saada oikeita värejä" http://www.datamind.co.uk/Merchant/Plustek%20and%20Minolta%20film%20scanner%20Engl.doc Voin olla samaa mieltä: kaveri hommasi moisen ja meinasi hiki pukata että sain edes diasta sisävalokuvasta ihoa kuntoon. Siinä suhtessa paljon hankalampi kuin nykyinen Nikonini ja jopa wanha Polaroidini. Terävyyden osalta omasi samaa ilmettä kuin tasoskannerit: raetta ei saa kunnollisena näkyviin. Toivottavasti(? hmm.. )kyseessä on huono yksilö.
Kysyisin niiltä, kenellä tuo Plustek OpticFilm 7200 tai Plustek OpticFilm 7200i on, millaisten kehyksien kanssa se suostuu dioja skannaamaan? Itsellä on diat kehystetty Gepen 3mm lasikehyksillä ja olisi kiva tietää, miten niiden skannaus onnistuisi. Entä tuolla Minoltalla? Itsellä kun ei ole skannereista valitettavasti vielä pahemmin kokemusta.
Canon Canoscan 8400F on kanssa kelpo skanneri ja sillä skannaa myös keskikokoa. Vertailukohtaa ei tosin minulla ole. Hinta ei päätä huimaa.