Onkos täällä joku hankkinut Epson V700:n keskikoon filmin skannaamiseen? Itse tuli tuo hankittua K-M 5400 II:n (kinofilmiskanneri) rinnalle. Ulkomailla kehuvat kuinka betterscanning.com:n filmipidikkeillä saa parempaa skannaustulosta, koska korkeus on portaattomasti säädettävissä (=saa oikean tarkennusetäisyyden, kunhan jaksaa sen itse tutkimalla ensin selvittää), ja filmin saa pysymään tasaisempana: Custom Film Holder for Epson V700 V750 V750-M Onko täällä joku tuota kokeillut että onko mainittavaa hyötyä vai ei? Itse sen verran koitin säätää Epsonin vakiopidikkeillä, joissa etäisyyssäätö on 2.5, 3 ja 3.5mm, että 2.5mm näyttäisi parhaalta minulla - en pystynyt erottamaan kuvasta sen enempää yksityiskohtia tai terävempiä rakeenkulmia tms. mutta kuva _näytti_ kontrastikkaammalta ja tämä vahvistettiin vielä kysymällä mielipidettä lähimmältä saatavilla olevalta ummikolta. Mietin olisiko optimietäisyys jossain 2.5 ja 3.0mm välissä sitten? Ja jos olisi niin olisiko sillä kuitenkaan mitään väliä?
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet Tämä ei varsinaisesti vastaa kysymykseesi, mutta hämmästys oli suuri, kun huomsain oman epsonin tekevän terävämpää jälkeä ilman pitimiä kun pitimillä. Joku niistä vanhemmista, olisko joku 3280tms, jolla just jotain keskikokoa tulee satunnaisesti skannailtua. Oletko muuten ollut tyytyväinen tuohon epsoniin, toiko parannusta dynamiikkaan jne?
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet Testit on vielä pahasti kesken, mutta kyllä se hakkaa ainakin Canoscan 8400F:n keskikoon filmin skannaamisessa (erottelukyky, kontrasti, käytettävyys) aivan kirkkaasti. Eipä tuo yllätyksenä tullut toisaalta - hintaluokat laitteissa ovat hiukan erit. Mietin samalla pääsisikö se niin lähelle K-M Elite 5400 II:tä kinon skannaamisessa, että tuon kinofilmiskannerin voisi myydä pois (ei minulla oikeasti ole varaa pitää kaikkia mahdollisia kalliita laitteita mitä hankin, kun olen asuntoakin ostamassa . Tässä asiassa on vielä arviot kesken, mutta ensi hätään tuntuu, että ei ihan. Tarkkuus väheni ja värejä ja käyriä/tasoja joutuu värinegaa skannatessa säätämään enemmän, ainakin Epson Scan-softalla. Silverfastin ja VueScanin tutustuminen vielä pahasti kesken.
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet Vähän vaikea uskoa että toi epson pääsisi samaan ku toi 5400 minolta kinofilmillä. Hommasin itse sen ekan mallin ja mv rae ei ole koskaan ennen näyttänyt näin terävältä Skippaa vuescan ja siirry Silverfastiin (AI Studio) suoraan jos on varaa valita, se on selvästi parempi softa ja käyttöliittymäkin on jotenkin järkevä. Epsoni voisi tehdä laitteisiinsa tarkennuskoneiston ettei tarvisi noiden pidikkeiden kanssa leikkiä, johan semmonen on tuossa konicassakin.
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet Jep, ei se varmaan koskaan pääse samaan kuin nuo Minoltat. Niin kauan kuin välissä on ylimääräinen lasilevy (uh, joku rankka modaus jolla sen saisi pois? heh) ja tarkennuskoneiston puute. Mikähän se varsinainen vaikeus sen tarkennuskoneiston lisäämisen kanssa oikein on? Ei "luulisi" olevan ihan mahdoton temppu saada sitä linssiä liikkumaan parikolme milliä. Meinasin vaan, että josse pääsisi kyllin lähelle.. mitä hittoa sitä hifistelemään kinofilmin rakeiden erottuvuuden kanssa kun ne tarkat kuvat otetaan kuitenkin keskikoolla (tai isommalla).. mutta, kyllä tuo konicaminolta vaan on niin hyvä ettei siitä voi tämänkään takia luopua. Koitin skannailla Fuji Pro 160S-filmiä. Filmi oli vuorokauden kirjapinon alla litistymässä ja pyrkii edelleen hiukan käpertymään sisäänpäin, joten skannatuissa kuvissa keskikohta on aina vähän pois fokuksesta ja epätarkka. Hauskimmiten efektin huomaa kun ajaa terävöitysfiltterin; reunoista yksityiskohdat suorastaan hyppää esiin kun keskellä ei tapahdu mitään. Tuo Epsonin vakiopidike ei tee juuri mitään tuon suuntaisen käpristymisen estämiseksi ja mietin taas kerran että josko tilaisi ne betterscanning.comin pidikkeet testiin; niissä oli ne T-lukot joilla saa ainakin jotain suorana pysymistä aikaan. Ei ketään Turun seudulla haluaisi jakaa postikuluja?
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet Ei minulla paljoa ole skannereista kokemusta mutta Epson on kyllä aika epeli kehittämään filminpitimiä. Mikäs olisi jos pistäisivät fokuksen lasille ja skannattaisiin märkänä...
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet Niin, Epson V750:lle tarkoitettu märkänäskannaus-lisäosa voisi kuulemma ehkä sopia tähänkin malliin. Se nyt ainakin auttaisi jos sellaiseen viitsii ryhtyä.
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet Tähän teki mieli vielä lisätä että sulla siis selkeästi hyötyä olisi saada filmi lähemmäs lasipintaa kuin mitä se vakiopitimillä on. Jos se on lasissa kiinni voi tulla Newtonin renkaita (tosin jos niitä ei näy niin mitä siitä huolehtimaan). Näissä skannereissa tuntuu olevan yksilöllisiä eroja tasan millä korkeudella se paras tarkennuskohta on..
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet Hommaa palan anti newton lasia ja teippaa filmin siihen, pysyy litteämpänä eikä maksa paljoa.Se pitää vaan shimmata jotenkin samalle korkeudelle kuin pidin. Ja mikä estää siihen väliin heittämästä vaikka sitä skannausöljyä tms. Näin aika moni skannaa laakafilmiä vaikka kyllä itsellä laakat on aina pysyny litteänä, mutta toi kino ei. Epsonissa ei noita 5x7" pidikkeitä olekkaan lainkaan joten jokatapauksessa joutuisi itse ainakin askartelemaan. Laakafilmillä on aika sama ostaako vanhan 4990 vai uudemman V700, koska täydellä resolla niitä ei voi kuitenkaan skannata kun tiedostoista tulisi gigaluokkaa. Minoltassa huomaa ainakin miten nurkat jää pehmeäksi kun on kippuralla nega, tosin ainakin sen tarkennuspisteen voi valita joten keskusta on aina sitten terävä.
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet NEWS! - Digital Cameras, Digital Imaging, Digital Photography, Digital Scanners photo-i & video-i • View topic - New HP-Scanners-AF-6-colors Muutamia uusia skannereita, Microtekin pelissä on ainakin autofocus jo.
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet Toisaalta mukava huomata että kehitys kehittyy, toisaalta ankeata kun juuri ostin skannerin ja hetken päästä tulee laite joka teoriassa pesee sen 3-0.. no tätä tää aina on. Ehkä parin vuoden päästä myyn kaikki korvikeskannerit pois ja ostan jostain "halvalla" sen Nikon LS-9000:n (sitten on vaan syytä olla kasvamatta keskikoosta ulos.)
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet Noh, tilasin sitten ne betterscanning.com:n pidikkeet ja kolme extra-T-lukkoa, näkeepä sitten onko ne miten hyviä ja kuinka paljon korkeudensäädön kanssa nysväämisestä on apua. Samalla ostin Silverfast AI:n ihan vaan saadakseni Job Managerin ja 48bit skannauksen tuon kylkiäisversion päälle... syy: Silverfast oli ainoa softa jolla sain kivuttomasti värit kohdalleen taannoisesta värinegasta jonka kuvasin Minolta Autocordillani.
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet Hei skannailijat. Jos johonkin voisitte laittaa testiä näkyville olisin iloinen. Mulla itellä on vanha epsonin 1260 photo skanneri ja sillä kinofilmi ei ihan niin hyvä tasoiseksi tule että olisin tyytyväinen. Olen meinannut ostaa epsonin V350 skannerin kunnes joku sanoi että softa on siinä huono. Kannattaa ostaa 4D softalla oleva. Eipä sano meikäläiselle mitään mutta jos on selkeitä esimerkkejä näkyvissä niin niistä sen homman näkee. Olen suomalainen en usko ennen kuin ite nään. Olen aika surkea skannailija muutenkin. Kun en tietokoneista kauheasti ymmärrä.
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet Voisin koittaa loppuviikommasta laittaa esimerkkejä kinofilmistä V700 vs. KonicaMinolta 5400 II (100% croppeja ja weppipienennyksiä) ja myös rullafilmiä V700:lla. Taidan odotella että ne Doug Fisherin kehikot tulee ainakin rullafilmin osalta. Epson Scanilla mulla oli kova homma saada värit toimimaan yhtä hyvin kuin KonicaMinoltalla, mutta nyt kun on Silverfast hankittu (sisältää tukun värinegaprofiileja) voisin koittaa josko tilanne olis parantunut.. Just nyt on liikaa kiireitä kun pitää metsästää asuntoja ja Pentax 6x7:aa ettei ehdi kuvaamaan eikä skannailemaan
Epson V700 - V750 ja 9x12cm ? Moi! Mitä tapoja on 9x12cm filmin skannaukseen V700 tai V750 skannereilla? 4x5 tuumaisellehan niissä taitaa tulla pidikkeet. Märkäskannaus arvatakseni voisi olla yksi, mutta kuinka muuten? Kiitos.
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet Käsittääkseni noita jengi on tehnyt itse. En tiedä saisiko jostakin ostettua valmiina. 9x12 on kuitenkin harvinainen koko loppuenlopuksi (miksi se muuten suomessa muodostui de-facto -kooksi?) v700:sta huomasin mielenkiintoisen seikan: Ne originaalit kinopitimet ovat syvältä ja poikittain, kuprulla olevaa filmistrippiä eivät jaksa pitää tasaisena kun koko pidin on niin vetelää materiaalia. Mutta laatikosta löytyi vanha 3170:n pidin ja iskin kokeeksi sen: Tulos oli huomattavasti tarkempi. Sen jälkeen tutkailua ja päätyminen siihen, että v700:lla näyttää mun yksilössä olevan tarkennus parhaimmillaain noin 2mm etäisyydellä, eli silloin kun pitimistä on kokonaan jalat irti. Keskaripitimien ongelma on tosiaan (samoin tietysti kinossa) tuenta vain reunoilta. Edelliseen skanneriin ostin Dougilta MF-holderin (silloin ei vielä ollut betterscan-tuotemerkkiä). Se oli loistava T-lockeineen, mutta taitaa korkeus olla vähän huono v700:n tarkennukseen nähden. 9x12:sta jatketaan vielä, millaisilla virityksillä jengi on 8x10-kuvia skannaillut? En keksi muuta kuin ohut lasi, sillä tuon kokoista laakaa tuskin saa pysymään tasona helposti vain reunoista tukemalla?
Vs: Epson V700 - V750 Kiitos. Virittelyä siis luvassa. Mutta V700 vai V750? (Tulee yleiskäyttöön monille formaateille, kino, 6x6 jne.) Koska se on (oli) varsinkin eurooppalainen koko eikä se lainkaan harvinainen ole ollut ainakaan ennen digiaikaa. Ja eiköhän monet klassiset kamerat objektiiveineen ole nimenomaan suunniteltu sille. Itse ostin tuoretta Ilfordia tässä koossa viime vuonna. Sitä edelleen leikataan, mitä myydään.. vähiin kuitenkin on käynyt tarjonta.
Vs: Epson V700-skanneri ja betterscanning.com:n MF-pidikkeet Lasillehan sen vois suoraa lyödä, mutta ongelmana on sitten newtonin renkaat, sekä se että tarkennus tuntuisi yleensä olevan parhaimmillaan hieman korkeammalla. Filmin pysyminen suorana saattaisi myös olla ongelmallista. Toisaalta "suttua se on joka tapauksessa" verrattuna filmiskanneriin, joten onko tuon tarkennuksen niin kamalasti väliä, varsinkin kun sitä isoa filkkaa ei ehkä kamalan suurella resoluutiolla tule skannattua . Ehkä siihen päälle voisi (antinewton-)lasin lyödä painamaan suoraksi... Mulla tuli ainakin V700:n mukana joku tommonen film area guide, joka lyödään lasille vaan että näkee minkä alan se osaa skannata, jos vaikka isompia ruutuja aikoo skannata.
Vs: Epson V700 - V750 Eipä V750 taida olla lisähinnan arvoinen. Ainoa ero on se pinnoitettu lasi, joten ehkä kontrastissa voi olla pieni ero, samoin mahdollisessa vaaleiden leviämisessä tummille alueille. Toki märkäskannausvermeet sisältyvät hintaan kun V700:lle pitää ostaa erikseen. Mutta mitä noita kokeiluja on katsonut niin ei se märkäskanni juuri mitään lisätarkkuutta tuo. Niin, tuleehan V750 mukana täysversio silverfastista ja lisäksi se skannerin kalibrointisofta.. Kuinkas muuten tuossa märkäskannauksessa, siinä ilmeisesti on oma lasinsa mukana joka nostaa skannaustason siihen tarkennuspisteeseen? Muutenhan sillä ei tekisi yhtään mitään.