Uutiset - Ilta-Sanomat Ranskalaisten mielestä otokset antavat oloista liian ruusuisen kuvan Harvinaisia nelivärikuvia natsien miehittämästä Pariisista - katso! 23.04.2008 20:16 Elämä jatkui tavalliseen tapaan ja ihmisillä oli välillä jopa hauskaa. Tällaisen kuvan natsien miehitysajasta Pariisissa antaa hiljattain avattu valokuvanäyttely. Monen ranskalaisen mielestä kuva on vääristynyt ja koko näyttely on turha. - Se ei selitä tarpeeksi selvästi, että kyse on natsien propagandasta. Koko juttu saa minun voimaan pahoin, sanoi Pariisin apulaispormestari Christophe Girard uutistoimisto Reutersille. Girard vastaa virassaan Pariisin kaupunginhallinnon kulttuuriosastosta. Hän on jopa harkinnut näyttelyn sulkemista, ellei sen yhteydessä kerrota tarpeeksi tosiasioita. - Näyttää siltä, että kyse on historian uudelleenkirjoituksesta, Girard paheksui. Valokuvanäyttely on nimeltään Pariisilaisten miehitysaika. Siinä on 270 harvinaista värikuvaa vuosilta 1940-44, jolloin lähes koko Ranska oli natsi-Saksan rautasaappaan alla. Kuvat on ottanut ranskalainen valokuvaaja Andre Zucca, joka kuoli vuonna 1973. Zucca kuului niihin vihattuihin ranskalaisiin, jotka tekivät sodan aikana yhteistyötä saksalaisten kanssa. Zucca oli töissä natsien propagandalehdessä Signalissa, joka antoi Zuccalle tarvittavat välineet ja luvat kuvaamiseen. Ilman Signal-lehteä Zuccan kuvaamisesta ei olisi tullut mitään. Värifilmi oli hyvin kallista ja natsit olivat turvallisuussyistä kieltäneet kameran käytön ranskalaisilta. Hän sai etuoikeuden tähän työhön Signalilta, joka oli saksalainen natsipropagandan väline, selitetään näyttelyesitteessä. Natsivallan julmuus tulee esille vain muutamissa kuvissa. Niissä näkyy juutalaisia, jotka oli määrätty kantamaan vaatteissaan Daavidin tähteä. Joissakin katukuvissa näkyy myös julisteita, joissa saksalaishallinto ilmoittaa teloittavansa heti kaikki kiinni jääneet vastarintaliikkeen jäsenet. Näyttelyn järjestäjät ovat ostaneet ennen julkaisemattoman aineiston Zuccan perikunnalta. - Minun mielestäni Andre Zucca on merkittävä valokuvaaja, sanoi näyttelyn johtaja Jean Baronet sanomalehti Liberationille. Hän teki suurta taidetta kuvatessaan Pariisia ja pariisilaisia vuodesta 1940 eteenpäin. Kuvat osoittavat poikkeuksellista kykyä hallita kompositiota. Home Page – The TLS The Parisians during the occupation – colour photos by André Zucca - Hotels Paris Rive Gauche Blog Kuvat itse ovat arvokkaita, 40-luvun Pariisia väreissä. Ainoa värikuvaaja ilmeisesti Pariisissa tuona aikana. Mutta onko kuvaaja hirviö jos hän haluaa tehdä työtään parhailla mahdollisilla välineillä pahimmassa mahdollisessa tilanteessa?
Vs: Natsien propagandaa vai korvaamatonta ajankuvaa? Kummaa valitusta, ei kai tässä nyt ole tarvetta pelätä että natsit levittävät tätä propagandana? Vaikka se sellaista olisikin ollut (en väitä että oli) aikanaan, niin kai niitä kuvia pitäisi voida katsoa edes jotenkuten puolueettomasti...
Vs: Natsien propagandaa vai korvaamatonta ajankuvaa? Mitä muuta kuvajulkaisutapaa oli kuin probaa? Ehkä vanhoja mainoksia ei saisi esitellä, koska jollkulla voisi jäädä tajuamatta että kyse on mainoksesta? Töllöstä tulee edelleen tuon ajanjakson elokuvia joissa ei myöskään jakseta alleviivata että kyse on ihan silkasta juubasta. Sama pätee tietysti tuoreempaankin tavaraan.
Vs: Natsien propagandaa vai korvaamatonta ajankuvaa? Joo, kaikki taitaa olla oman aikansa propagandaa. Jälkipolvet antavat oma tuomionsa, peukku ylös tai alas. Leni Riefenstahl on oma suosikkini tuon ajan kuvaajista, tosin oli elokuvaaja ja tuli tunnetuksi valokuvaajana vasta paljon myöhemmin. Maine meni vuosikymmeniksi kun oli saksalainen ja kuvasi natseja. Loi silti paljon kuvastoa moderniin dokumenttikuvaamiseen. Triumph des Willens on kova pätkä, näin teatterissa joitakin vuosia sitten ja kyllä se teki vaikutuksen. Natsien sijasta olisi voinut olla vaikka Smurffeja. Silti kova pätkä. Signal lehteä ei harmi kyllä enää nykyään paljoa näe paitsi keräilijöillä (ei ilmeisesti ilmesty enää) mutta kyllä saksalaiset PK (Propaganda Kompanie) miehet osasivat kuvata. Tai sitten johtui Leicoista.... Mistähän saisi rehellisen nykylehden missä kuvattaisiin asioita yhdeltä puolelta ilman toista näkökantaa? Mielellään pelkkiä kuvia? Taisi vielä 1980-luvulla ilmestyä Suomessakin Neuvostoliitto-lehti. Lujaa menoa.
Vs: Natsien propagandaa vai korvaamatonta ajankuvaa? Niin, ei ole yhtä ja ainutta totuutta mistään asiasta. Nuo kuvat ovat harvinaisia tuolta ajalta, vaikka olisivatkin propagandaa. Silti niissä esiintyy tavallisia Pariisilaisia. Olisi mielenkiintoista nähdä näyttely.
Vs: Natsien propagandaa vai korvaamatonta ajankuvaa? haha, mikäköhän perusoletus se sit on, että miehityksen aikana kaikki on sormustenherramaisesti kahleissa ku Sauron lyö tulisella ketjulla vauhtia perseeseen. mä en hirveesti nää syytä, miks miehityksen alaisessa valtiossa arki olis jotenkin eriskummallista ja perin ikävää. Eiköhän se ihan normaalina o jatkunu, ainoo vaan, että on vähän saanu varoa sanojaan ja joutunu luopumaan ylimääräisestä ja tottumaan säännöstelyyn. Veikkaan, että miehitetyssä, ei aktiivisesti sotaa käyvässä valtiossa, on asiat paljon, paljon mukavammin ku sotaa käyvässä. Ei tarvi pelätä, että tulee pommia niskaan tai herätä keskellä yötä ilmahälytykseen. missähän noita kuvia näkis, ei oikeen Pariisiin asti raaskis raahautua. Noissa linkeissä ei ollu kuin pari.
Vs: Natsien propagandaa vai korvaamatonta ajankuvaa? Joo, olisi kiva nähdä lisää. Upeita kuvia ja herkät värit. T. K.
Vs: Natsien propagandaa vai korvaamatonta ajankuvaa? Joitakin vuosia sitten löysin erään rakennuksen vintiltä Neuvostoliitto-lehtiä. Jotenkin oli jäänyt muistiin, että ne olisivat Valittujen Palojen neukkukopio, mutta nämä olivat selviä LIFEn inkarnaatioita. Erinomaisia, näyttäviä kuvia, joille oli annettu hienosti tilaa ja taitto pelasi rohkeasti kuvien ehdolla. Painolaatukin oli riittävän hyvää. No, tekstistä voidaan sitten olla montaa mieltä, mutta en olisi yhtään pahoillani jos meilläkin julkaistaisiin jotain noin komeaa visuaalista paatosta.
Vs: Natsien propagandaa vai korvaamatonta ajankuvaa? Tässä linkissä muutamia lisää http://www.guardian.co.uk/arts/gallery/2008/apr/18/photography?picture=333623789
Vs: Natsien propagandaa vai korvaamatonta ajankuvaa? ;-) Juupa, mutta jossain on myös ollut aika tavalla kritiikkiä juuri esteetikkoja kohtaan, heillä usein menee puurot ja vellit sekaisin kun pitäisi olla oikeassa elämässä kiinni. Näinhän se on; kuva on hyvä vaikka sen pyrkimykset, viesti tai moraali olisi mitä vain. Mitä tuohon Pariisinelämään tulee niin ei siellä kaikilla ollut kivaa, josko kellään muilla kuin valloittajilla, ja heilläkin vain osalla. En olisi halunnut olla tuolla ainakaan kommunisti, juutalainen, musta, lesbo, homo, asevelvollisuusikäinen, köyhä, rikas, nuori nainen jne. Aika monella muullakin ihmisryhmällä oli ikävää, kuten valokuvaajilla, toimittajilla, runoilijoilla, kirjailijoilla, poliitikoilla, jne.
Vs: Natsien propagandaa vai korvaamatonta ajankuvaa? Haha, huorana tai maanpetturina olisi kuitenkin ollut aika hyvä olla, vai mitä Zenig?
Vs: Natsien propagandaa vai korvaamatonta ajankuvaa? tottakai vähemmistöillä on ollut ikävää, tuohon maailmanaikaan hyvin harvassa paikassa on ollut toisin. mun pointtina vaan oli se, että en ymmärrä mitä propagandaa on todeta, että joillakin elämä on jatkunut normaalina, miehityksen allakin.
Vs: Natsien propagandaa vai korvaamatonta ajankuvaa? - ja niillä, joilla oli miehityksen aikana mukavaa, oli sitten erityisen epämukavaa miehitysajan päätyttyä..... paitsi tietysti niillä, jotka ammuttiin heti pois kuleksimasta....
Vs: Natsien propagandaa vai korvaamatonta ajankuvaa? Onkos tämä kuva sitten propagandaa: http://www.ushmm.org/uia-cgi/uia_doc/query/11?uf=uia_RkekZY noilla ei ollut hauskaa sodan jälkeen. Ja heille syntyneillä "natsiäpäröillä" ei ollut kuin puisia leluja.