Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Natoäänestys

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Tuus4, 5 Syyskuu 2014.

  1. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu 2019
  2. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Natoäänestys

    Tieto ei taida olla ihan oikeasta lähteestä kopioitu, jos siis puhutaan nykyisen Suomen ja Karjalan rajojen sisällä puhutusta kielestä. Rannikko onkin sitten eri asia.
     
  3. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 205
    5 823
    113
    Vs: Natoäänestys

    Kyllä kai rannikkokin Suomen rajojen sisällä lienee, tai oli ainakin kun viimeksi katsoin?
     
  4. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 167
    1 198
    113
    Vs: Natoäänestys

    Jos Suomen ja tämän etnisen ryhmän historia on sinulle sama asia, en ihmettele että tulkitsit miss-peltin viestin noin oudosti.

    "...ehkä sinä et olekaan ihan niin suomalainen kuin minä jos ei yhtään vituttanut:("  Niin että mitä helpommin ärsyyntyy, sitä suomalaisempi on?  Tuo oli taas hauskin vähään aikaan:)

    Ei, en ärsyyntynyt, mutta en usko että voit siitä päätellä suomalaisuudestani yhtään mitään.
     
  5. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu 2019
  6. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 175
    502
    113
    Vs: Natoäänestys

    Varmasti ja Pohjois-Ruotsissakin on paljon suomenkielisiä paikannimiä.
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 175
    502
    113
    Vs: Natoäänestys

    Näiden kanssa on kova hinku olla hyvää pataa. Sen verran vielä moraliteettimme eroavat, että ei taida tulla kauppoja tällä kierroksella vielä https://www.youtube.com/watch?v=omnskeu-puE...
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Natoäänestys

    Totta, mutta eipä tuo olekaan koko Suomi, raja rannasta suomenkieliseen porukkaan on melkoisen kapea.
     
  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Natoäänestys

    Vastasin juuri Kenin sanomaan, ensin en ihan osannut rajoittaa tuota mielipidettä VAIN rannikolle.
     
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Natoäänestys

    Niinpä.
     
  11. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu 2019
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Natoäänestys

    No, sinä sen puit sanoiksi, kiitos!
     
  13. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 205
    5 823
    113
    Vs: Natoäänestys

    Kyllä ne rantaruotsalaiset ihan yhtä suomalaisia ovat kuin pohjalaiset, savilaiset tai uusimaalaisetkin.
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 475
    3 076
    113
    Vs: Natoäänestys

    Sano vaan, mutta asiassa on vinha perä. (Luit huonosti - ei  Ruotsi vaan ruotsinkieliset suomalaiset.)  Täällä oli savolaisia, hämäläisiä, karjalaisia, saamelaisia, pohjalaisia jne.  Mitään semmoista yhteistä kansalaisuutta tai kansallistunnetta ei ollut.  Jos savolainen  erehtyi hämäläisten pippaloihin, niin vedeltiin turpiin, tai pahemmassa tapauksessa työnnettiin suon silmään pois kuleksimasta.

    Suomalaisuus ja kansallistunne rakennettiin varta vasten ajatuksena ehkä osin myös Venäjästä irtautuminen,  enemmän kai muuten aatteellisena. Rakentajina olivat paljolti ruotsinkielisen sivistyneistön  ihmiset, jotka vaihtoivat nimiään suomalaisiksi ja siirtyivät puhumaan ja kirjoittamaan suomeksi - Juhani Aho jne.

    Edit:  kiinnostuneet voivat tutustua aiheeseen vaikkapa (kuinka ollakaan...) Wikipediasta:

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Fennomania
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Natoäänestys

    En ymmärrä sinun suomalaisuus vastaisuutta ja oman identiteettisi dissaamista, hieman alkaa tuntua siltä, että et oikein tiedä kuka haluat olla - no se on sinun murheesi, ei minun.
     
  16. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 167
    1 198
    113
    Vs: Natoäänestys


    "suomalaisuus vastaisuutta ja oman identiteettisi dissaamista"  Tuolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että SakkeM on selvillä historiamme perusasioista.
     
  17. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu 2019
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Natoäänestys

    Näinpä näin. Nykyisessä kotikunnassani en ole kohdannut huonoa kohtelua vaikka olen suomenkielisenä vähemmistössä.  Maassa maan tavalla ja kunnassa kunnan tavalla.  Aloittavat kohdatessa ruotsilla, mutta jatkavat sujuvasti suomeksi kun vastaa suomeksi. 

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Raasepori
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Natoäänestys

    Kyse on halusta tulkita sitä. Voi pojat että olette tietoisia suomalaisuuden historiasta vaikka olette eläneet siitä vain murto-osan, vai onko sukunne historia noin pitkälti tiedossa?
    Itse en perustaisi kansallisuustunnettani kovin pitkälti hataroihin historiankirjoituksiin joita on kirjattu kenen lie taholta ja kenen lie tarkoitusperiaatteiden takia.
    Olen suomalainen, haluan olla suomalainen ja olen erittäin ylpeä siitä. Kaikki mikä pyrkii vähättelemään suomalaisuutta ja sen arvoa on minulle punainen vaate, olkoon kuinka tarua tai totta, sillä ei ole merkitystä.
    Olen ollut huomaavinani, että Suomen ruotsinkieliset haluavat estää suomalaisten aseman kohoamista eri organisaatioissa pelkästään siksi, että he kuvittelevat menettävänsä omaa identiteettiään, siinä he ovat väärässä. Se, että vaikkapa ruotsinkielisessä pursiseurassa annettaisiin kaksikielistä informaatiota ei ole mitään tekemistä ruotsinkielen merkitykselle Suomessa, ei ainakaan vähentävässä mielessä.
    No, olen elänyt koko lapsuuden ja aikuisiän paikkakunnilla joissa ruotsinkieli ja suomenkieli on olleet vastakkain, vastakkain VAIN ja AINOASTAAN kunnallispoliitikkojen aivoissa, koskaan siitä ei ole mitään hyvää seurannut, päinvastoin, valitettavasti.
     
  20. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 175
    502
    113
    Vs: Natoäänestys

    On myös muita näkemyksiä aiheesta, että oli täällä aikaisemminkin pyrkyä päästä eroon ruotsalaisista hallitsijoista ja hämäläisiä ne oli aina Varsinais-Suomea sekä Satakuntaa myöten. Rannikoilla meno oli tietysti kansainvälisempää kaupankäynnin seurauksena, mutta ruotsinkielisiä myös varta vasten asutettiin rannikolle varmistamaan jalansija Suomessa. Ensimmäisiä viitteitä mistä olen jossain saagojen tulkinnoissa lukenut, oli Birkan hävittäminen Uppsalan kuninkaiden toimesta, kun haluttiin päästä kauppapaikan suomalaishistoriasta eroon. Sitten jossain Saarenmaan riimukivissä on tarinoita siitä, miten viikingit kävivät ottamassa pataan Hämeessä ja pakenivat Saarenmaalle. Nämä siis ennen "suomalaisen ajanlaskun" eli piispa Henrikin saapumista. Reilu pari tuhatta vuotta sitten suomalaisia oli kuitenkin ilmeisesti tasaisesti ympäri Skandinaviaa Ruijan lisäksi. Ei ollut mitään kansallisvaltioita, vaan populaatiot asettuivat sinne, missä he kokivat, että heillä oli elämisen edellytykset. Samoin sekoittumista varmaan tapahtui muutenkin kuin miekkalähetyksen avulla. Fennomania on sitten kansallinen herätysliike, joka syntyi, kun sille annettiin tilaa ja johti aikanaan Suomen itsenäistymiseen.

    EDIT: Mirroredin vastauksen luettuani korostan siis, että kyse oli hallitsijoista, joista haluttiin eroon. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä kieltä suomalaiset naapurukset puhuvat keskenään rannikolla.