Kun täällä on pähkäilty jalustoista, niin kerronpa oman tarinani. Kauan aikaa sitten ensimmäinen jalustani (taisi olla Velbon) hajosi, joten laitoin Manfrotton sataysikymppisen ja mukana tulevan kinopään. Kaksi ongelmaa. Kinopää on peräisin sielunvihollisesta, se on tolkuttoman hidas, epätarkka ja epävarma. En koskaan tullut oikein sinuiksi sen kanssa. Toiseksi tuo itse jalusta oli epävakaa. Varsin kevyesti kädellä painettaessa se jousti. Kuvissa en siitä seurauksia nähnyt, mutta mitä virkaa on jalustalla joka joustaa. Ryhdyin etsimään jotakin muuta. Jalustaa nyt kuitenkin pitää päästä käpälöimään, tuotekuvausten perusteella ei sellaista voi ostaa. Sille päälle sattuessani kiersin kauppoja ja levittelin jalustoja. Jonkin aikaa harkitsin näitä Kiinan pojan tekemiä, ne vaikuttivat kyllä tukeviltä, mutta työn jälki ei ollut ihan ylälaatikosta. Kuulan ostin ensin, Manfrotton (arvelin että kuulia kai sentään osaavat tehdä) keskikokoinen mallia 498rc2. Aivan peruskuula, kitkan ja panoroinnin säätö erikseen kuten olla pitää. Vatupasseja ei ole, mutten niitä ole vaillakaan. Painoluokituksen perusteella marginaalia jää aivan riittävästi minun (useimmiten) kinokalustolleni. Jalkaa mietin pitempään mutta päädyiin lopuksi Slikinm (hui kauhistus) 700 DX:ään. Tämä on suuri ja tukeva jalusta. Jalat ovat kolmessa osassa, ja ensimmäinen (siis ylin) osa on kovin pitkä. Tämä tarkoittaa sitä, että normaalilla työskentelykorkeudella (olen 174 senttiä pitkä) keskiputkea ei tarvitse nostaa ollenkaan. Myöskään jalkojen alempia osia ei tarvitse käyttää kokonaan, tämä kaikki tietysti tukevoittaa kombinaatiota. Muutaman viikon käytön perusteella olen tyytyväinen. Kuula toimii täsmällisesti ja varmasti. Pikakiinnityslevy lukkiutuu varmasti ja napakasti. Säädöt ovat sekä herkät että varmat päinvastoin kuin tuossa vanhassa kirotussa kinopäässä joka oli riivatun nahkea. Kuulan kaikki osat vaikuttavat hyvin työstetyiltä ja kestäviltä. Itse jalusta on tukeva. Kädellä painettaessa jalusta ei jousta ollenkaan, siis ei yhtään. Jesh! Olen tyytyväinen. Hinta ei tälle kombinaatiolle ollut paha, runsaalla kahdellasadalla eurolla tästä selvisin. Sekä kuula että jalusta vaikuttavat siinä määrin hyvin tehdyiltä, että luultavasti lapseni vielä niitä käyttävät. On se hienoa kun alla on oikeasti hyvä jalusta!
Vs: Eräs jalustaratkaisu Onnea valinnalle. Itse käytän jalustassani joko Manfroton kinopäätä tai Cambon kuulapäätä. Kummassakaan ei ole pikakiinnitystä enkä niitä kaipaakkaan. Jalustan käyttö on niin satunnaista eikä pikakiinnityslevyjä voi pitää kiinni jatkuvasti. Cambo on yksinkertaisuuden huippu, vain yksi nuppi mistä kiristetään, ja siitä kiristyy kaikki. Tykkään.
Vs: Eräs jalustaratkaisu Kiitos onnentoivotuksista. Maku- ja tottumusasioitahan nämä pitkälti ovat. Ajattelin kuitenkin että kun itse aikanani olin vähän eksyksissä näiden suhteen niin kerronpa mihin päädyin. Camboakin mietin, mutta yksi tykkää vaniljajäätelöstä ja toinen mansikasta Kannattaa kuitenkin katsoa etteivät ne jalat (siis jalustan) jousta.
Vs: Eräs jalustaratkaisu Tärkeintä on, että itse tuntee laitteensa ja tietää ne luotettaviksi. TJukka
Vs: Eräs jalustaratkaisu Miksei? Minulla on D700:ssa jatkuvasti L-kisko kiinni. Ensin oli RRS:n kisko ja varastamisepisodin jälkeen Kirk:n vastaava. RRS oli parempi mielestäni. Parempi viimeistely. Tukevuudessa ei eroja. kapa
Vs: Eräs jalustaratkaisu No justiinsa siksi kun käytän niin vähän jalustaa ja paljon pystykuvia ottavana kaikki ylimääräinen rauta pystykuvakahvassa on pahasta. Kameralaukku on myöskin täynnä ilman pikakiinnityslevyjäkin. Jos käyttäisin jalustaa enemmän nykyisen alle 3 %:tin (mutu-määrä-arvio), niin voisin jotain levyjä harkitakkin.