Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

National Geographic (Kata) -laukut

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana perminna, 8 Marraskuu 2010.

Minkälaisia kokemuksia löytyy NG-laukuista? Ketjua saa käyttää yleiseen NG-laukkukeskusteluun.

---

Pitäisi hankkia kameralaukku (olkalaukku), johon mahtuisi runko akkukahvalla, pari putkea ja salama, ja usein myös muuta rompetta. Ulkonäöltään laukku saisi olla muuta kuin perinteinen kameralaukku, koska perinteiset kameralaukut ovat mielestäni rumia ja ne herättävät reissussa enemmän huomiota.

Olenkin katsellut National Geographicin olkalaukuista NG 2475 ("medium")- ja NG 2345 ("midi") -malleja. Olen yrittänyt etsiä laukuista arvosteluita ja esittelyitä, joista selviäisi, paljonko näihin mahtuu tavaraa. Kokoero on lopulta yllättävän suuri (1 & 2). Lahkeessa on tutina, että 2475 voi olla liian suuri (mahtuu liikaa tavaraa), mutta 2345 on useassa tilanteessa liian pieni.

Ehdotuksia tai suosituksia? Harmittaa, etten ole Oulusta löytänyt NG2475-mallia, että näkisi livenä.

1. Vs: National Geographic (Kata) -laukut

Kyseisestä laukusta ei ole kokemusta, mutta itse löysin yllättävältä taholta kameralaukun. Paikallisessa Hong Kong liikkeessä oli myynnissä vanhoja mutta uuden veroisia kaasunaamarilaukkuja 5€ kpl. Mittailin hetken sitä käsissäni ja ostin.
    "Tuunasin" laukun sopivaksi Canon AE-1 Programille, jossa on moottoriperä ja data-takakansi. Pohjalle laitoin vahvikkeeksi vanerit (2 kpl). Toinen vähän leveämpi kameran alle ja pienempi neliskanttinen sivulokeron pohjalle. Tuohon sivulokeroon mahtuu kohtuullisen kokoinen zoomi tai 300 millinen Canonin putki. Pienemmälle putkelle jäi tilaa vielä kameran vierelle omaan pikkutaskuun. Eikä siinä vielä kaikki! Pieni Ricohin GRD kulkee mukana laukun etuosassa olevissa pikkutaskuissa. Tilaa jää vielä kynälle ja muullekin pikkusälälle. Kannen alapintaan olen aikeissa vielä ommella vedenkestävän kankaan, joka parantaa laukun kosteussuojaa. Eikä maksanut paljon. Tällaista nuukailua???

2. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113
    Vs: National Geographic (Kata) -laukut

Minä en suosittele NG -laukkuja. Sen materiaalia repeytyy yllättävän helposti. Monet pitävät niiden ulkonäöstä mutta sellainen ei itselleni korvaisi kestävyyttä.
    Tämä ei ole vain mutua  eikä vain omaakaan kokemusta. Jossain testissäkin oli havaittu sama seikka tosi pienelläkin käyttömäärällä.

Liian kalliita kulutuskestävyyteensä nähden.

Tuollainen kaasunaamarilaukku (Suomen Armeijan) on paljon kestävämpi laukku. Siinä on aika huonosti kiinni pysyvät suljinsoljet ja itse on tehtävä vahvikkeet ja muut pehmukkeet sisälle - mutta jos viitsii/osaa nähdä vaivaa se on kliffan kokoinen ja kestävä laukku. Omaani (maksoi muistaakseni femman Varustelekassa) laitoin hieman kantohihnaankin levennystä hartiaa hiertävään kohtaan ja  fyllejä vanhasta kamerarepustani. Se on jepulis laukku - mutta ei sadetta pidä . Joitakin (mm. yksi Hollannin armeijan laukku) on sellaisiakin -tuossa mainitussa putikissa- ollut ihan pilkkahintaan joissa tosi hyvä vesisuojaus.

Siis:
    Ei olkalaukun tarvitse olla välttämättä tehty juuri kameralaukuksi alunperin.

NG - laukkuja en mitenkään voi suositella kuin koristeeksi olalle leppoisille  bussimatkoille ja johonkin vastaavaan. Kameralaukun on syytä kestää - muuten on kalliit kuvausvälineetkin vaarassa mennä rikku.

- Erska

3. Vs: National Geographic (Kata) -laukut

Itselläni on juuri tuollainen medium kokoinen NG -laukku. Pieniä reissuja tein tuon kanssa, ja hoiti hommansa ihan ok. Laukun suojat eivät ole kyllä juurikaan minkäänlaiset, joten jouduin ainakin omaan rakentamaan hieman lisäsuojaa, varsinkin reunoille. Silloinen D300 ja 24-70mm meni ihan mukavasti sisään, mutta akkukahvan kanssa alkaa tulla jo ongelmia. Jos joudut rungon lisäksi kuljettamaan montaa objektiivia, niin en suosittele. Todella epämukava kantaa painavaa kalustoa. Rakenteeltaan aika löysä, ja ryhditön. Suosittelen koittamaan ennen ostoa.

4. Vs: National Geographic (Kata) -laukut

Kaasunaamarikassi löytyy jo (käsiveska), olen todennut solkien olevan liian heppoiset kameralaukkukäyttöön. Joskus olen toki siinäkin kuljettanut yhtä runkoa ja putkea.

DealExtremestä saisi midi-kokoisen NG-laukun kopion 30 dollarilla, "Pisen". Jotkut epäilevät, että kyse olisi täsmälleen samasta laukusta kuin NG 2345, mutta logot vain olisi eri.

5. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

NG = Heikkoa tekoa - en suosittele.

Mutta koristeena kai ok - jos sen ulkonäöstä diggaa ?

Mun mielestäni ne ovat näennäis army + safari + Vietnamviidakkosissivalokuvaajahenkisiä retropelleilylaukkuja, joilla -kaiken lisäksi- mainostetaan kaupallista julkaisua, lehteä, aina sen kanssa hiipparoidessa.

Ei NG laukut - sanon minä.
    - E

6. Vs: National Geographic (Kata) -laukut

Hyvä tietää, ettei NG-laukut ole parasta laatua. Jenkeissä laukuilla on 5 vuoden takuu, mutta Suomessa näyttää olevan vain vuoden verran.

Mietin, että ostaisin tuon DX-laukun pikkukäyttöön lookin vuoksi ja pääveskaksi hommaisin sittenkin kameralaukun näköisen veskan. Lowepro Stealth Reporter on alkanut vaikuttaa ok:lta, mutta pitää käydä kaupassa katsomassa. Varmaankin D200 tai D300 olisi sopiva koko Stealth Reporterista.

7. Vs: National Geographic (Kata) -laukut

Sateenkestävyys on yksi asia johon kannattaa kiinnittää huomiota. parisataa on tainnut mennä hukkaan iibeistä hankittujen "brändilaukkujen" kanssa, jotka on ensimmäisessä sateessa osoittautuneet suurinpiirtein pahvista tehdyiksi.

Keskarikoon kameravehkeitä kuljettelen banaalisti tavallisessa Haglöfsin Tight-repussa. Se pitää vettä ainakin.

8. Samit

Samit Member

189
    0
    16

En ole koskaan oikein tajunnut NG laukkujen viehätystä. Suunnilleen samaan hintaan saisi esimerkiksi Domken, joka varmasti kestää käyttöä ja katseita.

9. Vs: National Geographic (Kata) -laukut

Domken ottaisin mielelläni, mutta hinta on vähintään tuplat.

Varsinaisesti ei NG-laukut viehätä. Ongelma on enemmänkin se, että peruskameralaukut ei viehätä.

10. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Minulla on NG 2475. En ostanut sitä viehätävyyden takia, vaan, että se sopii minulle. Mukavan näköinen kuitenkin. Kamerareppu sitten selkään, jos on enemmän kannettavaa. Tai molemmat.

Tuo NG on toistaiseksi kestänyt saman, minkä muutkin. Ei valittamista.

kapa

11. Vs: National Geographic (Kata) -laukut

Kävin hiplaamassa Lowepro Stealth Reporter D200- ja D300-mallit kaupassa ja voi olla, että päädyn jompaan kumpaan näistä, todennäköisesti isompaan D300:een... huolimatta siitä, että laukku on ihan yhtä paljon kameralaukun näköinen kuin muutkin kameralaukut. :|

12. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Hankin NG-laukun läppäriä avrten koska se ei "näytä" läppärilaukulta. Mahtuu sinne läppäritarvikkeiden lisäksi myös kameranrunko ja pari opiskaa. Pikkasen löysähän se on esim. Billinghamiin verrattuna.

13. ∞

Member

458
    0
    16

Minulla on (oletettavasti) malliston pienin laukku, johon mahtuu runko ja 1-2 putkea. Laatu on ihan OK. Ostin omani Oulun Kärkkäiseltä missä sitä oli ihan hyllyssä. Ehkä niitä isompiakin malleja kokeiltavaksi?

edit: sittenkin vk.com kaakkurissa

14. Tero Leponiemi

Tero Leponiemi Member

285
    0
    16
  15. TimppaM

TimppaM Member

46
    0
    6

Kaikkiaan löytyy kolme erilaista kamerankuljetusvälinettä, myös NatGeon medium-kokoinen laukku (NG2475) ja samoilla linjoilla Kasimirin ja AnselA:n kanssa... Tarve: läppärille erillinen pehmustettu lokero, mahtuu vähän muutakin kun runko ja obiska on omassa erillisessä "boksissaan" elikkäs monikäyttöisyyttä... kestää sitten minkä kestää.

Eli kuljetusväline kulloisenkin tarpeen mukaan.

16. campv

campv Ylläpidon jäsen

2 309
    110
    63

Ihan hyvin mahdollista, NG-laukussa suurin osa hinnasta on kuitenkin brandin osuutta.

17. Vs: National Geographic (Kata) -laukut

Kärkkäisellä olen katsastanut jo aiemmin 2345-mallin ja viikolla katselin siellä myös Afrikka-sarjaa (yöh). Verkkokauppa.comissa on vain 2345-mallia pienempiä esillä. 2475 olisi kiva nähdä livenä, vaikka olen näillä näkymin hylkäämässä koko NG-idean. Kärkkäisellä oli esillä NG2475:n Afrikka-vastine ja kooltaan vaikutti ok:lta.

18. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

En löydä laukustani tyyppinumeroa, mutta ostin sen pari vuotta sitten Telefoton tarjouksesta 60 euroa.

19. Vs: National Geographic (Kata) -laukut

Domke on hyvä ja ajaton.

K.