Ei ehkä ihan patenttiin asti , mutta näin kuvasin kyseisen omakuvan. Kulmakarvat kiinni lankaan ja lanka sivulle. Pneumaattinen lankalaukaisin toisessa kädessä. Aukko f 22 1/60 , joten syväterävyyttä sopivasti.
Vs: Narupatentilla Siis tää on hauska, juttu. Mulla oli laakan kanssa aito "lankalaukaisin". Eli laitoin ompelulankaa laukasimen reikään kiinni (onneksi siinä oli reikä) ja sitten mulla oli kahvakuula maassa kameran vierellä jonka kahvan kautta lanka meni minun käteeni ja nykäsin NAPS.
Vs: Narupatentilla Tässä nyt ei ole kyse laukaisusta vaan tarkennuksesta, joka on lähietäisyyksillä hyvinkin tarkka. Suuritehoinen studiosalama auttaa kovasti asiaa kun voi himmentää vaikka f 32
Vs: Narupatentilla Piräk sä mua aivan maalaasena? Totta kait mä sen tajusin, "ääliö älä lyö, ööliä läikkyy". Sulla ei oo lankalaukaisin. Mullapa on.
Vs: Narupatentilla Hyvä Juke, asenne kohillaan. Edit siis sulla on oikea lankalaukaisin , oliko karhunlankaa?
Vs: Narupatentilla Hieno zydeemi ja ennen kaikkea erittäin hieno kuva! Tietysti formaatista saa lisäpisteitä, mutta ennen kaikkea tuossa kuvassa on myös tosi mielenkiintoinen ilme ja asentokin on hyvä (rajaus ei omaan silmään ole ihan tehokkain).
Vs: Narupatentilla Kiitos, en lähtenyt kuvaa rajaamaan jostain syystä.Kiire oli skannaamaan näköjään kun oikeassa alanurkassa on nega liimautunut Ei mulla ihan noin V vartalo ole
Vs: Narupatentilla Yks tuttu valokuvaaja käyttää narua salamavalotusmittarina. Sillä on naru minkä pituuden etäisyydellä salaman antama teho on aukkoX mukainen, ja sitten puolen aukon välein on solmut.
Vs: Narupatentilla Joo, tämähän on juuri sitä mitä en ole ymmärtänyt, on kuvat sitten otettu lomolla, hipstamaticilla, mv:llä, pinholella tai millä vaan muulla kuin digillä, niin pitäisi antaa lisäpojoja, miksi ihmeessä? Mutta tuosta tekniikasta jos mennään itse kuvaan, niin sehän on hieno, vartalon V-mäisyys on minusta ihan hillitty, pitäisköhän pistää oman läskivartalon kuva saitille, niin näkisitte oikean stabiilin vartalon, jossa mikään ei hetkauta tasapainoa )
Vs: Narupatentilla Kirjoitat asiaa. Kuva on tuommonen jäykähkön tuntuinen, ymmärrän tekniikan tuoman rajoituksen...mutta lisäpisteitä en myönnä.
Vs: Narupatentilla Eikö filmikameraa voi kallistaa tai korkeutta säätää? Voishan se mallikin joskus kääntää rintamasuuntaa johonkinpäin vaikka miespuolinen onkin, pääkin kääntyy niskasta ainakin vaakatasossa, vai kääntyykö?
Vs: Narupatentilla Kyllä, hiukan jäykähkö kun ei ole varaa syvyyssuunnassa juuri liikkua narun siirron jälkeen. Tämä on tälläistä talvipäivän puuhastelua. Tätä voi kokeilla, niin katsotaan miten ne asennot on sujunut. Hupun alla on hyvä säädellä jos ei ole kuvassa samaan aikaan. Rajauskin on vaikeaa vaikka olisi merkit. Suosittelen kokeilemaan jos on isot vehkeet
Vs: Narupatentilla Tarkoitus ei tosiaankaan ole mitenkään aliarvioida kuvia, mutta eteenpäinhän olis hyvä mennä meidän kaikkien. Muistan niin hyvin kun kuvasin RB:llä joka oli studiojalustalla. Vaikka sitä oli helppo siirtää ja korkeutta putkea pitkin säätää, tahtoi kuvista tulla jäykkiä. Digiin siirtyminen ja käsivaralta kuvaaminen toi uutta puhtia eri kuvakulmien etsimiseen mutta samalla kontakti kuvattavaan kärsi kun juuri laukaisuhetkellä on kamera kuvaajan ja kuvattavan välissä.
Vs: Narupatentilla Haluaisin jonkun joka kuvailee isolla formaatilla lähipotretteja kommentoivan että Rb:lla sohiminen ei ole sama asia.Käsivara on sitten jo eri juttu.En tiedä, tämä on vain amatöörin(minun) oletus.
Vs: Narupatentilla Onko siinä sitten mitään mieltä kuvata isolla formaatila jos sillä ei voi kuvata kuin samanlaisia kuvia? Mitä tapahtuu jos laittaa tuolin vinoon, istuu siihen selkänojan mukaisesti, kääntää pään kameraan ja kallistaa sitä. Sitten kalastaa sen narun jollain käteen ja pistää kulmakarvalle ja kallistuu eteenpäin niin paljon että tarkennus on kohdillaan, pitää sen paikan siinä, irvistää/hymyilee ja ottaa kuvan? Todennäköisesti kulmakarva tai jokin muu kohta on terävä ja siitä kauempana ja lähempänä olevat kohteet ovat epäteräviä. Myös valoa voi siirtää kokeeksi jonnekkin.
Vs: Narupatentilla Mietin sitäkin ja yksi kuva on lähes mainitsemasi, mutta on niin järkyttävä ettei kehtaa julkaista. Syväterävyys on sitten tosiaan yhdessä silmässä .