Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Naisten lehtien kansikuvista

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana oraakkeli, 29 Marraskuu 2017.

  1. oraakkeli

    oraakkeli Member

    93
    0
    6
    Niin siis heti alkuun pitää tunnustaa, että enhän mä tästä aiheesta mitään tajua niinkun en oikein mistään muustakaan. Olen tässä viime päivinä tehnyt sellaisen huomion, että kotimaisissa naisten lehdissä kansikuvissa poseeraavat naikkoset on huomattavasti enemmän valotettuja kuin esim. vastaavissa tanskalaisissa lehdissä. Mistähän tämä johtuu, onko kulttuurillinen ero, tanskalaisilla paremmat kamat (dynamiikka) vai mulla vaan viiraa silmissä?
     
  2. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Kyllä kai se on traditiokysymys. Suomessa on tuontyyppisissä kuvauksissa voimakas traditio hyvin pehmeisiin, usein olemattomiin varjoihin. Noissa voimakkaasti muotoileva valaistus on harvinaista ylipäänsä, ja se ohjaa kuvausta koko ajan siihen suuntaan, jos haluaa kuvia noihin julkaisuihin myydä.

    Edit: sanoisin vielä, että Suomessa noissa julkaisuissa ei ehkä yleensä ole tarkoitus korostaa kuvissa persoonaa tai persoonallisia piirteitä, vaan nuorekasta kauneutta.
     
  3. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    En tiedä asiasta mitään, mutta kaksi ajatusta:
    * Maiden sijainnista johtuen ideaalinen estetiikka on erilaista ihonväriin ja valaistusolosuhteiden suhteen. Jos täällä olisi kunnon kesä ja kevyempi talvi, ero vähenisi.
    * Pikaisen googletuksen perusteella tulee olo, että tanskalaiset lehdet on keskimäärin positioitu "tyylikkäämmiksi" kuin kotimainen arkisempi ote. Niinpä niissä on luontevaa olla murretumpi sävymaailma kuin kotimainen kaupan kataloogimainen ote, joka korostaa kontrastia, kirkkaita värejä jne. Tämä ero taas vähenee elintason kasvaessa ja eurooppalaistumisen myötä.
     
  4. oraakkeli

    oraakkeli Member

    93
    0
    6
    Oonkohan mä tulossa vanhaksi? Muun mielestä ne tanskalaisten kannet on hienompia. (Muistaakseni) Matti Sulanto kirjoitti käsisalama kirjassaan, että kandee valottaa lähes liikaa.
     
  5. oraakkeli

    oraakkeli Member

    93
    0
    6
    Juu saa ja on suotavaa laittaa kuvia. Kaikki tieto tästä salamalla kuvaamisesta on avuksi.
     
  6. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Ihan ystävällisesti JW; kun tuossa tajunnanvirrassa näyttäisi pienellä silmäilyllä olevan selvästi asiaa seassa. Jos pystyisit tiivistämään sanottavasi vaikka kymmeneen ymmärrettävään lauseeseen ja muutamaan asiaa tukevaan kuvaan, voisit olla hyvä lisä keskustelulle. Minä luin joskus tänne uudestaan ilmaantuessasi joitakin tekstejäsi läpi, mutta pakko oli lopettaa jo ajat sitten. Kirjoittamisessa kun toimii sama kuin soittamisessa ja valokuvauksessa; jos olennainen hukkuu hälyyn, sitä ei ole olemassa.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    No kyllä minustakin on varsin tympeää kun kaikki muut ovat joko kusipäitä tai nyt tällä kertaa luusereita. Ei kiinnosta. sorry.
     
  8. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 409
    1 061
    113
    Miehet täällä riitelee eikä asiat, otetaahan rauhassa. Onneksi olen niin onneton kuvaaja että ei ole juuri kansikuvia esittää .
     
  9. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    En mä ainakaan riitele. Ihan mielelläni kuuntelisin (lukisin) Watasen ajatuksia, kyllä kokeneella kuvaajalla aina sanottavaa on. Sitä ei vaan tuosta tajunnanvirrasta lehmän hermoillakaan jaksa kaivaa esille...
     
  10. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 409
    1 061
    113
    Kyllä, Jw: llä on tietoa
    ja kokemusta vaikka muille jakaa mutta homma menee sivuraiteille. Est kehiin myös
     
  11. Ainakin nuo tähän säikeeseen lisätyt kansikuvat ovat kyllä sellaista räpellystä, mitä itse häpeisin, enkä taatusti levittelisi eteenpäin. Hopeapeilin "leikkaa-liimaa-joku-hässäkkä-siihen-päälle-vielä-nyt-on-hyvä" -tyyliset kertovat paremminkin Sorbushuuruisista krapula-aamuista. Ei ihme että tuo lehti oli lyhytikäinen, tais ilmestyä alle 20 numeroa vaikka 70-luvun lopulla naistenlehtiä oli todella helppo myydä.
     
  12. Lisätään vielä, tuo kuva missä vähän hölmistyneen oloinen nainen nostelee sormiaan, olisi mitä mainion kansikuva mille tahansa huonolle selfhelp-oppaalle. Sitä en tiedä mitä tuolla kuvalla on olevinaan joskus myyty, mutta laadullisesti karmeampaa mallin ilmettä, poseerausta ja epämyyvempää kuvaa on jo vaikea ottaa.
     
  13. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 409
    1 061
    113
    Kuka on tämä mystinen kameralaukkumies, ihan mielenkiinnolla kuvia kehiin ja infoa jäbästä. Kommenttien perustella taitoa ja tietoa on . t Kimo
     
  14. VLphoto

    VLphoto Well-Known Member

    226
    276
    63
    Tässähän on kunnon mysteeri käsillä :D
     
  15. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 22 Maaliskuu 2019
  16. oraakkeli

    oraakkeli Member

    93
    0
    6
    Luin ajatuksella kaikki postaukset, mutta vieläkään ei oikein valjennut miksi osassa lehdistä on todella erillainen valotus kansikuvissa. Oppikirjan mukaan katse hakeutuu ekaks kirkkaimpaan kohtaan. No mitäs jos se katsoja onkin katsonut kuvia esim. 40 vuotta. Muuttuuko se mitä niistä kuvista hakee. Lähinnä tarkoitan, että katsooko nuori ihminen eri asiaoita kuvasta kun vanhempi (tai valokuvaaja).
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Naisten lehdet, lehdykkäiset pehmeät. Kukapa niistä ei pitäisi. Ainakin päältä, kuoresta.. Ja tuoksusta. Ja...

    Vai onhan ne naistenlehtiä kuitenkin! Mistä oikein puhutte. Pöh.
     
  18. oraakkeli

    oraakkeli Member

    93
    0
    6
    Menen tarkistamaan miestenlehdestä...
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Aika fingerporia. Minä teille sulkimen näytän.