Vs: Naiset kuvaavat, eiväkä selitä? Olen JOPKAn (Jyväskylän Opiskelijakamerat) hallituksen jäsen. Kameraseuratoiminnasta voin JOPKAn osalta todeta seuraavaa: - En muista milloin viimeksi olisi seuran tilaisuudessa keskusteltu kameroista tai niiden säädöistä. Ehkä poislukien silloin kun on jotain hiukan erikoisempaa kuvaa ollut katsottavana (neulanreikäkamerat jnpp). - Tällä hetkellä seuran toiminta on melko passiivista, lähinnä pimiö ja studio pyörivät omalla painollaan, eli niitä käyttävät ne joita kiinnostaa, omalla ajallaan. Sitten on kuvailtoja, joissa nimensä mukaisesti keskustellaan valokuvista (nämä tosin ovat nyt kesätauolla). Meinaan vaan sitä, että seura olisi hyvin nopeasti naisten käsissä jos naiset ottaisivat ohjat aktiivisesti itselleen (tuntuu hiukan oudolta puhua naisista jonkinlaisena "ryhmänä" jotka käyttäytisivät tietyllä tavalla, mutta se kai tässä keskustelussa on vähän niinkuin pointtina). Itse olen välillä pyöritellyt ajatusta jonkinlaisita "kuvauspiireistä" (vrt. lukupiirit). Jotenkin tulee hengailtua huomattavan vähän paikallisten kuvaajien kanssa livenä, vaikka se varmasti olisi mukavaa puuhaa. Kameraseuratoiminta on siinä mielessä jäykkää, että seurassa kaikki pitää "järjestää", olisi ehkä tilaa myös hiukan spontaanimmalle toiminnalle. Täällä KL.com:ssahan on ollut tuon tyyppisiä tempauksia muistaaksein aikoinaan erityisesti Tampereella.