käyttääkö kukaan linuxia kuvankäsittelyhommissa. nyt käytössä xp mutta jaksaa kiinnostaa toi linux niin että pitää kysyä kommentteja/kokemuksia.. olen itse koittanut muutaman kerran linuxia mutta kuitenkin aina palannut takaisin windowsin käyttäjäksi lähinnä laitetukien takia. eli miten kuvaretusointi/muokkaus ja arkistointi mahtaa onnistua? ja saanko jotenkin käytettyä windows-ohjelmia linuxilla..
GIMP-kuvankäsittelyohjelman saa myös linuksille. Ko. ohjelmaan saa myös raw-kuvien työstöön plugarin, mutta ainakaan 350D:n kuvien kanssa se ei toiminut. Sen kanssa näytti, kuin kaikki kuvat olisi alivalottunut aivan törkeästi. Itse päädyin sitten sellaiseen ratkaisuun, että minulla Windows -kone kuvankäsittelyä varten ja linux-kone muita hommia varten. Joitakin Windows-ohjelmia voi ajaa wine-emulaattorin päällä Linuxissakin, mutta aika vaivalloista se on ja monet ohjelmat eivät edes toimi.
winen lisäksi on olemassa myös muita "windows emulaattoreita". Yksi näistä on crossover office, jonka avulla photoshop toimisi todennäköisemmin kuin winellä, mutta crossover office on maksullinen. Voisin kuvitella linuxille löytyvän muitakin RAW-konverttereita, en niin tiedä, kun en tikikuvausta harrasta. Jos et siis ihan Photoshop-tasoista kuvankäsittelyohjelmaa ja tiettyjä win-ohjelmia välttämättä tarvitse, luulisin, että linukalle löytyy tarvittavat ohjelmat. Suurimmaksi ongelmaksi muodostunee väriprofiilit ja näytön kalibrointi, niille kun ei taida toistaiseksi olla kunnollista tukea linuxissa.
Kun RAW-kuvan avaa millä tahansa konvertterilla pitää sille tehdä muunnos lineaarisesta väriavaruudesta logaritmiseen väriavaruuteen. Muuten tulos näyttää juuri alivalottuneelta ja hyvin tummalta. Photarin pluginit tms. taitavat tehdä tämän käyttäjältä kyselemättä, ehkä olisi kannattanut tutkiskella tuota GIMP:in plugaria tarkemmin...
Mä kyllä aika lailla etsin noita RAW-konverttereita. Yksi vaihtoehto on kai se Bibble, jonka pitäisi toimia liinuksissa, mutta ainakin itsellä kaatui johonkin segmentation faulttiin. Tuon lisäksi ei taida kyllä löytyä oikein kuin noita GIMP-plugareita, jotka kaikki perustuvat DCRAW -mokkulaan, joka taas ei oikein toimi tuon 350D:n kanssa. Joo. Olen tästä perillä, ja koitin kyllä tuota ja n:ää kappaletta muita vinkkejä, mutta ei auttanut. Tai auttoi vähän, mutta ei tarpeeksi. Mieluummin olisin tietysti kääntänyt RAW-kuvatkin linuxilla kuin asennellut toiselle koneelle Windows 2000:tta ja säätänyt kotiverkkoa jne, mutta kun ei toiminut niin ei.
Kuvankäsittely Linuxilla sujuu hyvin. Minulla on tällä hetkellä käytössäni vain FreeDOS- ja Linux-käyttöjärjestelmät, joten Windowsiin en voi tukeutua. Ajattelin ostaa vielä Applen tietokoneen iPod-käyttöä varten - Linux jäisi kuvankäsittelyyn. Ohjelmat, joita käytän, ovat Gimp, XV ja Vuescan. Näistä XV on lähinnä kuvien katseluun tarkoitettu ja sillä onnistuu vain pienet muutokset. Gimp on ihan oikea kuvankäsittelyohjelma, en vaihtaisi Photoshoppiin. Gimpin tulevassa versiossa on mukana jo värihallinta tms. Vuescania käytän skannaukseen. Edellämainituista kaupallisia ohjelmia ovat XV ja Vuescan, GIMP on vapaa. RAW-muunnoksesta en tiedä mitään. Kuvien katseluun (tyyliin Irfanview) sopii myös vapaa Gwenview, jota en itse ole vielä käyttänyt. Valitettavasti Linuxille ei saa kohinanpoisto-ohjelmaa. Olen käyttänyt kohinanpoistoon Gimpin suodattimia (despeckle ja joskus blur). Lisäksi olen ajanut NeatImagea Winellä. Wineä en muuten käytä lainkaan. Perspektiivinkorjaukseen (kaatuvat rakennukset) käytän PanoToolsia. Ohjelmalla onnistunee myös panoraamien tekeminen. Off-topic: Olen sitä mieltä, että jonkinlainen kuvankäsittely onnistuu myös Macintoshilla. Gimpin ja Vuescanin saa myös Macintoshille. Panotoolsia en saanut käännettyä. Lisäksi on ohjelmat Live Quartz Image Editor ja ImageTricks.
Crossover on tässä se todellinen ratkaisu. Photaria sen yli ajettaessa ei ALTit toimi. Intellin prosuille saa jo rukattua MAcOSXnkin jos on komponentit oikein valinnut. Eli PSn ajo UNIX-käyttiksessä voi tapahtua ihan natiivistikin.
Itse olen käyttänyt UFRawia linuxissa. Se toimii Gimpin pluginina ja taitaa myös toimia ihan yksinäänkin. Sekin tosin käyttää tuota DCRawia, mutta ainakin sen sivuilla sanotaan sen tukevan Canoneitakin.
Niinkuin pikkuteemi jo mainitsikin, niin Photari toimii linuxissa CrossOwerilla. Ja myös Alt-napit toimii, mutta ne pitää säätää linuxin asetuksista.
Miksi Crossover+Photoshop on todellinen ratkaisu? Miksi ei voi käyttää GIMPiä? Photoshopia on voinut käyttää UNIXilla pitkään, Mac OS X 10.0:n ajoista lähtien. Ainoa laillinen tapa ajaa Mac OS X -käyttöjärjestelmää Intel-prosessorisella tietokoneella on ostaa Applen tietokone.
Tuosta en tiedä, mutta RawView on ihan kelpo linuxissa toimiva työkalu raw-kuvien vääntöön. through-the-lens.net - - Tupe
Linuksissa olisi UFraw satunnaiseen rawien kääntöön, Gimp yleiseditointiin, ImageMagick koonmuunnoksiin, terävöitykseen & teksteihin ja GQview kuvien selailuun. Eli kohtuullisesti sitä pärjäisi ilman windowsiakin, mutta yhä rawit on mukavin kääntää nikon capturen puolella ja optiikan tuomat geometriavääristymät oikoa photoshopin PTLens pluginin automaatilla. Onneksi joskus onnistaa jo suoraan kuvatessa ja selviää pelkällä koon pienentämisellä ja pikkuterävöityksellä.
Tulipa kokeiltua RawShooteria CrossOverilla, mutta eipä toiminut. Nyt on tullut kokeiltua myös erilaisia Raw-converttereita linuxissa, ja selvästi parhaaksi totesin Bibblen. Bibble vaatii prosessorilta sse tuen. Sen voi katsoa komennolla cat /proc/cpuinfo | grep sse Tupe
Onkos kellään tietoa jutteleeko yksikään noista linukkapuolen konverttereista X3F:ä eli noita Foveonin kennon tuottamia raweja?
Eiköhän nuo kaikki perustu pohjimmiltaan dcraw-konvertteriin ja se taas on tukenut foveon-kennoja alusta asti.
Kyllä dcraw tukee 350D:n formaattia kunhan käytät uutta versiota (itselläni 7.42). Mikään nopea sovellus tuo ei kuitenkaan ole etenkään suuria kuvamääriä konvertoitaessa. Sen lisäksi en saanut cinepaintia (Gimpin 16-bittinen versio) nielemään mitään tuon kääntämistä 16-bittisillä värikanavilla varustetuista formaateista.
Näköjään myös VueScan osaa tehdä raw-muunnoksia. Tässä lista tuetuista kameroista. Koska minulla ei digigameraa ole, en osaa kertoa tuon toimivuudesta. VueScan on kai nykyisin ilmainen, joten kokeilu ei maksa mitään. Ohjelmasta maksaminen tuo käytön hieman helpommaksi.