Tuossa kun olen kokeillut digikuvista tehdä mustavalkoisia niin taivaita yms. tasaisia alueita sisältävissä kuvissa törmään jatkuvasti artifaktiin jonka nimi ilmeisesti on 'patternorbanding noise'.Ilmenee kuvissa yleensä pystysuuntaan toistuvina raitoina (niissä kameroissa joita olen kokeillut, joissakin ilmeisesti myös ristikkokuviona). Syyhän tietenkin on vanhemman ajan tai kuluttajamallin kameran kenno, uusissa ehkä tähän ei niin törmää. Canon 20D on ilmeisesti erittäin tunnettu tästä efektistä (lähteenä nettijuorut). Vaan mitä tämmöiselle on tehtävissä? Pitääkö välttää tiettyjen värien heikentämistä esim. simuloidessa oranssia/keltaista suodinta? Etukäteen optisesti suodattaminen - auttaako se? Ainakin resoluution se kadottaa. Tätä ihmetellessä tuli todettua sekin, että ainakin Olyn PEN osaa itse poistaa ko. häiriökuvion jpeg-kuvista, mutta RAW-konvertterit eivät kai tätä osaa? Eli niin yllättävää kuin se onkin, mv kannattaa kuvata joko jpeg tai sitten jpeg + RAW ja ottaa jpegistä maskailulla se taivaan tasainen alue.Pilvien sävyt kuitenkin yleensä ovat jpegissä vähän huonommat... Netti on täynnä hyviäkin (myös teknisesti) digi-mv -kuvia, joten jollakin filtterillä tuon saa pois? Kokemuksia, vinkkejä?
Vs: Raitamaisen kohinan poistaminen? Lisää hieman kohinaa kuvaan ja sitten Gaussian blurria. Silmä kertoo, miten paljon noita. Hieman yksityiskohdat katoavat, mutta ei sitä muut huomaa, kuin sinä itse. kapa Tee se omalle tasolle ja kokeile eri sekoituksia eri vahvuudella.
Vs: Raitamaisen kohinan poistaminen? En kyllä osaa auttaa varsinaiseen kysymykseesi, mutta kun itsekin kuvaan paljon digi-mv:tä, olisi mielenkiintoista nähdä mitä tarkoitat? Tuleeko tuo esiin nimenomaan mv- käännöksessä ja rajusti jotain värikanavaa säätämällä? En ole tuollaiseen raitamaiseen kohinaan törmännyt vaikka kuvaankin jo miltei antiikkisella canonin 40d:llä (kai se 4v. vanha runko on jo antiikkia?). Oisko tuo jonkin tietyn tai tiettyjen kennojen ongelma? Rajun yksittäisen kanavan säätämisen seurauksena tullutta kohinaa poistan LR:ssä säätämällä clarityä ja sharpnessia miinukselle. Tyypillisesti tuo raju säätö tulee tehtyä siniseen kanavaan ja kohdistuu pääasiallisesti taivaaseen, josta pikkutarkat detailit saavatkin kadota.
Vs: Raitamaisen kohinan poistaminen? Tässä yksi esimerkki, suht nopeasti pykätty eikä edes kauheasti värikanavia väännelty