Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Näyttö kuvankäsittelyyn

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana ts, 13 Tammikuu 2008.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Näyttö kuvankäsittelyyn

Hmmm... onkohan mulla sama ongelma HP-näytön kanssa? Tuolla Emerikin linkittämällä prad.de testisaitilla tässä todettiin huomattavan laaja väriavaruus (100% sRGB ja 87% Adobe RGB). Kun olen vanhalla spyderilläni yrittänyt kalibroida niin tulos on ollut aika heikko.
    Silmämääräinen kalibrointi on tuottanut paremman tuloksen :S

2. taskudigi

taskudigi Member

86
    5
    8

On.

3. J.Vuokko

8 192
    63
    48

No sitte ei auta muu kun katsella josko saisi jostain lainaksi paremman tai odotella että tulee inspis ostaa. Siihen saakka näennäiskalibroidusti :p

4. taskudigi

taskudigi Member

86
    5
    8

Tuli laitettua BenQ FP 241W mac proon kaveriksi. Kalibroin näytön heti kättelyssä. Ensituntumalta näyttää erittäin hyvältä. Tarkka ja värit kohdallaan.

Suosittelen tätä näyttöä vaikka ei olekaan uusinta uutta mallia. 

5. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Minulla oli oikein kehno 6,5 vuotta vanha 17 tuuman monitori vielä eiliseen asti. Oikeasta yläkulmasta kuva jo väpätti. Säädöt olivat olleet tapissa jo parisen vuotta. Päätin vaihtaa näytön.
    Paremmat littunäytöt vievät äkkiä hintalapun tonnin tuntumaan. Siinä tekee jo aika paljon töitä, että se raha on puhtaana kädessä. Päädyin siis tn-teknologiaa käyttävään näyttöön. Hain eilen kaupasta Samsung 2493HM- näytön. Tuntuu aika juhlalliselta katsoa 24 tuumaista näyttöä. DVI-liitäntä on käytössä, ja kuva näyttää mukavan terävältä.

Kaikki säätöpainikkeet ovat niin kevyttoimisia, että sormen pieni hipaisukin tuntuu riittävän. Nyt on käyttäjäystävällisyydessä menty ehkä vähän yli. Herkästi näitä joku oudompi säätää vahingossa... (eli siis vaimo....)

Kuvanlaatu tuntuu ainakin vielä tyydyttävän. Se on selvää, että nälkä kasvaa syödessä, mutta kyllä tämä näyttö saa vähän aikaa riittämän.

6. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Sen olen huomannut nyt LCD:n kanssa, että vaikka nuo erilaiset testikuvat näyttävät kirkkaus + kontrasti + gamman olevan kutakuinkin kohdillaan (esim. LCD monitor test images) niin silti teettämäni lambda-printit ovat aina jotenkin poskellaan. Varsinkin syvät tummat jäävät selvästi liian tummaksi, samoin vaalea pää jää liian tummaksi.

Kalibroidulla näytöllä tätä ongelmaa ei ollut, joten mitä johtopäätöksiä tästä sitten osaisi vetää? Senkö, että nuo lagom.nl:n testikuviot johtavat turhan kirkkaisiin näytön asetuksiin?

Uskoisin kuitenkin, että kalibroinnilla olisi suurin vaikutus väripuhtauteen (ainakin crt-putkieni kanssa näin oli) eikä kokonaiskirkkauteen.

7. lautturi_

lautturi_ Member

962
    1
    18

onko tullu jotain uusinta uutta ja kuvakäsittelyä mullistavaa näyttöä?

8. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Oliskos kellään täällä kokemuksia / suosituksia 26-27 tuumaisista näytöstä 500-1000 euron hintaluokassa?

9. Vs: Näyttö kuvankäsittelyyn

Televisio. ;D
    Jos hyvän haluaa niin crt / putkinäyttö, nämä myynnissä olevat poistuvat vähän ajan päästä kokonaan, samoin käy tv puolella. (virankulutus järjetöntä+pikselivirheet+jne)

Aika isoa haet... (siis 22" on jo iso)

Riittääkö näytönohjaimessa papua tuutata niin kovaa resoa mitä näyttö vaatii?

10. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Nå jåå, mulla on nyt 19 tuumainen perinteinen (ei siis laajakuva) näyttö, ja täytyy sanoa että selkeästi liian pieni mihinkään suurimittaisempaan kuvankäsittelyyn. Kahta näyttöä en taas haluaisi hankkia, ja perskarvoissa on sellainen kutina että 24 tuumainenkin voi alkaa pian tuntumaan ahtaalta.

Näytönohjainpuoli pitäis varmaankin olla OK (ATI HD3850), ja jos ei, niin päivitetään tarvittaessa.

Ja voihan tuota tarvittaessa käyttää sitten kodin kakkos"TV:nä" leffojen katseluun kun emäntä töllöttää jotain humpuukia.

edit: niin LCD:stä tässä on siis kyse niin nykyisen kuin tulevankin osalta.

11. Vs: Näyttö kuvankäsittelyyn

Koitin ennen joulua ostaa kunnon putkitelkun, ei oo sanoi myyjä, johon kuittasin: ilmoitin mitä haluan ja sinä sen minulle hankit.
    Kas nyt on 32" putkitelkku ja kuvan laatu 1000% parempi kuin lcd telkussa oli (putki antaa enemmän anteeksi...)

Joo siis 19" on ihan ok itsellä 22" normi ja laaja erikäyttöhin, mutta kun päivän katselee 15,4" näyttöä niin 22" on jo suuri...

Sorry OT.

Kestokaas viisaammat tähän käypä vastaus.

12. kb

kb

2 235
    0
    0
  13. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

No nyt näyttäis siltä että valinta olis ehkä Samsung 275T+ tai sitten Eizon SX2761. Eizo mulla on jo nyt, joten tuo olisi varmasti luotettava ja hyvä valinta, mutta hintaakin on sitten melkein 400 euroa enemmän kuin tuolla Samsungilla. Eizo menee myös yli tuon yllä mainitsemani budjettihaarukan.

Olisko kellään kokemuksia tuosta Samsungista?  Muita kandidaatteja?

14. mad

mad Member

433
    0
    16

Mulla on sama mutta pienempänä eli 245+; tässä ainakin oli hinta laatu kohdallaan - erinomainen näyttö. Tuo sellaisia yksityiskohtia/sävyjä esille mitä muilla voi vain haaveilla :)

15. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83

Samppa 275T on hyvä näyttö. Kalibroitavissa. Yhden 275:n edessä istunu ja vääntäny/säätäny kuvia. Positiivinen kokemus.

Itsellä käytössä ton pikkuveli 245T ja en ole vielä moitittavaa löytäny.

edittii... jaa toi oliki + malli.... pikkasen googletin ja ei isoja eroja.
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

16. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Tänks. Laitoin samsunkin tilaukseen.

17. Vs: Näyttö kuvankäsittelyyn

Nostetaanpas ketjua: kaipaisin muutamaa lisätuumaa/pikseliä työpöydälle (nykyinen on Samsungin 192t 19" 1280x1024 TFT/PVA-paneelilla), hirveän iso ei tähän mahdu mutta 22" vois vielä fyysisten mittojensa (sekä hintansa) puolesta istua.

Budjetti: no se on aika pieni. Siksi kysynkin että olisiko kellään mitään fiksua sanottavaa Eizon FlexScan S2202WSE:stä?
    http://www.eizo.fi/eizo/smpage.fwx?smlanguage=FIN&page=189&TAB=2&PRODUCT=2277

Tuo noin 300 € on sen verran, mitä lähes työtön viitsii visalla vingauttaa ja vaikka onkin TN, niin olen käsittänyt että tää Eizo vois olla _ihan ok_ perus kuvankäpistelijälle. Kertokaa toki, jos olen aivan väärässä?
    Vai ihanko suosiolla pitäisi kärsiä se 600 € jos edes välttävää näyttöä satunnaiseen kuvankäsittelyyn kaipailee?
    Valokuvauksen lisäks tulee pyöriteltyä webbisaitteja/niiden ulkoasuja eli tommost kuvajuttua muutenkin... Minen mitään pelaa, että niillä vasteajoilla ei vissiinkään niin väliksi.

Jos mitään apuja löytyis, kun alkaa pikkuhiljaa ahdistaa toi tarjonnan määrä.

18. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83
  19. J.Vuokko

8 192
    63
    48

TN:n omistavana totean että köyhällä ei ole varaa valita, mutta jos olisi varaa niin pva tms. olisi ratkaisu.
    TN:n ongelma (en tiedä näkyykö kyllä oikeasti kuvankäsittelyssä) on surkea katselukulma. Kuvaa ei oikeastaan näe mitenkään ilman että sen yläosa on liian tumma tai alaosa vaalea.

Tämä kertoo aika hyvin mistä on kyse (itselläni näkyy juuri tuollaisena kuin esimerkkikuvan "huono lcd")

Käytännössä, no kun oikein ajattelee niin perusvitutuksen lisäksi tuolla on merkitystä silloin jos kuvan tummat alueet osuvat näytön alempaan puoliskoon -> tulee säädettyä liian tummaksi. Tai ylempään, silloin käsittelee vastaavasti kuvan tumman pään liian vaaleaksi.
    Olen tosin jo oppinut skrollaamalla tarkastamaan kriittiset kohdat... Eikä kukaan ole valitellut ainakaan kauhiasti että kuvat olisivat liian vaaleita/tummia :)

(kontrastittomuutta on valiteltu, mutta se onkin mun tietoinen juttu)

20. Vs: Näyttö kuvankäsittelyyn

Kiitos molemmille vastauksista. Toi simosin ehdottama samppahan näyttää oikein kivalta. Jos en löydä enempää vakuuttavia puheita ton Eizon puolesta, niin sitten se voisi ehkä olla juurikin tuo F2380.
    Saatavuushan on sitten taas ihan oma lukunsa :)

Mulla ei oikeastaan ole mitään kokemusta TN-paneeleista, kun tämä nykyisin käytössä oleva on just PVA. Ja ihan ok hyvin tuntui "läpäisevän" nuo testit. Ja oon muutenkin ollut ihan tyytyväinen kun ei mulla niin absoluuttista värisilmää muutenkaan ole. :p Työskentelytilaa vaan tosiaan sais olla vähän enemmän...

Siksipä juuri tässä kyselen, että ei tule suuria vitutusylläreitä jos laitan sen kolmehunttia monitoriin joka on tätä vanhaa selkeästi huonompi. Ja aika nihkeetä on yrittää "koeajaa" ennen kuin lyö myyjälle rahat tiskiin.