Iphone tunnistaa kuvakirjastossa olevat henkilöt. Mulla on laaja kuvakirjasto vanhassa lightroomissa, ja nyt oon siirtynyt capture oneen. Kuvia on mm lapsista paljon enkä ole tietenkään niitä jaksanut tagittaa. Onkohan toimintoa millä tuosta kuvamassasta voisi etsiä tiettyjä henkilöitä, myös eri aiheita, maisemia, rakennuksia, vesistöjä jne... onko kokemuksia vastaavasta?
En ole nyt ihan varma, mitä tarkoitat. LR katalogin voi importata Capture Oneen. Ohjeet: How to import a Lightroom Catalog Picasassa oli tosi hyvä kasvojen tunnistus. Käytin sitä aika paljonkin aikoinaan. Se on tietysti yksi vaihtoehto, jos Picasan sattuu jostain löytämään. Jotain keskustelua löytyy siitä esim. tuolta: How can you write/convert Picasa's People tags to the EXIF data? Googlessa lisää, esim: picasa write metadata to file - Google-haku
ACDsee Photo Studio Ultimate sisältää myös kasvojentunnistuksen. En ole kasvojentunnistusta siinä käyttänyt. C1 on kokemukseni mukaan hidas ja varsin buginen. ACDsee on kyllä nopeampi ja stabiilimpi. Eri ohjelmien välillä käyttäjän syöttämien metatietojen vaihto ei kuitenkaan ole ongelmatonta. Jos kasvoja on todella paljon ja manuaalinen avainsanoittaminen on pois suljettu, kannattaisi ehkä harkinta tuota ACDseetä. Taitaa olla halvennuksessa. Kuitenkin kannattaa varautua siihen, että tuon ohjelman tuottamien tagien suhteen olet kenties(?) sitten siihen sidoksissa. Manuaalinen avainsanojen syöttäminen esimerkiksi LR:ssa antaisi sen sijaan mahdollisuuden käyttää niitä avainsanoja myös toisessa ohjelmassa, esimerkiksi On1 Photo Raw lukee LR:n avainsanoja varsin sujuvasti.
Minä ymmärsin, että tässä oli jo valittu tuo ohjelmisto. Sillä ehdotin Picasaa ja noita linkkejä laitoin. Pahoittelut, jos hämmensin. Jos löytyy ohjeet, jolla IPTC standardin mukaisia metatietoja voi kirjoittaa Picasan kautta tiedostoon, niin kokeilisin itse sitä ainakin ensin. Tää on kyllä kauhea suo. Itseäni hieman risoo marginaalikalustolla kuvaamisessa se, että dng ei ole lyönyt läpi. Optimi varmaan olisi, että dng olisi yleinen standardi ja sitten sillä voisi olla vaikka valmistajakohtaisia laajennoksia. Tai jotain sellaista.