Hei, Mikä olisi järkevin tapa ripustaa 60cm x 80cm kuvat? (pohjustettu dibond-levylle, laminoitu). Kiitos vastauksista
Vs: Näyttelyn ripustus Vähän riippuu siitäkin millaiset tarvikkeet on tarjolla näyttelytilan tarjoajalla.. Ensiksi kannattaa kysyä se asia, vasta sitten ratkaista kuinka omat kuvat niihin saa kiinni, jos saa.. Vai pitääkö keksiä jotain muuta.
Vs: Näyttelyn ripustus Useita kymmeniä näyttelyitä, niin omia, kuin vähän vieraitakin ripustaneena voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että ainoa järkevä kysymys on, että saako naulata suoraan seinään. Jos vastaus on ei, niin sitten kiitetään ja sanotaan, että antaa olla. Poikkeuksiakin on ollut, mutta ne ovat olleet tosi harvinaisia erikoistapauksia. Ja omat työkalut mukaan. kapa
Vs: Näyttelyn ripustus Kaikkihan tietenkin riippuu niin kuin Jpu jo totesikin näyttelytilan tarjoajasta, mitä saa tehdä ja mitä ei. Jos siellä on valmiit reiät, eikä uusia saa tehdä, niin niitten mukaan mennään. Hyvä vaihtoehto myös rakentaa lattialla seisovat sermit ja niihin kuvat..(pienemmille kuville)
Vs: Näyttelyn ripustus Samaa mieltä. Melko helppoa. Siirrettävät koukut langoissa, ruuvikiinnityksellä. Aina se naulaamisen voittaa. Joku kymmenen näyttelyä on tullut ripusteltua, pääasiassa toisten.
Vs: Näyttelyn ripustus testimielessä laitoin viimeksi no more nails teipillä alumiinipohjustettuja ja hyvin pysy sen 1kk mitä näyttely oli pystyssä... hah, ainakin tv shop joskus puhuu totta. itseasias niiden seinästä repiminen oli aika duuni..
Vs: Näyttelyn ripustus Se kun tuo nykyvalokuvataidekin on paljon muutakin, kuin kehystettyjä "tauluja", jotka ripustetaan langoilla vinoon roikkumaan. Olisi mukava nähdä, kuinka ripustatte kattokiskoista roikkuviin lankoihin teoksen, joka koostuu vaikkapa 25 osasta, jotka on tarkoitus ripustaa tasaisin välein ja suoraan mallilla 5x5. Tai entäpä installaatio, jossa pienin kuva on noin 5x5 cm ja niitä 10 kpl pystyriviin muitten elementtien kanssa annetun järjestyksen mukaan. Tuossa nyt pari esimerkkiä. Nuo perinteiset kehystetytkin ja pelkät pohjustetut/laminoidut kuvat näyttävät huomattavasti paremmilta, viimeistellymmiltä, ammattimaisemmilta, kuin nuo lankaviritykset. Hyvä ja visuaalisesti toimiva ripustus on näyttelyn yksi tärkeimmistä elementeistä itse kuvien jälkeen. kapa
Vs: Näyttelyn ripustus Nuo monimutkaiset installaatiot ovat yksi juttu, ja tämän ketjun keskusteluaihe toinen. Jos pääsi jo unohtumaan, niin ketju alkoi kysymyksellä: "Mikä olisi järkevin tapa ripustaa 60cm x 80cm kuvat? (pohjustettu dibond-levylle, laminoitu)." Näyttelytiloja on monenlaisia; me, jotka emme toimi yhteiskunnan rahoituksella, joudumme aina tyytymään hiukan vaatimattomampiin. Monessa paikassa on melko lailla ehdoton kielto kiinnittää seinään yhtään mitään, edes tarralappua, jos ylläpitäjä on investoinut esim. juuri kattokiskoihin. Veronmaksajien rahoilla voi tieytysti vaikka jossain määrin nirsoillakin paikan valinnassa... <SIZE size="1"]Edit: lisätty ilkeämielinen heitto </SIZE>
Vs: Näyttelyn ripustus Jos et huomannut, tai et ymmärtänyt, niin vastasin kysyjälle ensimmäisenä juuri hänen tekemään kysymykseen. Sitä taas en minä ymmärrä, mitä tuolla ripustuksella on tekemistä yhteiskunnan apurahapolitiikan kanssa. Vai viittaatko ehkä pieniin eläkerahoihini, joitten turvin yritän kärvistellä? Oletin myös, että jos ihminen tuo Dipondille pohjustettuja laminoituja 60x80 cm vedoksia, niin ei ehkä ihan tavan tallaajasta ole kyse.
Vs: Näyttelyn ripustus Ei ole niin kriittistä tuon valonkaan kanssa, kun varjo jää taakse ja kuva itsessään nousee framille.
Vs: Näyttelyn ripustus No, kuten sanottu, kyseessä oli ilkeily, puolitahallinen. Oikeasti, vastaan ei ole tullut sellaista näyttelytilaa, missä voi hakata nauloja seiniin. Johtunee siitä, että olen harrastajana käyttänyt vain ilmaisia tai lähes ilmaisia (= yhteiskunnan kustantamia, totta) paikkoja, kuten kirjastoja, museoita jne. joita ei remontoida aina näyttelyn vaihtuessa. Viittaus apurahoihin liittyy siihen melko ilmeiseen seikkaan, että jos joku muu maksaa ne näyttelytilan kulut, niin toki sellaistakin galleriaa voinee käyttää, jossa saa tehdä miten hyväksi näkee. Se on kuitenkin eri maailman osaa kuin se, missä itse kulunsa maksava harrastaja elelee: ei siis kateutta, pahansuopaisuutta tai muuta negaatiota, vain muistutus siitä faktasta, että "maailma on erilainen vakioveikkaajan silmin".
Vs: Näyttelyn ripustus Mutta ei sovi joka paikkaan... Viimeksi kun minulla näyttely oli, niin seinät keskiharmaata betonia. Niissä ei naulaamalla homma pelitä, vaan piti käyttää talon tarjoamia ripustuksia (vaijerit joissa hissikoukut takana, ihan kätevästi sai kuvat suoraan, vaikka kuvan takaa ne näkyikin). Tuon takia asian mainitsin, että selvittää ensin puitteet. Minallakin oli yhdessä näyttelyssä kuvasarjoja, jotka piti kiinnittää täsmälleen oikeisiin kohtiinsa, käytin karhuntarraa kuvan kapalevyssä ja aika hyvin ne niillä asetteli, vaikkakin pois ottaminen oli työläänpää, terävällä pitkällä veitsellä sahailin tarrat irti seinästä. Roikkumalla noita ei olisi millään saanut suoraan ja suhteita toisiinsa kohdalleen.
Vs: Näyttelyn ripustus Mikäli minä olen oikein tulkinnut, niin täällä palstoilla on yksi ainoa "Stara", eikä se asu periferiassa. Meillä, Sakke, täällä periferiassa kirjastolla on siirrettävät omilla jaloilla seisovat näyttelyrakenteet, jottei tarvitse kirjahyllyjen reinoilta roikottaa, museoissa on omat vaihtuville näyttelyille tarkoitetut tilat, joita ei remontoida edes vuosittain, mutta kuvat naulataan suoraan seinään. Näin on ollut jo vuosikymmenet. Samanlaisilla rahoilla se ammattilainen, kuin harrastajakin näyttelykulunsa maksaa. Eikä niitä apurahoja nyt kovin anteliaasti jaeta. Tosin tämä taas ei kuulu mitenkään aloittelijan kysymykseen. kapa
Vs: Näyttelyn ripustus Muutamassa kirjastossa näyttelyä pitäneenä, olen huomannut, että siellä ei ole yleensä hirveästi panostettu painavien taulujen ripustuksiin. Eli tuollaisille siirrettäville sermeille joutuu melkein tekemään lankavirityksiä sermien puolelta toiselle. U-kisko on ollut hyvä jos ja kun siihen saa narua kiinni. Sitten on ollut tietenkin vielä sellaisia keveitä koukkuja katosta, joita on yleensä liian vähän eli siimavirityksiä väliin joutuisi laittaa että pysyy suorassa. Itse otin ammoin noita silisekkejä, jotka on kyllä ihan hienoja mutta hirmuisen painavia. Mahdollisen seuraavan näyttelyn vetelen ihan kapalevyillä... kunhan nyt nuo kulut saan kuoletettua. Ja ehkä jotain näyttämisen arvoistakin. Rahalla saa toki parempia seiniä