Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Näytön värintoisto 88% aRGB – näyttää silti ”valehtelevan” enemmän kuin toisen koneen 75% aRGB

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Jakki, 25 Heinäkuu 2021.

  1. Jakki

    Jakki Member

    115
    0
    16
    Hankin vajaa vuosi sitten Lenovon Thinkpad P50 -tehotyöaseman graafiseen työskentelyyn, lähinnä kuvankäsittelyyn. Vaikka malli on sertifioitu graafisen alan ammattilaisten käyttöön, siinä oli jostakin käsittämättömästä syystä näyttöpaneelin värintoisto kammottavat 46% aRGB. Päädyin vaihdattamaan tietokonehuollossa tilalle paremman paneelin, jossa värintoisto on vähintäänkin mukiinmenevät 88% aRGB.

    Näin näyttää Spyder4Pro kalibroinnin jälkeen tästä P50:stä:

    P50_kalibroitu.PNG

    88% aRGB, kyllä vaan. Mutta silmämääräisesti kaikki on jotenkin sameaa ja platkua, ikään kuin värejä ei kunnolla näkyisi. Kun olen säätänyt värit kuvissa luonteviksi tällä P50:n näytöllä, odottaa kaikilla muilla näytöillä karmea yllätys: värikylläisyys on luonnottoman överiä, ja kaikki tummat alueet ovat tukossa.

    Vanhempi Thinkpad t450s, jolla olen tehnyt suurimman osan viimeisen muutaman vuoden kuvankäsittelystä, näyttää kalibrointiohjelman mukaan "vain" 76% aRGB:stä. Sillä käsittelemäni kuvat eivät kuitenkaan millään muulla näytöllä herätä yhtä suuria (ikäviä) yllätyksiä. Tässä vielä tämän t450s:n värintoisto kalibroinnin jälkeen:

    t450s_kalibroitu.PNG

    Onko tässä P50:ssä vaihdettuine paneeleineen jotakin oikeasti vialla, vai onko kyse vain silmieni harjaantumattomuudesta? Väärästä väriprofiilista - voiko väriprofiili vaikuttaa näin paljon? Olen elänyt käsityksessä, että jos kuvansa käsittelee laajojen "gamuttien" näytöllä (>85% aRGB), ei huonommillakaan näytöillä pitäisi tulla ikäviä yllätyksiä vastaan.

    Kiitos, jos jaksoit lukea ajatuksella! Lisää speksejä (näytönohjaimet jne.) kyllä tarvittaessa löytyy.

    PS. Harkitsin kyllä myös BenQ SW2400:a ulkoiseksi näytöksi, mutta kätevyys meni etusijalle, siksi vaihdatin paneelin.
     
    Viimeksi muokattu: 26 Heinäkuu 2021
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Ei taida kannettavan näytettävän näytöistä olla kuvankäsittelyyn, jos värintoisto on kriittinen asia. Hanki se erillinen näyttö, niin on jotain toivoa saada gamuttia kasvamaan.
     
  3. Jakki

    Jakki Member

    115
    0
    16
    Se tässä ihmetyttää, että "huonompi" 76% aRGB näyttö tuottaa silmämääräisesti parempia tuloksia kuin tämä 88% aRGB.
     
  4. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 429
    1 459
    113
    Mulla sama ihmetys, kun olen puoli vuotta mennyt lainanäytöillä.
    Pojan peli näytöstä parhaan ja luonnollisimman värin sai kun laittoi tehdasasetuksen 6500 Kelviniä ja muuten kalibroi hyviksi havaitsemiini arvoihin. Kun yritti kalibraattorilla 6500 kelviniin srgb palkkeja säätämällä, niin värit oli mitä sattuu. Nyt on halpa jp näyttö, niin siinä taas on saanut kohtuulliset värit srgb palkkeja säätämällä.
     
  5. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Kalibraattori ei pysty käsittelemään näytön värejä. Jokin väreistä on sellainen, ettei lukemisesta tule mitään. Jos ei ole kovin pahasti värisokea, niin kannattaa siirtyä käsisäätöihin.
     
  6. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Tuo Spyderin 4-versio on niin vanhaa kamaa, ettei sillä kannata enää kalibroida. Sen ominaisuudet hiipuvat pikkuhiljaa. Koetas hankkia vähintään 5-versio tai uudempi SpyderX. ja vielä parempi pitäisi olla X-riten uusin.
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 105
    1 087
    113
    Kuinkas tuo oikein ilmenee?
    Itse kalibroin Spyder 4 Studiolla Eizon ColorEdgen 200 tunnin välein. En oo huomannut muutosta lopputuloksessa.
    Ja käytän siihen Eizon omaa värinhallintaa ja näyttö on samaa ikäluokkaa.
     
  8. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Noissa vanhemmissa malleissa on jonkinsorttinen selluloidi kalvo, joka pikkuhiljaa tummuu ja sen väri muuttuu.
    5-versiossa tekniikkaa on parannettu eikä niissä tapahdu vastaavaa.
     
  9. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 429
    1 459
    113
    Mulla on spyder 2