Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Näytön tarkkuudesta

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Mirrored, 25 Syyskuu 2014.

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
  2. Vs: Näytön tarkkuudesta

Jotain tommosta mäkin vunteerasin taannoin. Tai jos näyttöjen väli ei häiritse, niin kaksi samanlaista pystyyn vierekkäin ;-)

Näitä kunnon sivusuhteita kyllä kaipaa...

3. Vs: Näytön tarkkuudesta

Näytön koko on suhteessa katseluetäisyyteen, joten resoakin kannattaisi ehkä mietiskellä tuo huomioonottaen.

Digikuvaus on tuonut mukanaan elävälle elämälle (printtien/tulosteiden eli valokuvien katsominen) täysin vieraan elementin, eli 100% tihruilun. Ihan kivaa teknisessä mielessä, kuvaamisen ja kuvan itsensä kanssa ei mitään tekemistä. Terävöintiin hyvä asia, jos opettelee ensin käytettävän materiaalin tarvitseman terävöinnin asteen.

Jokaisella on oma systeeminsä. Mulla se on 60-70 cm tarkasteluetäisyys, jolle myös pokat on tehty. Ilman pään kääntämistä tai turhaa liikettä näen nykyisen näytön suoralla katsella kokonaan. Minulle se on etu, muille ehkä ei.

Tiedoston suurentaminen 100% riittää taatusti minulle yksityiskohtein tihrustamiseen, joskin kuvaa on liikuteltava aika lailla jos (harvoin)  tarkastelee sillä suurennoksella kaikkia kulmia.

Näyttö ei ole ollenkaan siitä suuremmasta päästä, mutta isommalla ja vastaavasti paljon enemmän pikseleitä sisältävällä täytyisi lähestyä asiaa uudestaan toisesta näkökulmasta. Tältä matkalta pikselitiheys eli pikselin koko on omaan käyttöön optimi.

4. Mirrored

23 779
    749
    113
    Vs: Näytön tarkkuudesta

Yksi ero on "Color Calibrated Factory Report" ja siten kalliimman mainostekstikin on: high-performance monitor for consistent colors right out of the box
    http://tietokonekauppa.fi/product/147644/screen/DELL/27%22+ULTRASHARP+U2713H+PREMIERCOLOR/

Ei minua hirveästi haittaisi, jos näytön tarkkuus olisi analogisen printin luokkaa, jolloin sitä voisi katsoa myös niin läheltä kuin silmä tarkentaa.  Näytön tarkkuus vaikuttaa varmasti terävöitykseenkin ja sellainen normisuuri pikselikoko on aika ongelmallinen, ei tietenkään ikinä terävän oloinen kuin tietyltä etäisyydeltä parhaassa tapauksessa ja terävyydeltään vain häivähdys siitä mitä näytön kuva voisi olla.  Katsoohan sitä näyttelyssäkin kuvan kuin kuvan usein eri etäisyyksiltä... sellaisen uteliaisuuden uskoisin olevan enemmänkin tavallista kuin poikkeutta. 

Uuden näytön valinnassa  terävyyden osalta tulin sellaiseen näkemykseen, että vain vähäinenkin parannus vanhaan on hyvä tai riittävä.  Speksien pikselikooksi mieluummin valitsen 0.23mm kuin vanhan 0,29mm.  Vasta nuo uusimmat "4000K" näyttöjen pikselikoot harppaisivat jättiloikan pienemmiksi.

5. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Värikalibroitu tehdasraportti on aina rahanarvoinen etu.

6. Tuus4

Tuus4 Well-Known Member

2 141
    41
    48

Ehkä vähän sivuun aiheesta.
    Mutta minusta on tärkeetä että monitorin ja sen ohjauskortin välinen liikenne on digitaalista
    eikä analogista.

7. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Itselleni raportin värien oikeellisuus on kyllä toisarvoinen asia.

8. Mirrored

23 779
    749
    113
  9. Vs: Näytön tarkkuudesta

Tuoltakin löytynee jokaisesta?
    Eizo EV2736W Review - TFT Central

En mä noita katsonut kuin pikaisesti, mutta Eizolla huonoa, ettei ole hdmi-pihalle paikkaa. Vaikkei kuvankäsittelyssä ehkä tarvitsisikaan, niin voisihan tuosta lykätä vaikka dvd-soittimen tms. kiinni.

10. markku55

markku55 Active Member

Näin ekaa kertaa esitettävän digikuvia Samsungin 4k 55" telkkarista, sellainen seuraavaksi, olipa hyvät ja skarpit kuvat tooodella hyviä, toisaalta joidenkin ei niin hyvien kuvien huonous tuli aika selkeästi esille.
    Samsungin kaverit esitteli tietysti Foto messuilla kameroita, joten kun kysyin mitä tuollainen järjestäjien paikalle tuoma TV maksaa, niin ei ollut varmuutta, kuitenkin alle tonnin, hinnat on kuulemma laskeneet aika nopeasti sitten ensiesittelyjen.

11. Vs: Näytön tarkkuudesta

Alle tonnin tuollainen? Joka kotiinhan se on siinä tapauksessa hankittava.

12. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 546
    113

Tällä hetkellä taitaa olla kuitenkin lähempänä 2000 euroa, ehkä sitten jonkun ajan kuluttua.

13. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
  14. markku55

markku55 Active Member

No, niinhän minäkin ajattelin, mutta eipä nuo kamerakauppiaat näköjään tunne televisioitten hintoja :(

Mutta mutta, eipä nuo kaverit kauhean väärässä olleet: http://www.markantalo.fi/product/tv-ja-aani/televisiot/UE55HU6905XXE/samsung-55-smart-led-tv-ue55hu6905xxe

Tässä hieman vertailua erikokoisista Samsung 4k malleista:
    Rautakauppa - K-rauta

15. Vs: Näytön tarkkuudesta

No, sitten sun pitäisi päästä 0,08 mm luokkaan pikselikoossa. Mun silmät väsyvät tuntien istumisen jälkeen, joten olen tullut siihen lopputulokseen, että 100% tiedosto ruudulla kertoo tarkempaa informaatiota kuin 1/4 printti tiedostokoosta tekee. Eivät ne pikselit eikä tietomäärä lisäänny, vaikka pienentäisin yksittäisen pikselin kokoa ja saisin siten mahtumaan niitä enemmän kerrallaan ruudulle.

16. Mirrored

23 779
    749
    113

En tajua nyt ollenkaan ja samoin uskon ettet sinä tajunnut minua.

ed. Siis varsinkaan ensimmäistä lausettasi ja siten yhteyttä kertomaani. Muuten hyvä viesti asialtaan.

17. Vs: Näytön tarkkuudesta

Eizo FlexScan:ssa ei ole hdm-piuhalle paikkaa mutta  ColorEdge-malleissa on ja muitakin hienoja ominaisuuksia, siksi ne maksavat reilun tonnin ja ovat enemmänkin ammattikäytössä.

18. Vs: Näytön tarkkuudesta

Niinpä?

19. Vs: Näytön tarkkuudesta

Paljon mahdollista molempiin suuntiin.

Tarkoitan sitä, että jos näyttö näyttää tiedoston pikselit suhteessa 1:1, tarvitaan pikselimäärän lisääntyessä isompaa näyttöä. Tässä kohtaa voisi verrata suoraan näytön pinta-alaa vs. pikselimäärä. Informaatio on sama ja pikselin fyysinen kokokin näytöllä voi olla täsmällen sama. Mutta jos lisätään siitä, tarvitaan tarkempi tai paremmin hereillä oleva näkökyky. Mutta mistä se hyötylisäys syntyy - kontrastisuhteestako, vai kenties päivitystaajudesta? Mutta silti itse informaatio / pikseli ei lisäänny. Vai mitä?