Kun kalibroin ja profiloin näytön esim. Spyderillä tms. niin mihin vallitsevan valon tasoon ohjelmisto säätää näytön? Onko Spyderissä jonkinlianen mittari joka mittaa valaistusta huoneessa vai kuinka se tietää minkä mustan tason valita? Ja sama juttu värilämpötilan kanssa. Minkäväriselle vallitsevalle valolle laite säätää näytön? Toisin sanoen täytyykö minun aina pyrkiä käyttämään näyttöä samoissa olosuhteissa tämän jälkeen? Kiitos teidoista
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi En tiedä spyderistä, mutta: - Pantonen Huey Pro:ssa on mahdollisuus jättää laite telineeseen ja siitä se sitten itsekseen mittailee vallitsevan valon määrää ja säätää näyttöä sen mukaan - Uskoakseni(?) vehkeet eivät hirveästi ota huomioon vallitsevan valon väriä... Eli jos niin tarkka on, niin kai kalusteetkin, seinämaalit/-materiaalit, monitorin reunan värit jne pitää valita neutraaleiksi (eli lienee sama teetkö töitä keltaisessa huoneessa päivänvalon värisen valonlähteen kanssa vai valkoisessa/harmaassa huoneessa keltaisen valonlähteen kanssa, ja siksi olisi hieman outoa lähteä kompensoimaan suoran valon värin mukaan koska toinen noista ei sitten enää toimi). Jos taas valitsee kaiken, lähtien työpöydästä, neutraalin väriseksi työhuoneessaan (mikä ei ole täysin poikkeuksellista, näin varmasti on tehty monessa kuvankäsittelyyn keskittyvässä toimistossa), niin voi kai valaistuksenkin hoitaa päivänvalon väriseksi. - Jos taas valoja mittaillaan eikä laitetta kytketä koneeseen "olemaan", niin systeemi luonnollisesti olettaa, että käytät sitä valaistusta joka on profiilin teon aikana aikana voimassa, eli pistät ne valot päälle joiden kanssa aiot kuvankäsittelysi hoitaa.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Jep, tuolla Pre pressin sivuilla ainakin puhutaan just seinien malauskesta ja tietyn väristen valojen hankkimisesta, joten se tosiaan lienee tavallista menettelyä alalla. Oikeastaan tuohon liittyen minulla on vielä jatkokysymys elikä mihin lämpötilaan näyttö sitten kalibroidaan, vai säätääkö se kaikki näytön valikosta löytyvät lämpötilat kohdalleen: 9300K, 6500K, 5400K? Omasa näytössäni ei ainakaan käsin voi säätää muuta kuin custom -lämpötilaa...
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Eye-One 2:lla pystyy mittaamaan vallitsevan valon määrän ja värilämpötilan.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Ossi lukaise tuo: http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=4 jos et ole vielä lukenut, saattaa antaa vastauksia. Jos hankit PrePressiltä Eye One display 2:n niin sen mukana tulee hyvät suomenkieliset ohjeet.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Minua on nykyään pohdituttanut ajatus siitä, että moniko täälläkin kirjoittavista huomaa jotain eroa lopullisissa printeissä, jos kuvankäsittelyhuoneen valossa on tuhannen kelvinin ero. Koska näytössä on kuitenkin kyseessä valoa emittoiva laite toisin kuin printeissä. Samalla tuntuu hieman mopo karanneen käsistä näissä värijutuissa. Onhan se hienoa hifistellä äärimmilleen säädetyllä työnkululla, mutta moniko harrastaja ennen muinoin tutki diojaan tarkasti 5200K värisellä työtasolla tai vedostamiaan värivedoksia juuri täsmällisen värisessä valossa. Kyllä meidän kylässä ainakin valokuvaliikkeen valopöydässä oli ne samat kirkasvalkoiset loisteputket niin kauan, kunnes ne alkoivat vilkkumaan. Itse en pitäisi niin kovin tärkeänä tuota väritarkkuutta, vaan siihen kyllä kelpaa kun jollain colorimetrillä säätää näytön kohdalleen. Normaalikäyttöön riittää varmaan ihan silmämääräinen säätökin hyvästä värikiilasta. Kaiken sen ajan ja vaivan, mikä menee työtilan säätämiseen, voisi käyttää ilmaisunsa parantamiseen ja kuvat paranisivat huomattavasti enemmän. Tietysti, jos harrastus on työtilan rakentaminen...
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Mulla meni koko prosessi uudelleenarvioitavaksi kun vaihdoin oikeanvärisen ja kirkkauksisen lampun huoneeseen. Homma on vähän muiden kiireiden takia kesken. Nyt tuntuu siltä, että Eizoa ei tarvitsekkaan vaihtaa.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Kun työhuoneen lamppu ei enää syttynyt kävin Kruunuhaan elektroniikasta ostamassa Viva Lite laajaspektrisen pienoisloistelampun. Aikaa meni alle 5 minuuttia. Siinä ajassa ei paljoakaan ilmaisuaan ehdi kehittää...
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Niin no, edellinen kirjoittaja vaihtoi lampun ja joutui sen vuoksi tekemään niin paljon remonttia prosessiin, ettei enää aika riitä tuohon kaikkeen. Eräällä toisella forumilla on tutkittu maalien koostumusta ja sähköverkon tasalaatuisuutta nyt viimeiset kolme kuukautta, niin ettei ole paljoa ehtinyt kuvailemaan.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Mulla homma meni niin....että kun hommasin uuden lampun ja vähän säätelin-ja-vääntelin niin halpis-Eizo saa jäädä. Melko paljon säästöä 6,5 euron lampulla kun ei tarvinnut näyttöä vaihtaa.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Hyvä, että kokeilit tuota lamppua. Olisi voinut harmittaa, kun ostaa kalliin monitorin ja silti ei olisi tullut kunnon kuvia. Miten muuten nuo pienoisloisteputket pitäisi asentaa, että saa koko monitorin levyisen tasalaatuisen valokeilan.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Homma on ollut kauan aikaa tiedossa/ajatuksissa, mutta näiden juttujen innoittamana piti itsekkin ryhdistäytyä.... Varmaankin parasta kun valo olis tasaista hajavaloa vaikkapa neutraalin katon kautta heijastellen.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Juu, nämä jutu tuovat mieleeni elävästi 99,99% happivapaan kuparin käyttämisen kaiutinkaapeleissa skin-effectin pelossa ja liittimien tviikkamisen. Ehkäpä olisi tuolloin ollut parempi käyttää nekin tuhatmarkkaset konserteissa käymiseen ja nykyisin neuvoisin kaikella ystävyydellä keskittymään kuvaamiseen ja ilmaisuun. Aamupäivällä, kun aurinko paistaa väkisin säleverhojen lomasta työhuoneeseen on värilämpötila varmaankin 20 000 K ja iltayöstä energiansäästölamppu saattaa olla 2800 K - tai sitten ei. Printit ovat kuitenkin oikein hyvän värisiä tai mv-kuvissa on kunnon sävyt. Saattaa tosin olla, ettei Epson R2400 -tulostimeni osaa olla huolissaan oikeista asioista, mutta....
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Itse en pidä valon väriä niin tärkeänä kuin sen voimakkuutta, mutta merkitystä silläkin on. Tietsikka oli yhteenaikaan eri huoneessa jonka valo ei ollut ollenkaan vakio. Siitähän ei sitten tullutkaan mitään. Eizon olemassaoloajan mulla on ollut käytössä Photosopissa makro, joka vaalentaa näytöllä hyvännäköisen kuvan labbiksille sopivaan tummuuteen tilauksen yhetydessä. Nyt tuntuis siltä että saa tehdä näytöllä hyvännäköisen ja se tulee kuvanakin samanmoisena.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Mulla se menee niin, että kun tiedän näyttöni, jonka kuva on eri värinen toiselta puolelta, mutta keskeltä noin suht´koht kohdallaan, niin kelpo vedoksia on tullut. Huomenna olisi tarkoitus istuttaa uusi näyttö työpöydälle. Saas nähdä, meneekö kaikki päin sitä peetä, noin aluksi? kapa
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi Kallis monitori, pitäähän sen näkyä, jos vaikka tulee vieraita. Vakavasti kirjoitellen, mulla on ollut ongelmana, kun on tuollainen energiasäästölamppu, joku muu kuin adluxin, mutta vastaava kuitenkin. Nyt sain vihdoin hankittua monitorin, jonka tausta on tasaisesti valaistu koko pinta-alaltaan ja tuo pirun lamppu tekee siihen keskelle valoläiskän. Katon kautta ei sitä saa heijastettua, kun se on väriltään maalarinvalkoinen. Pitänee varmaan uhrata yksi iso softboxi tuota lamppua varten.
Vs: Näytön profilointi ja kalibrointi ...niin ihan vain vielä hieman siitä miksi aloin asiaa pihtia. Otin tuossa uutenavuotena kuvan ilotulituksesta ja tuli eräs mielestäni erinoimainen otos, jossa oli upeeita sinisiä jne. mutta kun vein erääseen liikkeeseen tulostettavaksi, jossa kalibroidaan laitteet muutaman kerran päivässä, niin lopputolos oli jokseenkin mustavalkoinen, tai pikemminkin harmaa... Ja ylipäätään olen sitä mieltä, että jos johonkin ryhtyy, on se myös tehtävä kunnolla.