Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Valkoinen tai musta pikseli näytössä

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Jukkis71, 10 Syyskuu 2009.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Onko teillä näytössänne ko. pikseleitä?
    Ostin Lacien kalliin näytön ja siinä on keskellä ruutua valkoinen, noin 1*0.5 mm valkoinen piste. Se taitaa olla ns. stuck pixel.
    Otin yhteyttä Lacien huoltotukeen, saa nähdä kuuluuko tuollainen yhden pikselin virhe sellaiseen takuuseen, että laitteen saa vaihtaa. Niillä on aika tarkat säännökset noista pikselitakuista.
    Sinällään harmittaa, kun olen ennen juhannusta ostanut Hp lp2475w näytön, jossa oli värivirhe. Siihen odottelin 2 korvaavaa, aikaa meni yhteensä noin 2.5 kk. Nyt sain tämän Lacien ja tässä on tuollainen virhe. Muuten kyllä näyttö on hyvä. Lacieta saanee odottaa monta kuukautta, tätäkin tuli 1 kpl elokuun lopulla tukkuun (siihen jota paikallinen liike käyttää).
    Alkaisitteko vaihtamaan, jos olisitte minä?
    T Jukka

2. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Vs: Valkoinen tai musta pikseli näytössä

Vaihtaisin mä tuon jos se häiritsee ja jos kerran kalliista näytöstä on kyse.

Onko tuo vielä niin tuore ostos että voit vaihtaa/palauttaa vaihto-oikeuden perusteella vai pitääkö mennä takuun kautta?

Mullakin meni eka Samsung vaihtoon noiden värivirheiden takia mutta toka oli OK.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Tuore on, päivän vanha.
    Se erottuu vain tummaa taustaa vasten, esim. normaaliharmaassa sitä ei huomaa laisinkaan.
    Laciella tuo vaihtohomma ei niin vain käy, ja joutunee odottelemaan aika kauan.
    T Jukka

4. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

No eikö sulla ole normaali min. 14 päivän vaihto/palautusoikeus liikkeeseen?

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Koskeeko se myös avattuja tuotteita ja täytyykö olla syy vaihto/palautukseen?
    Oon vähän uuno näissä oikeusasioissa, kun on niin sinisilmäinen ja uuno.
    TJukka

6. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Hyvä kysymys. Itsekään en noita detaljeja tiedä, varsinkaan tällaisten tuotteiden osalta. Mutta jos sulla ei ole ollut mahdollisuutta tuota liikeessä testata ennen  ostopäätöstä, niin olettaisin että palautusoikeus on olemassa.

7. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Jos on ostanut tuotteen netistä, niin silloin 14 päivän vaihto / palautusoikeus on voimassa. Jos taas on hakenut liikkeestä, niin silloin tuo ei päde kun tuo 14 päivän vaihto/palautusoikeus koskee ainoastaan etämyyntiä. Etämyynniksi lasketaan se, jos tilaat tavaran netin kautta, mutta käyt kuitenkin noutamassa tuotteen liikkeestä.

8. AnttiO

AnttiO Member

201
    0
    16

Ei ole, ja näytössä oli takuu viallisille pikseleille (yksikin viallinen pikseli oikeutti vaihtoon).

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Se riippuu valmistajasta ja näytön mallista kuinka monta viallista pikseliä sallitaan.

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Itse en lähtisi yhden viallisen pikselin takia vaihtamaan.

9. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Joo noinhan se taiskin olla. Niin monilla fyysisilläkin liikkeillä vaan on nykyään myös palautusoikeus että jotenkin mielsin tuon koskemaan niitä kaikkia.

10. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Itse en lähtisi yhden viallisen pikselin takia vaihtamaan.
    [/quote][/QUOTE]
    Ulkomailla tähän malliin 324 on ainakin englannissa tuo kaiken oltava kunnossa.
    Löysin Lacien ohjeet, mustia pikseleitä ei sallita yhtään, mutta näitä värillisiä tai valkoisia jonkin verran, riippuu virheen laadusta ja sijainnista.
    Aika moniselitteiset esimerkkikaaviot olivat, mutta lähetin jo eilen kyselyn tekniseen tukeen.
    Vaihdosta en tiedä, vaikka saisinkin, koska aikaa mennee varmaan useampi kuukausi.Liike käyttää tukkua, jonka toiminta on hieman hidasta,ainakin noiden hp-näyttöjen kohdalla.Lisäksi tukkuun tulee näitä malleja aika harvakseltaan.
    Muuten näyttö toimii moitteettomasti ja eihän tuo pikseli kuvissa näy.
    T Jukka

11. äyni

äyni Member

414
    0
    16

Mulla oli läppärissä alkuun valkoinen piste ylänurkassa. Se lähti toimimaan, kun siihen napautti sormella. Palas pari kertaa, mutta on sittemmin ollut poissa.

12. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83

[QUOTE>
    [/QUOTE]
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

Valkoinen pikseli keskellä näyttöä. Vaihtaisin. Sitä ei koskaan opi jättämään rauhaan kun tekee kuvia. Aina on 'prikkaamassa' pois.

Ja sassiin siitä reklamointia myyjäliikkeeseen (palautus, käytännössä uusi näyttö). Ja pitkin hampain irvistellä, jos meinaavat päivän ikäistä näyttöä huoltoon laittaa...

Minkäslaiset vaihtotakuusysteemit laciella on... sampalla 3v onsite, eli kuriiri tuo uuden tilalle ja vie vanhan pois, jos siis on ongelmia. Noista asioista kandee pikkasen ottaa selvää näyttöjen kohdalla, ennen ostopäätöstä.

13. Azmodan

Azmodan

8
    0
    0

Joo noi pikseli viat on olleet ilmeisen yleisiä lcd:ssä.... siitä syystä niihin palautus ja vaihto ehtoihin on laitettu tuo pykälä. LaCie on muutenkin ihmeellinen firma noitten takuu huoltojen kanssa. Niillä kestää. Itselläni on LaCien ulkoinen kovalevy, joka sitten otti ja hajosi, ei enää käynnistynyt. Jouduin odottamaan päätöstä että mitä sille tehdään n.2kk. Myyjäliike antoi viimein periksi ja otti vahingon omalle vastuulleen ja antoi minulle uuden kovalevyn! Minusta myyjäliike teki aivan oikein, koska tuo 2kk on jo ihan kohtuuton aika, varsinkin kun takuu oli vielä voimassa. Sain muuten vielä isomman levyn :).

LaCiella ei ilmeisesti ole juurikaan noita huoltopisteitä kovinkaan paljon, tämäkin kovo kiersi ilmeisesti ympäri maapalloa!

14. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Joo, hankalalta tuo huoltohomma näyttää.
    Olen lähettänyt jo 2 reklamaatiota lacielle, ei ole yli vuorokauteen kuulunut mitään. Se toiminee siten, että sieltä todetaan vika ja myönnetään/lähetetään lupa vaihtaa uuteen laitteeseen.
    Sitten tuo lappu kourassa mennään myyjäliikkeeseen ja sovitaan uuden laitteen toimittamisesta.
    Ongelmana on vain tuo tukku, jota paikallinen liike käyttää.
    Sinne tulee noin 1 tätä mallia/kuukausi.
    Periaatteessahan riittäisi, kun veisi itse vain tämän liikkeeseen ja käskisi heidän selvittää, mutta heillä kun ei yleensä ole kiirettä näitä hoitaa. Itse lähetteet tilaamalla saa nopeammin.
    Olen kyllä päättänyt tämän vaihtaa, jos mahdollista.
    On tuo pikselin sijainti sellainen, että vitutus nousee aina kun sen näkee.
    T Jukka

15. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Ihmiset pohtivat asioita liikaa siitä näkövinkkelistä, että valmistajan tahto ratkaisee ehdot.

Valmistaja voi päättää vain myöntävänsä takuun, mutta kuluttajakaupassa valmistajalla ei ole päätäntävävaltaa, koska takuuta merkittävämpi asia on suomalainen kuluttajansuojalaki, jossa tuotteen virheellisyyttä ei päätetä valmistajan pöytälaatikossa olevien sääntöjen perusteella, vaan sen perusteella, miten tuota on soveltuva käyttöönsä ja mitä asiakkaalla on oikeus kohtuudella odottaa. Takuu ei voi voi tätä kuluttajan oikeutta kaventaa, mutta voi antaa siihen lisäetua.

Ja tuotteen virheettömyydestä on vastuussa nimenomaan myyjä. Ei saa kehua sellaista myyjää, joka ei hoida asiakkaan asiaa kuntoon laillisessa ajassa (pari viikkoa on vielä laillisuuden puitteissa) ja antaa vielä ymmärtää tekevänsä asiakkaalle palveluksen kaiken sen kehnouden jälkeen. Sellainen myyjä ei ole hyvä, vaan vastuutaan karttava ja huono.

16. Azmodan

Azmodan

8
    0
    0

Joo noinhan sen pitäisi mennä... mutta ainakaan LaCien kovalevyn kohdalla se ei todellakaan näin ollut.... Onneksi myyjäliike antoi periksi loppujen lopuksi... mutta sen päätin että en enää osta LaCie merkkistä laitetta ... oli se sitten mikä tahansa...

17. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Netistä näyttää löytyvän ohjelmia, jotka välkyttävät noita pikseleitä näytöllä 60 kertaa sekunnissa.
    Osa muka korjautunee noilla ohjelmilla, näistä kirkkaista pikseleistä.
    Pitänee koittaa. Kokeilin jo tähän työpaikan koneeseen, ei se ainakaan mitään rikkonut.
    TJukka

18. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Lacielta tuli juuri asiallinen vastaus, voin vaihtaa laitteen halutessani.
    Hyvää palvelua.
    T Jukka

19. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vaihtoon menee.
    TJukka

20. Azmodan

Azmodan

8
    0
    0