Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Näytön kalibrointi Spyder 4:llä

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Jaket, 12 Marraskuu 2014.

1. Jaket

Jaket Member

107
    0
    16
    Hei

Onko kellään kokemuksia Spyder 4 Express:stä?

Tein kalibroinnin näyttööni,(oikeestaan kolmeen kertaan) ja tulos aina sama,sävyt näyttää omiin silmiin kylmältä.
    Vanha"kalibrointi" Win 7:n omalla ohjelmalla antoi paljon lämpimämmän sävyt.
    Mistä tiedän mikä on se oikea.Olen yhtä pihalla,kuin lumiukko,näissä hommissa...

Näin tein.
    Asentelin Spyder:n ohjelman,monitori oli päällä sen yli puoli tuntia.
    Monitorin resetoin.
    Kirkkauden säädön monitorista laitoin 70:een,kontrasti oli resetoitunut 50:een
    Värilämpöön ei löytynyt säätöä muuta kuin,warm,cool ja  R,G,B jossa arvot 50 kaikissa,en koskenut mihinkään,ohjeessa käskettiin säätämään 6500k.
    Sitten vaan piuhat kiinni ja ne muutamat kysymykset joihin uskoin vastaavani oikein,LCD-näyttö jne. , hämähäkki ruudulle.
    Kalibrointi onnistui ja tallentui,ohjelman mukaan.

Näyttö vaikuttaa liian tummaltakin nyt ja se täytyisi saada kirkkaammaksi.
    Menenkö nyt vaan säätämään näytöstä kontrastin tappiin,100:aan ja kirkkautta nostan vaan lisää,tämä ohje on jostain päähäni iskostunut ja säädän hieman R,G,B :tä ylöspäin?

T.Jarkko

2. Marginaaliolento

Marginaaliolento Member

181
    10
    18
    Vs: Näytön kalibrointi Spyder 4:llä

Moi,
    En oikeastaan osaa neuvoa sinua, mutta minulle taas Spyder 4 vaikuttaa kyllä päinvastoin: näytöstä tulee ennenminkin lämminsävyinen.
    Mikä sinulla on huoneessa normaalisti vallitseva valon määrä? Se nimittäin vaikuttaa paljon siihen minkä kirkkauden Spyder sulle antaa. Mä himmennän huoneen verhoilla sellaiseksi puolihämäräksi ja Spyder kertoo silloin jotain että "ambient light level is considerably low but appropriate for photo editing" tai jotain sellaista.
    Mutta sitten kun huoneessa on selkeästi valoisampaa niin näyttää näyttö tietysti liian tummalta niihin oloihin.
    Uskoisin että mulle tämä Spyder kyllä saa säädöt aika kohdalleen, sillä kun tulostan valokuvia niin niissä on sävyt kyllä itse asiassa yllättävänkin hyvin kohdallaan kun vertaa näyttöön.

3. Jaket

Jaket Member

107
    0
    16

Kiitos.

Itellä on tuo perusmalli Spyder:stä,se ei ota huomioon huoneen valoisuutta.Tein kalibroinnin "täysin pimeässä" ja normioloissa,tulos oli sama.
    Kattelen näyttöäni sellaisessa"puolihämärässä".

Kylä tähän on silmä jo tottunut ja ne muutamat tulosteet,jotka olen ottanu,on suhtkoht normaalinnäköisiä.
    Eli kaiken pitäisi olla kunnossa,vaikka pällistelen näytöltäni hieman kylmäsävyisiä kuvia.

4. mek

mek Member

52
    0
    6

Minulla kyllä mielestäni toimii Spyder 4 Express ihan ok tuolla Spyderin omalla ohjelmalla. Teen kalibroinnin pari kertaa vuodessa, keväällä luonnonvalolle, sälekaihtimet melko "himmeällä" ja syksyllä keinovalolle. Olen ollut tyytyväinen ja Canon Pixma MG6650:n tulosteet näyttävät samalta kuin näytöllä ja oikeanoloisilta. Käyttis Win7 Home Premium ja näyttö Eizo FlexScan S19332.

Yritin kalibroida tuolla myös wanhaa Fujitsun läppäriä, jossa on Xubuntu 14.04 LTS, Ubuntun omalla kalibrointisoftalla. Jauhoi kalibrointia monta tuntia, mutta lopputulos oli aika kylmän näköinen, palasin oletusasetuksiin siinä.

5. Kassuk

Kassuk Member

211
    0
    16
  6. mek

mek Member

52
    0
    6

Tuo sama Argyl löytyy myös ubuntun pakettivarastosta, juuri sillä yritin tuota kalibrointia tehdä, mutta lopputulos oli omaan koneeseeni huono. En käsittele kuvia tuolla koneella, joten minulle asialla ei ole väliä, uteliaisuuttani kokeilin.