Onpas nyt hankalaa. Vaikea pukea sanoiksi mitä ajattelee. Noi raksaromut, autot ja väliaikaiset liikennemerkkitolpat pitäs saada pois, sitten tässä olis sellaista tietynlaista tyyliä/tunnelmaa kuten jossain vanhoissa kaupunkikuvissa joissa kuva-alalla ei ole yhtäkään ihmistä ja kaikki näyttää ihan uudelta. Mutmut. toi lamppukin on tos edessä vähän liikaa. ja oikeestaan toi etualan rakennuskin on jotenkin ihan väärä/huono/liikaa. Toisaalta, ilman sitä olisi varmaan hieman tylsähkö näkymä. Täs nyt joku mättää, mut en pysty oikein tarkemmin löytämään sitä kaikkein syvintä.
Totta. Ei rakennuskuvissa aina tarvitse olla rakennusta pääroolissa. Kuvassa on sama vika kuin usein henkilökuvissa, joissa isoksi massoiteltu henkilö peittää näkymän esimerkiksi huoneeseen, tai lintukuvissa, joissa metsän edessä on aina joku vähintään kolmanneskuvan kokoinen lintu, jonka voisi ihan hyvin jättää lintukuvasta pois...
Sitä syvintä täytyykin etsiä nykyisestä yhteiskunnasta ei välttämättä tästä kuvasta, joka hyvin heijastelee tukahtunutta valoa myöten sen tilan siinä, miten se ympärillämme ilmenee. Asetelman täydentää menneenajan funkkiksen tyylipuhdas esitys ajoilta, jolloin oli vielä unelma paremmasta.
Ja nuo rakennusromut yms "sälä" taas julmasti paljastaa kuin unelmiin päästiin ja mitä jäi jäljelle.. Hyvä kuva, jolla on syvyyttä, myös IR-toteutus istuu kuvaan (oletan, että on IR, mutta voi olla myös taitavaa kuvankäsittelyä)
Siinä mielessä kyllä, että tuon alueen alkuperäiset tehdasrakennukset muutamaa lukuunottamatta on purettu, ja tilalle kiskastu moternia kerrostaloa ja puistoa. Mutta tämä ei välttämättä täysin aukene, ellei alue ole tuttu (pl ehkä hieman vihjaava vanhahtava uusiokatuvalo). Nythän siinä voisi olla mille tahansa tyhjälle tontille raksattu vanhan tehtaan viereen vähän uutta kerrostaloa ja joku mystinen rakennus etualalle jonka käyttötarkoitus ei ainakaan tästä kuvakulmasta minulle aukene (pitää käydä katsomassa joku päivä - en muista moista siinä aukiolla). knoppitietona: Tampereen kaupunki myi alueen vuonna 1892 350 000 markalla silloiselle Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus-Osakeyhtiölle, joka on myöhemmin tunnettu nimellä Tampella. Vasemmalla näkyvä rakennus on jossain määrin liittynyt sota-aikana räjähde/aseteollisuuteen, mikäli muistan oikein. Alueella on toiminut myös yksi varhaisimmista työterveyspoliklinikoista 1800-luvun loppupuolella sekä koulu työntekijöiden lapsille vuodesta 1872.
Tarkoitin kommentilla lähinnä kuvan tuottamaan ajatusketjua, ilman aitoa kytköstä todellisuuteen. Siis sen kertomaa sisältöä, vain kuvassa näkyvän perusteella Sinulla oli paikasta tietoa, eli et voinutkaan nähdä kuvaa samalla tavalla uusin silmin kuin minä tuntematta paikkaa, minulle kuva on enemmän mystinen ja vain sen itsensä "kuvaama" Mielenkiintoinen tämä asia kyllä, kuinka eri tavoin asian näkee, jos siinä on jotain tuttua.. tämä on avartavaa..
Matin kuvien tyylille uskollisesti tämäkin herättää ajatuksia. Mulle tuli mieleen neutronipommi joka on hävittänyt elollisen - mutta tavarat jäi... ja vielä se että ei noita ole suunniteltu ihmisille - ne on vain suunniteltu kun joku on tollaisia tilannut ja siitä saa palkkion...