Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kontio ja Ferguson

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana elmeri13, 10 Lokakuu 2021.

  1. elmeri13

    elmeri13 Well-Known Member

    579
    1 048
    93
    _DSC4734kontio.jpg _DSC4736sisu.jpg
     
    niffe ja RB tykkäävät tästä.
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Onkohan ihan turbokoneella, vai mikähän tuo T on konepeitossa.... Valmetin moottori, ehkä.
     
  3. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 664
    750
    113
    ^^ Tuo sama yhdistelmä näkyi olevan eilen iltapäivällä Hollolassa ajelulla muiden iäkkäämpien kuorma-autojen kanssa.

    Hassun pitkät tuon traktorin etukuormaajassa olevat puomit. Saadaankohan tuolla parempi nostokyky kuormaajaan(??).
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 429
    1 277
    113
    On niin vanha kuormaaja, jotta eivät vielä osanneet niitä tehdä.
     
  5. Juha Koli

    Juha Koli Well-Known Member

    1 532
    87
    48
    Voihan sen noinkin tehdä. Fergun kuski joutuu pikkasen jumppaamaan kun kiipee jakkaralle.
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 429
    1 277
    113
    Ehkä hytrauliikan paine on ollut senverran pieni, että pitkillä sylintereillä ja sen ansiosta pitkillä liikkeillä on saatu tarpeeksi nostovoimaa.
     
  7. Juha Koli

    Juha Koli Well-Known Member

    1 532
    87
    48
    Etukuormain pikkuharmaassa on lievää liiottelua. Hydrauliikan paineesta enole ihan varma, mutta vanhoissa Ferguissa öljyn tuotto oli aika pientä, ei meinannut kippi nousta kovinkaan rivakasti.
     
  8. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 664
    750
    113
    Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että tuo rakenne lisää etukuormaajan nostokykyä.

    Eli, jos puomit olisivat kiinni vaikkapa suoraan traktorin etupuskurissa ja hydraulisylinterit siinä alla, niin eipä ehkä tarvitsisi olla paljoakaan kuormaa kauhassa, kun traktorin perä nousisi ilmaan.

    Nyt kun puomit ja hydraulisylinterit ovat kiinni siellä traktorin takapäässä, saa kuormaa olla melkoisesti enemmän ennen kuin traktori kippaa.
     
    SakkeM tykkää tästä.
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 429
    1 277
    113
    Ei kuormaajan nivelpisteen sijainnilla ole merkitystä perän kevenemiseen. Tuossa rakenteessa toki tulee enemmän painoa takapyörille kun rautaa on takanakin. Mutta etupyörien kohdalla on nivelpiste, olipa kuormaajan sarana missä kohtaa vain.
    Tuottoa oli ferkuissa vähänlaisesti, uudemmissa oli painetta rutkasti mutta Harmaa-Ferkun paineista en tiedä.

    Ehkä tuo oli suunnittelijan mielestä kaunis.
     
  10. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 664
    750
    113
    Niinpä, mutta oleellista on se, onko se kuormaajan sarana etupyörien edessä vai takana, ja kuinka kaukana etuakselin keskipisteestä.
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 429
    1 277
    113
    Jos painot etu-ja taka-aksilalla pysyy samana ja kauhan etäisyys etu-aksilasta pysyy samana niin ei ole merkitystä missä kohtaa kuormaajan saranapiste on.
     
  12. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 664
    750
    113
    Olen asiasta täysin eri mieltä.

    Kuvitellaanpa, että meillä olisi kaksi 20 metriä pitkää traktoria, joissa molemmissa on etukuormaaja yhtä kaukana etuakselin keskipisteestä.

    Toisessa traktorissa kuormaaja on kiinnitetty etuakselin etupuolelle, jolloin kuormaajan kauhassa oleva paino muodostuu kauhan puomien kautta traktoria etuakselinsa ympäri kääntäväksi voimaksi ja tällöin vain traktorin takapään riittävä paino estää traktoria kippaamasta.

    Toisessa traktorissa kuormaajan puomien saranapiste on 20 metriä etuakselin takana ja hydraulisylinterien kiinnityspiste traktorin runkoon on 19 metriä etuakselin takana. Nyt jos kauhassa on kuormaa, osa voimista edelleen yrittää kipata traktoria etuakselinsa ympäri, mutta nytpä varsin merkittävä osa voimasta kohdistuukin niihin rungon osiin, joihin ne hydraulisylinterien päät ovat kiinnitetty ja tämä voima kohdistuu suoraan alaspäin eikä yritä kipata traktoria.

    Olen siis melkoisen varma, että kuvan traktorin kuormaajan puomit ovat niin pitkät juuri siksi, että pienellä ja kevyellä traktorilla saataisiin edes jonkinlaista nostovoimaa kuormaajaan ilman, että traktori kippaisi nenälleen.

    Tämä tästä, ei jaksa enempää vääntää… :)
     
    niffe tykkää tästä.
  13. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1 477
    329
    83
    Olen samaa mieltä Jari S:n kanssa, pohdin itsekin sitä, että edessä kiinni oleva kuormaaja kuormattuuna saattaisi nostaa kevyen traktorin perää.
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    RB:n kannalla.

    Tämä olisi myös helposti kokeiltu. Arvatkaa vielä kerran keikkaako finfoam-mallini eri painoisilla punnuksilla kahdenlaisin grillitikuin!

    20211011_180140.jpg

    Edit. Ehän tuossa muuta eroa tule kuin tikkujen painoero eripituisina ja pitemmän lisäpaino sijoittuu peräpäähän. Jos sen verran tikkua sijoittaa lisäpainoksi lyhyemmän kanssa, ollaan täysin samassa.
     
    Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu 2021
  15. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 664
    750
    113
    Voisikohan tuota verrata vaikkapa ihmisen jalkaan. Kun jalkaterä on eteenpäin, ihminen ei kaadu nenälleen yhtä helposti kuin jos jalkaterä olisikin taaksepäin.
     
    Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu 2021
  16. cedricfan

    cedricfan Well-Known Member

    1 081
    506
    113
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113

    Ne ei vaikuta nokalleenmenoon. Kyse on vain tasapainosta jottei keikkaa.

    Nostovoima ja -nopeus erilaisin vipuvarsin ja työsylinterein on erillinen asia. Mutta se ei tietenkään toteudu jos keikkaa.
     
    Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu 2021
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Taidanpa olla RB:n kannalla. Kiintopiste, jonka ympäri traktori kääntyy, on etuakseli. Painonjakautuma sen suhteen ratkaisee, ihan yksi lysti miten ja mihin se paino on kiinnitetty.
     
    Juha Koli tykkää tästä.
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Aikanaan ajettiin heiniä semmoisella takakuormaajalla, heinähännäksi sanottiin. Siihen kun tuuppasi kunnon kuorman, niin eipä Fergun etupyörät olleet maata lähelläkään. Menoa se ei mitenkään haitannut, jarruillahan sitä ohjattiin.
     
    Juha Koli ja Mirrored tykkäävät tästä.
  20. elmeri13

    elmeri13 Well-Known Member

    579
    1 048
    93
    IMG_20211011_203101.jpg
     
    SakkeM tykkää tästä.