10 v pojallani on ollut pari vuotta Nikon Coolpix digipokkari. Hän on vierestä katsonut kun isänsä kuvaa erilaisilla filmikameroilla, ja halusi tietysti itse kokeilla. Latasin vanhan Konica muovi-pokkarin mv filmillä ja annoin hänelle. Ei kestänyt kauan ja filmi oli loppu. Toissapäivänä kehitimme sen yhdessä ja eilen teimme yhdessä ensimmäisen vedostuksen negoistaan. Negojen laatu ei ole kovin ihmeellinen sillä kameralla kuvattuna (sen verran olen itsekin kokeillut). Nyt pyytäisin ehdotuksia mitä näppäilypokkaria kannattaisi hankkia? Täytyisi tietysti olla täysautomaattimahdollisuus mutta mielellään myös käsin-säätö mahikset. Antaisi enemmän liikkumavaraa jos itsekin joskus käyttää.
Vs: "Näppäilyfilmipokkari"-ehdotuksia Canonin, Nikonin, ym. käytettyjä laatuautomaattipokkareita saa halvalla, sellainen vaan. Itselle sitten parempi manuaalivehje. Meidän 9 v poikamme aloitti kolmivuotiaana kertakäyttökameralla, nyt on toinen AF-pokkari menossa. Hyvin on konsepti toiminut. Ja niitä pokkareitahan saa ensi la SVHYn kirppikseltä Balderin salilta. T. Kerkko.
Vs: "Näppäilyfilmipokkari"-ehdotuksia Olympus XA, myy2 - tosin sitä käsisäätömahdollisuutta ei taida olla noissa. Multa saa Yashica AF joka tekee peräti mainiota jälkeä, mutta automaatti sekin on.
Vs: "Näppäilyfilmipokkari"-ehdotuksia Molemmilla tyttärilläni on ollut Olympus µ[mju:]-II -kamerat. Se on helppokäyttöinen, sopivan kokoinen ja siinä on erinomainen 35mm:n f/2.8 läpällä suojattu linssi. Lisää tietoa: http://www.thecamerasite.net/07_Viewfinder_Cameras/Pages/olytrip.htm http://www.olympus.fi/consumer/195_mju_mju__-II.htm
Vs: Olympus mju II on varteenotettava. Myy II:lla olen saanut varsin lähelle oikeinvalottuneita ja lähes veitsenteräviä kuveja niin negalla kuin diallakin. Filmeistä olen suosinut Fujia. Valotusajat jopa 4s - 1/1000, joka on aika harvinaista automaattipokkareissa. Myös valon pistemittaus ja tarkennuksen pistelukitus löytyy. Lähin tarkennusetäisyyskin n. 30 cm. Yst.terv.
Vs: Olympus mju II on varteenotettava. Myy II:lla voi lukita valotuksen ja käyttää niin halutessaan myös pistemittausta joten oman kokemukseni perusteella sanoisin että valotuksen saa kohdalleen. Hyvä kamera myös pieniin kasiin.
Vs: "Näppäilyfilmipokkari"-ehdotuksia Noita myy2:sia on itsellä parikin kappaletta, hyviä pelejä. Jos haluaa laakista siirtyä johonkin isompaan niin Minoltan af-järkkärit ovat todella pystyviä ja halpoja kapistuksia, nytkin näyttäisi olevan tuolla myyntialueella runko + 2 lasia alle satasella.
Vs: "Näppäilyfilmipokkari"-ehdotuksia Olympus Trip ja Olympus RC ovat minun suosikkejani. Trip on täysautomaatti tai täysmanuaali, RC on puoliautomaatti (ajan esivalinnalla) tai täysmanuaali. RC on mittaetsimellä, Trip on scale focus. Kummatkin ovat sellaisia viidenkympin kameroita ja kunnossa ollessaan tekevät ihan muikeaa jälkeä. Trip on vähän isompi kuin pikkuinen RC mutta Tripissä ei tarvita paristoja kun RC tarvitsee kuulokojepariston.
Vs: "Näppäilyfilmipokkari"-ehdotuksia Tämä olisi minullekkin ajankohtainen aihe. Lähden pääsiäisenä eurooppaan lomailemaan ja haluaisin mukaan mahdollisimman kevyen, mutta riittävän monipuolisen kaluston. Pari Trip kolmevitosta löytyy, mutta haluaisin vielä jonkun laajakulmaisemman pointandshootterin mukaan. Onkohan noita laajakulmaisia p&s-kameroita olemassa?
Vs: "Näppäilyfilmipokkari"-ehdotuksia Kiitoksia vastauksista. Myydään osastolle ilmestyi XA2, odotan vastausta myyjältä... Pari Tripiäkin on tiedossa, mutta niiden kunnosta ei ole varmaa tietoa. Molemmat sopisivat mainiosti, perheestä löytyy jo muutamia vanhoja Olympuksia;^)
Vs: "Näppäilyfilmipokkari"-ehdotuksia Hienon näköinen, oli vaan pikaisen ebay-katsauksen perusteella sairaan kallis. edit: Täytyy varmaan ryhtyä etsimään laajakulmaista lasia vähän vähemmän p&s-kameroihin.