Vs: Puut Ekassa on mun mieleen jonkullaista kansallisromantiikkaa vaikkei sitä perinteistä maisemaa saarenpaloineen taustalla näykään. Kakkosesta tykkään ihan selvästi, hieno karahka. Mitä suodinta käytit ja filkka ja kehite?
Vs: Puut Kakkonen on hieno, mutta kyllä nuo jalanjäljet pilaavat tunnelmaa, vaikka oikein kuvan nimeenkin asti pääsivät, Higg
Vs: Puut En ole koskaan yhtään kuvaa ottanut filtterin läpi (tietoisesti). Ainostaan taidettiin joskus kokeilla vaseliinia skylight suodattimeen. Niin no niitä skylight suodattimia on lähes joka kakkulan nokalla ollu ja leican mukana myivät sellasen violetin skylight suodattimen minkä hajotin muihi tarkoituksiin (yäk, kamla suodatin, tääläkin kuvia siitä enkä ees tajunnu). Mutta kysymys, muutatko valotusta jos laitat filtterin?
Vs: Puut No, pankromaattisia nuo periaatteessa filmit ovat, ja kamerat pääosin TTL-mittaavia, vaikka tästä tapauksesta en tiedäkään -joten noilla ehdoin: miksipä muttaa?
Vs: Puut Heh, katselin että puuttuupi Minkkisen koipi siitä rungosta joten säärenpaloa itsekin odotin ;-) Kakkoskuvassa on kiva kohde, mutta jalanjälkisotkut ja lisäarvoa antava, mutta nyt puuttuva hohde alentavat arviotani. Nyt ollaan vähän mielikuvituksettomassa, vaikutelmaltaan nopeassa räpsimisessä.
Vs: Puut Jep, kakkonen on ykkönen... Minä oisin rajannu tuon ykkösen neliöön ja silleen että puu tulee esiin vasemmasta alanurkasta. Mutta tämä on minun mielipide joka ei tarkoita sitä että minä mistään mitään tietäisin. Saattaa johtua tuo tiukkaan raajaamisen fetissi ahtaasta asumisesta. Ps. Oulujärveä, ei Oulunjärveä.
Vs: Puut Eipä se mun kottarasipönttö mittaa yhtään mitään. Seistä toljottaa vaan. Ite on kaikki säädöt ja asetukset tehtävä.....kauhea homma. Toistan: Pitääkö valotusta korjata keltainen, oranssi, harmaa, ja mitä niitä värejä nyt olikaan suodattimen kanssa? Kohta kolmoistan.
Vs: Puut Oli TTL, mutta mittasin aina käsimittarilla. ei ttl ilmeisesti ole niin luotettava värifilttereiden kanssa? Filtterissä on yleensä muunnoskerroin, minkä korjauksen valotus vaatii. Esim. ko oranssifiltteri vaatii 2-2.5 aukkoa valotuksen lisäystä. T Jukka
Vs: Puut Joo, jokaista erilain, niissä on yleensä ohjeet. keltainen +1 aukko oranssi +2 aukko punainen 3-4 aukko Karkeita arvioita, vaihtelevat valmistajittain. Mulla on pöttöösi sopivia filttereitä, sain juuri tummankeltaisen. Voidaan koittaa sitten, kun nähdään. EI mullakaan pöntössä ole valotusmittaria, enkä sitä siihen kaipaakaan. VAIN PATTERITON KAMERA ON OIKEA KAMERA. t JUKKA
Vs: Puut Puhut vähän mutta asiaa. Aika paljon on kerroin. Joo ja jos tonne mäntsälään pääsen voin vaikka ostaa filtereitä sieltä jos eivät hulluja niistä pyytele. Lainasin eilen kirjastosta sen Kamarea 2005/1 jossa oli rollei juttu. En kerinny kun alkua lukea ennen nukumattia. (mainos: kirjastossa käydessä katsoin valokuavnäyttelyä joka oli hieno ja hyvin esille laitettu) pohjanmaanvalokuvakeskus.net
Vs: Puut Niin on. 400 asalla voi käsivaralta ottaa keltafiltterin kanssa. Muuten menee jalustahommiksi. T Jukka
Vs: Puut Jos ei suotimissa ole kerrointa, pääsee asiassa eteenpäin mittaamalla suotimen läpi. On mittari sitten erillinen, toisessa kamerassa tai kaverilla.
Vs: Puut Paremmin pääsee oikeaan tulokseen, jos katsoo jonkin filtterivalmistajan sivuilta kertoimia. Eivät ne valmistajittain niin paljoa heitä. T Jukka