Suunnitteletko kuvausta? Suunnitteletko viikon verran kuvaamista? Vai tapahtuuko se spontaanisesti? Itse kun kuvaan niin siihen voi liittyä alustavaa kuvaamispaikkojen miettimistä. Ehkä paikan päällä hakemista sekä myöhemmin kuvien tarkastelun yhteydessä tulleisiin uusiin ajatuksiin miten voisi kuvata. Myöskin toisilta ihmisiltä saatuihin ideoiden hyödyntämiseen. Mutta monesti parhaat kuvat kuitenkin ovat täysin arvaamattomia sekä hetkellisesti otettuja kuvia ilman sen suurempaa suunnittelua. Joka koetan ennakoida tilanteita ja myöskin katson valojen sekä varjojen oikeaa muotoa ympäristössä vaikka en välttämättä siinä paikassa olisi kuvaamassa.
Vielä en voi väittää harkinneeni ja suunnitelleeni päiviä yhtä tietynnäköistä kuvaa varten. Valitettavasti. Minä olen sellainen henkilö joka ei saa yhtikäs mitään aikaseksi ellei inspiraatiota löydy tekemisen tukemiseksi. En voi noin vain päättää meneväni ulos valokuvaamaan hienoja kevätkuvia - se on todettu jo tuon 'kevätkuvaleikin' osanottoyrityksissä. Toisaalta, jos kotona alkaa inspiraatio lähteä kamera kourassa heilumaan pitkin maita ja mantuja, voi kaikessa innokkuudessa kävellä kaiken ohi, ja tulla tyhjäkätisenä kotiin. Parhaimmat tulokseni olen saanut kun olen asettunut johonkin rajattuun tilaan (pelto, rakennus, tms) ja olen päättänyt että en tule pois ennenkuin olen saanut edes jotain kuvattua. Silloin ehdin tutustua kohteeseen ja sen mahdolliseen tarjontaan, ja täten hahmotella minkätyylisiä kuvia kannattaa edes yrittää ottaa. Päästäkseni vastaukseen asti, voisin analysoida omaa tyyliäni seuraavasti: En suunnittele kuvia päiviä aikasemmin, mutta hetkiä aikasemmin. Tarvitsen kuitenkin inspiroivan ympäristön että jostain tulee jotakin.
Useimmiten fiilispohjalta. Kun tekee mieli lähteä kameraa ulkoiluttamaan, niin sitten lähden. Lyhyen tähtäimen suunnittelua esim. sopivan vuorokaudenajan suhteen usein tapahtuu ja tietysti säällä on sanansa sanottavana.
Tuo on totta ettei inspiraatiota ilman kuvata. Toisekseen tuo sääkin vaikuttaa myöskin eli kyllähän se mahdollistaa tietynlaisten kuvien saamisen. Esimerkiksi vaikka sumu.
Todella harvoin tulee suunniteltua päiviä etukäteen. Poikkeuksena pari vuodenaika sarjaa. Eli siis kuvia samasta paikasta eri vuodenaikoina. Sellaiset on ihan hauskoja. Joskus tulee mieleen, että sellaisen kuvan haluaisin ja sitten pitää lähteä/yrittää ottaa sellainen kuva. Sitä tulee sitten suunniteltua tarkemmin vasta paikanpäällä ennenkuin rupeaa räpsimään. Jokkiskilpailujen kuvausta tulee suunniteltua hieman ennen kisaa. Käyn ensin kävelemässä radan läpi ja mietin miten se ajetaan ja mihin kohtaan tulee eniten säpinää. Sitten mietin hieman etukäteen, että mitkä karsinnat/sarjat kuvaan mistäkin kohtaa. Kilpailun ollessa käynnissä kun ei passaa juoskennella pitkin poikin rataa =)
Kuvausreissuja tulee suunniteltua yleensä jonkin verran etukäteen (johtuu lähinnä vuorotöistä, silloin tällöin on sopiva rako jolloin ehdin kuvaamaan kunnolla), mutta kuvauskohteita ei kyllä yleensä tule juuri mietittyä. Yleensä noi kuvausreissut tulee mietittyä lähinnä niin, että jonnekin päin lähden yksin tai kameramafian porukan kanssa ja kellonaikaa tulee silloin tällöin mietittyä (lähinnä "hyvän valon" arviointia). Nyt kun kesä tekee tuloaan tulee varmasti kuvattua paljon paljon noita hyönteisiä ja oletettavasti tuleekin tehtyä muutama reissu pelkästään makrokuvaaminen mielessä.
Kuvaan enimmäkseen äksöniä, jota ei voi juuri ohjata eikä odotella. Jonkinmoista visiota koitan silti yleensä toteuttaa riippuen paikasta ja kuvattavasta ohteesta. Visio vaikuttaa tietty jo siihenkin, että millä kalustolla kuvaa lähdetään hakemaan.
Raahaan kameraa melkein joka paikkaan. Suunnnitelmissa on alkaa kuvata suunnitelmallisemmin. Siis suunnittelija suunnittelee sunniittelemista, ammatiltanikin kun olen jonkinasteinen suunnittelija.
Minä olen vanha ja hidas... ja vanha joten en kerkeä äksöniin mukaan kuten notkeat Kotkalaiset lajitoverini. Olen joskus laatinut jopa käsikirjoituksen etukäteen kuvauksesta. Ja nyttenkin työn alla eräs projekti joka vaatii kaikkien vuodenaikojen läsnäoloa ja koska studioni on niin kovin vaatimaton että en pysty sinne kesäistä saaristoa luomaan on odotettava kesää ja sit syksyä ja sit talvea ja hups. taas meni vuosi näin se aika kuluu.....
Kyllä noita tulee previsualisoitua harva se päivä. Vielä kun saisi toteutettua. MOnesti kyllä tarttisi ties mitä materiaalia noihin kuviin, mitä ei vaan ole helposti hankittavissa näillä resursseilla...
Osa suunnitellusti, osa sitten sponttaanisti. Parhaat kuva tulee lähinnä vain suunnitellusti, tai jo kuvaa otettaessa tietää että kuvasta tulee hyvä. Tällöin sitä vasta kannattaaki suunnitella kun löytää hyvän kohteen ihan sattumalta.