Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Luontoa kuvaamaan - vinkkejä?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Migelson, 9 Elokuu 2010.

Olen valokuvannut virallisesti vasta tämän kesän - aloitin aivan kesän alussa. Tätä ennen en vielä omistanut järjestelmäkameraa (Nikon D5000 dx), mutta perusjutut olivat kuitenkin hallussa heti kun sain kameraa käteen.

Alkuun pähkäilin kovasti, että mikä on se mun juttu, jota mä tykkään kuvata. Olen tullut siihen tulokseen, että maisemat ja luonto houkuttelee,  myöskin makrokuvien osalta. Ainakin galleriani http://www.flickr.com/photos/mikalatvala/ antaa sen vaikutelman. Tommosta tulee kuvailtua mitä tuolla ny on.

Houkutus olisi panostaa tähän luontokuvaamiseen oikein kunnolla. "Köyhä" kun oon, niin ei tuota maniakaan järkyttävästi löydy. Erähenkeä löytyy kuitenkin sen verran, että lintuja, maisemia, kukkia, lisää maisemia ja rakennuksia tekee mieli kuvailla.

.

Veikkaanpa että telezoom voisi olla hyvä, joku 70-400 mm ehkä? Lisäksi nykyisen 18-55 mm 3.5-5.6 f kittiputken lisäksi voisin kenties hankkia kunnon laajakulma - mikä voisi olla hyvä? Entä saako noilla pitkillä putkilla laadukkaita makrokuvia, vai pitääkö olla makroputket erikseen?

Ja tietty mua kiinnostaa kaikki muut vinkit, niksit ja ohjeet luontokuvaukseen liittyen. Tuskin olen haaskaa valmis viritteleen, mutta jotain elukoita, fasaaneja ja jänöjä olis tuolla metsässä hauska kuvailla.

Ihan yleisesti kaikki vinkit varustukseen, käyttäytymiseen ja muuhun sellaaseen, notta saisin hyvää kuvaa aikahan.

Sijainti on Seinäjoen seutu, niin jotta luonto on sen mukaasta.

Missä täällä on paras mehtä?

Nyt perkule poijjat ja tytöt kunnon avautumista luontokuvaamisesta!

Ja varustukseni on tällä hetkellä:
    • D5000 + AF-S Nikker 18-55 mm 3.5-5.6 G niin kuin galaksi
    • Huteran oloinen kolmijalkainen ystävä, tripod
    • Kameralaukku
    • 1 kpl 8 gigatavun muistikortti

Lähifutuurissa hankin langattoman kaukolaukaisimen, pyöröpolarisaatiosuotimen, uv-suotimen, harmaasuotimen sekä sen kaksivärisen suotimen, jossa toinen osa tumma, toinen vaalea, nimeä en muista. Näiden lisäksi vara-akku(kiinasta kuten muutkin) sekä vastavalosuoja.

Onko saresuoja tarpeellinen?

1. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Vs: Luontoa kuvaamaan - vinkkejä?

Opettele tuntemaan luontoa, siis sitä mitä kuvaat. Ratkaisee enemmän kuin kilkkeet, jota tietysti myös tarvitaan. Hanki vaikka käytetty Micro-Nikkor, löydät ihan ihan uuden "luonnon".

2. jeppe2

jeppe2 Member

112
    1
    18
    Vs: Luontoa kuvaamaan - vinkkejä?

AnselA sanoi jo olennaisen. Ammattikuvaajien luontokuvat ovat usein usean vuoden kuvauspaikan luontoon ja eläimiin tutustumisen tulosta ja kärisvällisyyttä, ei niinkään teknisestä osaamisesta tai kalliista kalustosta kiinni. Eläimistä kannattaa lukea, jotta oppii ennakoimaan niiden käytöstä paremmin.
    Aremmat otukset luonnossa kaikkoavat kun pitää ääntä (kävelee) metsässä. Tulevat ehkä takaisin kun odottaa hiljaa paikoillaan. Vielä aremmat vaativat sen että piiloutuukin. Tätäkin aremmat eivät tule esiin enää ollenkaan jos ovat kerran häiriintyneet, joten kuvauspaikalle pitää saapua ja piiloutua ennen eläinten tuloa. Useimmat eläimet aistivat silti ihmisen läsnäolon ja kaikkein arimmat eivät tule tällöin esiin, vaikka kuvaaja olisi piilossa. Monesti jonkin lajin kuvaaminen saattaa sisältää tuntien odotusta ja hukkareissuja. Aina ei heti onnistu, joten kärsivällisyyttä tarvitaan.
    Kalustopuolella pitkästä polttovälistä on usein etua (DX-rungon 1.5-kertoiminen kroppi helpottaa hieman) ja hämärässä valovoimasta/kennon herkkyydestä. Noista ensimmäinen voi olla edullinen, mutta jälkimmäiselle tulee helposti hintaa. Laatulasit ovat silti kanattava investointi, sillä niillä kuvaa vuosia, eivätkä ne hyvin pidettyinä kulu juurikaan huonommiksi ja säilyttävät arvonsa hyvin, kunhan malli ei ole vanhanaikainen.