Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Naarmut negassa?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Tero Leponiemi, 8 Joulukuu 2006.

1. Tero Leponiemi

Tero Leponiemi Member

285
    0
    16
    Mistä selittämättömät naarmut negassa, eli kulkee suht keskellä negaa, mutta vähän aina viistoon, joten viittaisi jonkin pyörivän elementin aiheuttamaksi. Kiiltävällä puolella. Onko todennäköisin selittäjä kehityskone vai ptäisikö yrittää etsiä vielä kameran sisuksista jyvää? Vastaavaa on joskus ollut myös itsekehitetyssä MV:ssä, mutta kun on kaks identtistä runkoa, niin sitä alkaa epäilemään itseään, eli alkaa pähkäilemään, että onko sattunut kuvaamaan kaikki mv:t sillä toisella rungolla.

Eli kysymykseen jahkailun jälkeen: mistä kohden kameraa kannattaa alkaa tällaisen naarmun aiheuttajaa alkaa etsiskelemään?

2. evis

evis Member

499
    0
    16
    Vs: Naarmut negassa?

Omakohtaisesti voin sanoa että kannattaa varmistaa että filmirullan filmin suuaukko on puhdas etenkin pienistä jyvistä, tosin vain noviisit kuten minä ehtii sotkea uuden filmirullan vaikka missä ennen kameraan laittoa :)

edit: "viistoon", jaha, en sisäistänytkään tuota sanaa vastaukseeni..

3. Vs: Naarmut negassa?

viistoon? minusta syy on siloin kehityksessä, esim. mv kuivaksi vetäminen.

4. Jan

Jan Member

825
    0
    16
    Vs: Naarmut negassa?

Olen itse havainnut pari asiaa mitkä saattavat naarmuttaa, esim negataskut,
    usein niissä saattaa olla filmi niin kireässä että kun sieltä pätkän ottaa niin
    saattaa pieniä heikkoja naarmuja tulla, suurennuskoneesta saattaa myös tulla.
    Missääntapauksessa filmiä ei kannata pyyhkiä kuivaksi, tislattu vesi takaa ettei
    tahroja tule.