Vs: Naantalin aurinko En sinällään hirveästi tiedä MV-kehityksestä, mutta muotoilisitko mulle tiedon siitä, miksi se että mv-kuvaan tulee raetta tarkoittaa sitä että kehitys on tehty huonosti? Multa taas puuttuu selvästi hyllystä joku sääntökirja joka kertoisi miksi rakeisuus on itseisarvoisesti pahasta...
Vs: Naantalin aurinko M/V tai yleensä filmikuvassa on AINA raetta, koska ilman raetta ei kuvaa synny. Helin "tyyliin" nyt vaan näyttää kuuluvan "suttuinen rae". So what? Minä en tuollaisen jäljen takia hasselia raahaisi mukanani, kevyemmälläkin kalustolla pärjäisi. Heli yhdistää kuntoilun ja kuvauksen??? =D
Vs: Naantalin aurinko Kallista suttua juu tuolla kalustolla ;-). Mutta onhan sellaisella kameralla ihan mukava kuvia räpsiä muutenkin kuin kuvanlaadun puolesta. Mua ei sinänsä haittaa rae, jos se näyttää hyvältä. Sillä ei niin väliä ole, vaikka näkyisi nettiresonkin skanneissa. Aiemmistakin kuvista kyllä tiedän, että "rae" on tässä selvästi tarkoituksellista. Tässä se ei mielestäni kuitenkaan näytä hyvältä, vaan suttuiselta ja kohinamaiselta, juuri sellaiselta mitä itse olen saanut aikaan ylitiheistä negoista skannerin kohinana. Suttuisesta rakeesta en siis pidä muutenkaan.
Vs: Naantalin aurinko Itse pidän HP5+:n rakeesta, ehkä hieman prässättynä joko rodinalilla tai Xtolilla, samoin toki TRIX:n rakeesta (Xtol, ehkä jopa Rodinal). TMZ (se Kodak p3200) on myös jees Xtolissa. Kyllä tuota mainitsemaasi yhdistelmääkin on tullut testattua ja onhan se sävykästä. Rae ei niinkään selvästi erotu, varsinkaan nettikuvissa ;-). APX 100 on myös ihan jees. [Joo jospa menis tästä löpisemästä vaikkapa levolle]
Vs: Naantalin aurinko Luulo rakeiden "pahuudesta" johtuu varmaan filmiteollisuuden aikoinaan tavoitteena olleesta "rakeettomasta" filmistä. Mitä kliininpi filkka oli sen parempana sitä pidettiin. Riippuu ihan kuvan sisällöstä ja kuvajan ilmaisusta sopiiko ronski rae kuvaan vai ei. Ronski rakeisuus ei myöskään pelasta muuten epäonnistunutta kuvaa. Tämän ketjun aloituskuiva on hyvä esimerkki siitä. En sen enempää kommentoi, SakkaM taisi ne asiat jo tuoda ilmi. Sen sijaan ketjussa oleva toinen kuva onkin sitten ihan eri luokkaa. Siinä rae toimii hienosti yhdessä muun ilmaisun ja tunnelman kanssa.
Vs: Naantalin aurinko Tää onkin mulle ihan uus filmi. Oon yleensä kuvannut Ilfordin HPvitosella mut Kodakin vastaava on kyl ihan jääny tuntemattomaks. Joo, ku mul ei ole Holgaa enää (pitäis kyl hankkia uus), niin silloin pitää tehdä suttua muilla kameroilla. Ja Hasselin paino ei oo paha paino. Muistan ikuisesti ensimmäisen kerran, kun moisella kuvasin ja kanniskelin sitä Berlebachin kanssa. Elämä hymyili ja paino oli ihanaa.
Vs: Naantalin aurinko Kerrottakoon mahdollisen viihdearvon takia, että toissapäivänä ostin tuohon lisenssin: Realgrain for Adobe Photoshop Tekee vähän turhan siistiä jälkeä tuo digi joskus...
Vs: Naantalin aurinko Itse asiassa käytän ajoittain kohinanpoistoa (neitimäisyydestä huolimatta) jos kohina on rumaa (esim. sellaisia valkoisia pisteitä siellä täällä), ja sitten lisään paremman rakeen tilalle Edit: mutta saa olla jo melko hyvä kuva että tuollaista jaksaa...