Juu. Minua on siunattu kahdella Olympuksen loistavalla laajakulmazoomilla, 11-22 ja 12-60. Kun varsinaisesti ei ole tarvetta kahdelle lasille joiden polttovälit ovat lähes 100 % päällekkäin (no, on se milli paljon laajakulmapäässä) päästän pitkällisen harkinnan jälkeen otsikossa mainitun 12-60 -lasin markkinoille. 11-22 on vähän kevyempi ja pienempi, mutta 12-60 tietysti paljon monipuolisempi, ja sen lisäksi hiljaisempi ja nopeampi. 11-22 vääristelee vähän vähemmän laajakulmapäässä, kuvanlaadussa en ole noilla aistinut varsinaisia eroja vaikka jossain nettifoorumeilla väittävät että 11-22 olisi aavistuksen verran skarpimpi. Minä en sitä eroa ainakaan tuollaisessa A3+ -koossa ole nähnyt. Jotenkin tuo 11-22 vaan tuntuu sopivan omalle tyylille paremmin, ennen kaikkea se pitää vähän räpsyttelyä kurissa kun rajatun zoomialueen ansiosta joutuu miettimään sommittelua vähän enemmän. Eli: myyn teknisesti ja kosmeettisesti moitteettoman Olympuksen 12-60/2.8-4 SWD -lasin, ainoa virhe on pieni naarmu mukana tulevassa Hoya Pro1 Digital Protector -suojasuotimessa, joka ei kuitenkaan kuvissa näy. Tuon protectorin lisäksi mukana tulee tietysti vvs, tulpat ja pehmeä suojapussukka. Olen ostanut lasin käytettynä, joten tarkempaa tietoa sen historiasta ei ole, mutta varsin hyvin on pelannut. Uuden hinta näyttää olevan 900 - 1000 euroa Suomessa, joten ehdotan tämän yksilön hinnaksi 650 euroa. EDIT: Uusi hinta 550 euroa. Kukin saa vapaasti esittää oman ehdotuksensa, jos tuo kuulostaa kohtuuttomalta. Vaihtojakin voi yrittää tarjota, Olympuksen uudempaan tai vanhempaan optiikkaan, ei kuitenkaan 14-xx -laseihin. Objektiivi sijaitsee iltaisin pohjois-Espoossa, päivisin länsi-Vantaalla, sovittaessa Helsingissä ja parina seuraavana viikonloppuna Turun seudulla. Kannattaa tarttua tähän ennen kuin muutan mieleni
Vs: Olympus 12-60/2.8-4 SWD *UUSI HINTA* Saamani ystävällishenkisen kuluttajapalautteen johdosta ja kysyttyäni liikkeestä vaihtohyvitystä olen pudottanut hinnan 550 euroon, kun kuulemma enempää tuosta lasista ei kannata maksaa. Olkoon sitten niin, tarjous on voimassa viikon ajan tästä hetkestä lukien ja sen jälkeen menee kauppaan josta sen saa sitten kalliimmalla ostaa...