● Annettu 4 kpl erittäin hyväkuntoista ja puhdasta terässpiraalia 120 & 135 -filmeille – Nouto tai mahd. lähetyskulut Sijainti: Helsinki, Vuosaari Yhteys: ben.kaila@hotmail.com
Vs: 120 & 135 -terässpiraaleja Olikos näiden sopivuudessa paljonkin eroja eri purkkien valmistajilla? Ja onko metallispiraali ylipäänsä parempi kun muovinen?
Vs: 120 & 135 -terässpiraaleja Metallispiraalit ovat muovisia pienempiä läpimitoiltaan ja vaativat siis oman (metalli)tankin. Kaikki metallitankit joihin olen törmännyt ovat olleet läpimitaltaan samankokoisia. en nyt muista ulkoa läpimittaa mutta jotain luokkaa 80mm se on (hämärä muistikuva). Metallispiraali on alkuun vaikeampi ladata kuin muovispiraali mutta toisaalta metallispiraali ei vaadi niin tiukkaa puhdistusrumbaa kuin muovinen ja metallinen toimii myös kosteana. Kun metalliseen tottuu niin ei usein käy mielessä muoviseen takaisin vaihto. Paitsi silloin kun metallispiraalin pudottaa lattialle ja se menee hiukan kieroksi eikä filmi mene millään konstilla spiraalille... Pidän tarjousta hyvänä. Ostaisin nämä itse ellei kaapissa jo olisi riittävästi metallikeloja.
Vs: 120 & 135 -terässpiraaleja ● Vuonna 1972 hankitun teräspurkin halkaisija on n. 88 mm, ja olen melko varma että kaikki purkit ovat osapuilleen yhtä leveitä. Purkkien ja spiraalien valmistajia on – tai on ollut – monia: saksalaisia (esim. Kindermann) ja japanilaisia (esim. LPL). Niitä on tehty muovi- tai teräskansilla. Spiraalitkin poikkeavat keskiön, eli filmipään kiinnittämistekniikan suhteen jonkun verran.