Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

MYYTY *MYYTY* Dallmeyer petzval vm 1867

Keskustelu osiossa 'Myydään' , aloittajana sorbuz, 8 Kesäkuu 2014.

  1. sorbuz

    sorbuz Member

    806
    7
    18
    Moro, tämmönen on ollut mulla projektina pitkään, mutta nyt puuhaa on liiaksi, enkä ehdi keskittymään enää tähän.

    Eli myynnissä Dallmeyer -merkkinen vaskinen petzval-objektiivi. Kysyin tästä alan vanhalta parralta aikoinaan ja sain seuraavat tiedot:

    "12815 is a 'Patent Stereographic Lens', it left the Dallmeyer workshop 10th.May 1867. It is in fact a stereo lens that has lost its partner No.12814. It has a focal length of 127 mm and an aperture of f3"

    Eli tämä on ollut aikanaan kiinni stereokamerassa. Kaikkihan toki tiedämme, että niissä käytettiin aivan tavallisia objektiiveja, joita myytiin myös erikseen eri nimellä (tätä kai myytiin "Patent"-objektiivina).

    Tämän pitäisi kattaa 4x5-koko, tosin täydellä aukolla tähyslasilla on nurkissa raju vinjetointi äärettömään tarkennettaessa. Potrettietäisyydellä vinjetointi vähenee hieman. Luulen, että piirtoympyrä täydellä aukolla ei riitä täysin 4x5:lle, mutta himmennettynä riittää.

    En ole kuvannut tällä kertaakaan laakafilmille (tästä termi projekti), Sinarille olisi kyllä suljin mutta en ole saanut aikaiseksi sovittaa tätä etulautaan, sillä lukkorengasta ei ole (liekö koskaan ollutkaan, onkohan tämä ruuvattu suoraan kameraan). Voisihan sellaisen toki tehdä pahvista jos olisi aikaa ja energiaa. Myös Teknofokus sanoi, että voi tämän sovittaa lähes mihin tahansa.

    Mutta Toyon tähyslasilta olen tätä tuijotellut ja viritinpä tämän kiinni myös Hasselbladiin. Kivaltahan kuva näytti, yllätyin tämän skarppiudesta täydellä aukolla, tähyslasin keskiosassa siis. Keskiosasta poispäin mentäestä skarppius häviää nopeasti ja sitä kuuluisaa pyörrettäkin on nähtävissä.

    No, muita aukkoja en olisi voinutkaan kokeilla, sillä objektiivia on tarkoitus himmentää "vesitalopysähdyksillä" (waterhouse stops), eli metallisilla himmenninlevyillä, joita ei tämän mukana tullut.

    Käsittääkseni kuitenkin se tämänkaltaisista objektiiveista eniten haettu pyörre-efekti on voimakkaimmillaan juuri täydellä aukolla (korjatkaa, jos olen väärässä).

    Tietääkseni takaelementin voi ruuvata irti, jolloin tästä tulee "soft focus" -objektiivi.

    Tässä pari kuvaa:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kaikkiaan kunto on hämmästyttävän siisti. Patinaa toki löytyy vaskirungosta, mutta ei kolhuja. Lasipinnat ovat tosi nätissä ja kirkkaassa kunnossa. Sisällä on hieman pölyä, mutta taskulampulla valaistaessa ei näy mörköjä.

    Mukaan tulee kova nahkainen kotelo, kulunut mutta toimiva.

    Hintaa tällä olisi 200 euroa plus mahdolliset toimituskulut. Objektiivi sijaitsee Helsingissä. Yhteydenotot yksityisviestillä, kiitos!
     
  2. sorbuz

    sorbuz Member

    806
    7
    18
    Vs: Dallmeyer petzval vm 1867

    Nosto ja hinnanalennus
     
  3. sorbuz

    sorbuz Member

    806
    7
    18
    Vs: Dallmeyer petzval vm 1867

    Hinta nyt 150! Tartu tilaisuuteen!