Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

MYYTY *MYYTY* Bessa R2 + 1.2/35mm Nokton

Keskustelu osiossa 'Myydään' , aloittajana Boost, 24 Helmikuu 2008.

  1. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 383
    1 757
    113
    Vs: Bessa R2 + 1.2/35mm Nokton

    Nokton on varmasti hyvä linssi, vaikka onkin minulle tuntematon. Otin ainoastaan kantaa Leican arvon säilyvyyteen, jonka uskon olevan luokkaa parempi kuin minkä tahansa japanilasen merkin. Pelkästään valovoiman perusteella ei mielestäni voi asettaa linsejä paremmuusjärjestykseen. itselläni on esim. Summicron huonommalla valovoimalla kuin Summilux, ja tämä oli aikoinaan tietoinen valinta. Tarkoitukseni ei ollut häiritä myyntiäsi, joten onnea vaan kaupankäynnille! Aihe nyt vaan sattui kiinnostamaan.
     
  2. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Bessa R2 + 1.2/35mm Nokton

    Ei toki voi pelkän valovoiman perusteella arvojärjestystä tehdä, onhan esim. Summicron aivan eri kokoluokkaa ja taitaa bokehissa ja piirtokyvyssäkin eronsa olla. Mutta ei kai tässä niin tehtykään? Se jolle valovoima on tärkeää, varmasti arvostaa myös sitä. Muut valitsevat muilla perusteilla.

    Jos nyt ei ihan 25 vuodesta puhuta, niin en usko että hyvin pidetyn Japsi-Voigtländerin arvo mitenkään erityisesti romahtaa verrattuna Leican optiikkaan. Ovathan ne jo uuden hinnoissa eri luokkaa. Tosin se, että uutta saa yhä ja hinta on mukavan kohtuullinen, vaikuttaa varmasti käytetyn hintoihin.

    Vaikka eivät olekaan saksalaista insinöörityötä, niin hyvin nämäkin on tehty ja taitavat olla joiltakin ominaisuuksilta myös Leitziä parempia (esim. Nokton 50/1.5 vs. Summilux 50/1.4 täyden aukon terävyys kuulemma).

    Ja tietysti jos käyttöön ostaa, niin ei kai niillä markkinahinnoilla niin merkitystä ;).
     
  3. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Vs: Bessa R2 + 1.2/35mm Nokton

    Täytyy myös ottaa huomioon, että ko. lasi on lajissaan ainutlaatuinen, jopa elävä legenda. Se kyllä jo sinänsä pitää hinnan kohtuullisen korkealla jatkossakin, ainakin niin kauan kun kilpailijoita ei ole.

    Ja siitä laadusta kertonee jotakin se, että aikoinaan (siis noin 50 vuotta sitten) monet käsittääkseni pitivät Voigtländerin linssejä jopa maailman parhaimpina. Ja jo silloin viljeltiin näitä nimiä kuten Nokton, Color-skopar jne. Mä en kyllä mikään kamerahistorian mega-asiantuntija itse ole, mutta lähteeni ovat kohtuu luotettavia ;).

    Ja Cosina on vielä varmaan lisännyt oman nykypäivän tietonsa vanhoihin huippukonstruktioihin. Se pomohan on mittaetsinfriikki - eihän niitä muuten olis alettu edes tekemään, ku ei mittikset oo seksikkäi. Ku ihmiset on vaan että jee jee kaikilla on SLR ruiskis ruiskis.

    Itse olen myös nähnyt ko. yksilön, ja monenlaisten kapistusten näpelöinnissä valistunut arvioni on se, että on se kyllä pirun tarkkaan rakennettu. Testikuviakin otin, ja kuvat olivat täysin vertailukelpoisia täydelläkin aukolla. Tarkkaan en niitä kylläkään tutkinut.
     
  4. Boost

    Boost

    591
    0
    0
    Vs: Bessa R2 + 1.2/35mm Nokton

    Varmasti Leican arvo säilyy paremmin, ainakin prosentuaalisesti. Tietysti lähtöhintakin on hieman kovempi. Uusi 35 -millinen Summicron taitaa maksaa noin 2000 euroa? Jos siitä 25 vuoden päästä saa 1000 euroa ja nyt 800 maksavasta Noktonista saa vaikka vain 100 euroa, niin...

    Noh, näillä palkoilla ei ainakaan ole varaa uuten Summicroniin sijoittaa. Minkään yksittäisen ominaisuuden perusteella ei voi objektiivejä paremmusjärjestykseen laittaa. Kokonaisuuden lisäksi pitää ottaa myös huomioon kuvaajan tarve.

    Ja mun myyntiketjuja saa kyllä häiritä ihan rauhassa. Itseasiassa tässäkin tapauksessa tuntuu käyneen päinvastoin.

    Kare kyllä kiteytti asian hyvin. Noinkohan tuota kuitenkaan raaskii myydä...
     
  5. Boost

    Boost

    591
    0
    0
    Vs: Bessa R2 + 1.2/35mm Nokton

    Saa niitä testikuvia laittaa esiinkin jos siltä tuntuu.

    Kuvia maailmalta: http://www.flickr.com/groups/86731438@N00/pool/tags/VoigtlanderNokton35mmf1.2Aspherical
     
  6. Boost

    Boost

    591
    0
    0
    Vs: Bessa R2 + 1.2/35mm Nokton

    Muistutetaan vielä tämän olemassaolosta.