EDIT: Meni jo, hintaan 10 EUR. Olikohan se nyt f1.8 vai 1.9. Tarkistan kotona. Postit 10 EUR päälle / nouto Espoo Nöykkiö / toimitus virka-aikaan helsingin ydinkeskustan aluelle. Pistän parit kuvat illalla, jos kiinnostaa. Skarppi linssi, mutta takalasissa paha naarmu -> ei ihan joka käyttöön. Kurkkaappa esimerkiksi kuvat kotilosta, jotka otin tällä (kuvat & galleriat) puh 050-3543663 / yv. Puhelimeen vastaan luultavimmin heti, yv saman päivän aikana ehkä.-
Vs: Auto Miranda 50mm f1.8 M42, naarmu, 10 EUR tässä asiaan liittyviä kuvia! Ostakaa tästä ihan samperin hyvä linssi!
Vs: Auto Miranda 50mm f1.8 M42, naarmu, 10 EUR Nosto ja vielä yksi asiaankuuluva kuva! Naarmu saa aikaan ihanaa jälkeä sopivassa valossa. Varsinainen efektilasi! Ostakaa äkkiä enneku kadun myyntiä ja jätän myymättä..
Vs: Auto Miranda 50mm f1.8 M42, naarmu, 10 EUR Uppis. Hei kamoon, eikö hyvä normaalioptiikka kelpaa sika halvalla? Tällähän onnistuu loitoilla / kääntämällä makrot ja kaikki. Ja naarmun flaretustahan voi hillitä, ellei peräti kokonaan eliminoida, niin ihan musteella! Itse en tällä tee mitään, kun omistan m42 smc takumar 50mm f1.4:n ... -peczilli
Vs: Auto Miranda 50mm f1.8 M42, naarmu, 10 EUR Kerropa lisää tuosta flaretuksen hillinnästä, optiikka tulisi nimenomaan loittojen kanssa leikkimiseen.
Vs: Auto Miranda 50mm f1.8 M42, naarmu, 10 EUR Katsoppas vaikka: http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-slr-lens-discussion/38675-lens-scratch-not-affecting-photos-how-so.html Ja voit googlata asiaa lisää (scratch, lens, india ink, flare, contrast, jne hakusanoilla) Itse en ole tuolle tehnyt mittään. Näin "isot pojat" kertoo. Sen olen huomannut, että jos ei ole vastavaloa, niin tuo linssi piirtää ihan yhtä nätisti kun naarmuttumatonkin. Johtuu siitä, että linssit eivät ole objektiivissa fokuksessa, vaan valo kulkee niissä ns. "mössönä". Naarmu siis efektiivisesti pienentää linssin aukkoa sen verran kun sen pinta-ala on suhteessa linssin pinta-alaan (eli käytännössä ei yhtään). Nyt jos on kirkasta valoa / hajavaloa, niin sehän sitten siroaa naarmusta. Tämä vaikuttaa kontrastiin. Ja tekee hollywood lookia kuvaan (ks esimerkki yllä). Varsin vähän sama kuin esim nylon sukkahousut, vaikka ei yhtä optimaalinen ;-) Nyt jos naarmun täyttää musteella (tai muulla läpinäkymättömällä mustalla mössöllä) niin tuo valon siroaminen vähenee radikaalisti. Tähän foorumeilla on suositeltu india ink mustetta. Mulla ei sitä ole. Saa käsittääkseni taidekaupoista, tai vaikka esim akateemisesta kirjakaupasta (kuvittelisin). Sitä tuppaa pelkäämään noita naarmuja, että linssi on ihan paskana, jos siinä on naarmu. Mutta todellisuudessa pitää olla ihan ruvella se lasi ennenkun se olis käyttökelvoton. terv Pekka