Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Myymäsi printit?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana pmu, 26 Joulukuu 2005.

1. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Käsitelläänpä nyt omien printtien myyntiä... Oletko myynyt omista kuvistasi printtejä? Minkä kokoisina ja mihin hintaan? Mille paperille kuvasi olet tehnyt ja jos olet teettänyt kuvasi liikkeessä, niin missä liikkeessä? Mistä myyjä keksi ostaa kuviasi? Yms. aiheeseen liittyvää...

Itse olen myynyt vuosi sitten olleessa näyttelyssä olleet IFI 35x50cm printit pois hintaan 40eur/kpl (taustapahvi + paksut paspikset kehyksinä). Menivät kylläkin sukulaisille, eli oikeasti en ole myynyt vielä yhtään printtiä.

2. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Eipä ole myyty yhtään, lahjana vain parit kuvat mennyt.

3. MJK

MJK

1 436
    0
    0
    Printtien hinnalla tai ilmaiseksi olen noita lahjoitellut pois, eri kokoisia 10x15 - 50x75 eli varmaan kaikkia mahdollisia kokoja mitä IFI:stä tai Fotonetistä on saanut. Nettisivuiltani tuo ihmiset niitä bongailee, paspikset ja kehykset ovat saaneet hoitaa itse paitsi jos olen lahjaksi kuvaa tunkenut.. IFI:stä ja Fotonetistä tulee yleensä kaikki kuvat, Holgalla otetut valokuvat sitten muualta.

4. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Ei ole näköjään jengi kuviaan myynyt. Täytynee itse kehittää hintataso omille kuville ottamatta mallia mitä muut kuvistaan pyytävät.

5. Se varmaan vähän riippuu... mersut maksaa enemmän kuin monet muut autot - se, että onko mersu muita parempi, onkin sitten toinen juttu. Joka tapauksessa tuosta voisi päätellä sen, että nimi maksaa, mutta auton.. eikun siis kuvan pitää kuitenkin toimia. Jussi Aalto myi Rion pinta näyttely -kuviaan muistaakseni.. en muista tarkkaan mutta mielestäni suoraan seinältä ne oli jotain 800 euron luokkaa..

6. Tämä on kieltämättä hankala asia: omien kuviensa hinnan määritys. Itse tein niin tieteellisen likkeen että katsottuani yhden näyttelyn kuvien hinnat, laitoin omieni hinnaksi 1/10 niistä. Tutuille olen myynyt halvemmalla ja useammista antanut alenusta. Periaatteenani pidän kuitenkin sitä, että koska myyminen ei ole pakollista, niin mihinkään 5e+kulut linjaan ei tarvitse mennä. Mielummin annan ilmaiseksi kuin että myisin halvalla. Se ei nosta kuvan arvostusta, ei omissa, eikä ostajan silmissä. Sen verran poikkean yleisestä linjasta että myyn mielummin kehystetyn kuvan, koska valtaosa kuvistani on jo pohjustettuna. Olen kyllä myynyt vedoksiakin; 75x50 kuvia n. satasella. Haarukkana on siis ollut 0-250e

7. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Juu, itse pähkäilin näin, että mitään Ifi-vedoksia en halua myydä vaan teen kuvat itse...näin saadaan jokaiseen vedoksen oma leimansa (eivät ole liian identtisiä). Jos joku "ulkopuolinen" haluaa ostaa kuvan niin sehän kiva, mutta tuskin niitä erikseen alan tyrkyttämään. Ja jos kuva on itse ottamani ja itse vedostamani niin kuva kuin kuva saman hintainen -- kaikki kuvaamani ruudut ovat minulle samalla viivalla jos ne pitää hinnoitella (toistaiseksi). Ja kuten Kuikerni sanoi, niin liian halvalla ei lähde... Aikaa ja vaivaa palaa monta tuntia ja se mitä ei voi rahalla mitata, itse tilanteen vangitseminen vaatii sen, että jos joku haluaa minulta printin ostaa niin 24x30cm (A4) kokoinen printti kustantaa varmaankin n. 80 euroa... Kallista? No, riippuu mihin vertaa...onko enää kallis sitten kun se muuttuukin keräilyharvinaisuudeksi ;)

PS. Toivottavasti Matti saat pimiön kuntoon - on aika pirun mukavaa puuhaa (itse olen nyt vedostellut viikon ajan --> | Photo.net )

8. Ei joku tuhat euroa tunnu olekaan kummalliselta hinnalta vedoksesta, varsinkin kun ostaja tietää ettei näitä ole toreilla muutamaa enempää..tosin ehkä varminta olisi, jos kuvaaja ja vedostaja jo kasvaisi pajua..
    Onnetonta on vain ettei itsellä ole varaa ostella näitä. Joitain Kovalaisen Ritvan Turkinkuvia oli jo budjetissa, mutta elämän realiteetit nousevat aina elämyksen ylle...

9. Ei kai siihen hommaan tappolaakeja ole pakko tehdä, riittänee kun kuvanumero on vaikkapa X/5, eli määrä on rajoitettu.

Itse en ole myynyt yhtään vedosta, enkä varmaan myy lähiaikoina.
    Paikka ois kyllä, mihin vois laittaa kuviaan myyntiin, tosin ei mulla vielä sellaisia kuvia ole mitä sinne pistäisin.

10. Anonymous

Anonymous Guest

Olen myynyt muutamia 20 x 30 printtejä ja yhden 50 x 75 printin. Printit tuli Ifiltä ja 20 x 30 kuvista otin pari kymppiä ja 50 x 75 kuvasta kuusikymppiä. Kuvat olivat siis ihan bulkkeja eli mukaan ei tullut mitään paspiksia, pahveja tai kehyksiä.

Jos joskus pidän myyntinäyttelyn tai vastaavan, hinnat on eri luokkaa.

11. Anonymous

Anonymous Guest

Olen myynyt A3 + A4 kokoon (mustesuihku) kehystettyjä
    Suurkuvatulostimella kankaale tulostettuja 100cm+70cm
    30-150e kpl

Ostajat fimoja ja yksityishenkilöitä.

Helposti on käynyt kaupaksi kun käy vain tarjoamassa.

Niin että ei kukaan kotoa ole multakaan tullut kysymään.

12. sf

sf

785
    0
    0
    Muutama printti on tullut silloin tällöin myytyä, enimmäkseen myyn kuvat kuitenkin sähköisessä muodossa, en siis valmiiksi paperilla.
    Joskus on joku tullut kyselemään kyllä kotoakin, kun on kuullut että olisi jotain mitä tarviisi.
    Hinnat kappaleelta nollasta kolmenumeroisiin lukuihin, riippuu koosta ja tilanteesta. Hinnoittelu mahd. pitkälle periaatteella "täys hinta" tai ei mitään.

13. Anonymous

Anonymous Guest

Juuri noin ei saa antaa pois omakustanushintaa, jos joku on kiinostunut niin on se valmis maksamaankin järkevän hinnan.

Pahinta halaa markkinoille tekevät ne tyypit joille on tärkeää vain ikään kuin myydä vaikka eurolla.

Yhdyn edelliseen täyshinta.
    No tietysti nyt tulee mieleen että mikä on se hinta.
    Minulle se on kopiosta valmistuskulut kerotaan 1,6 isoissa tauluissa.

14. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Tämä on selvästi alle kaikkien kuvatuotannon kokonaiskustannusten, eli siis selvästi alle ns. omakustannushinnan. Toki epäkohta vähenee, jos kuvien taiteellinen arvo lähenee nollaa. Ns. taiteessa käytetään tiettävästi usein muunlaisia, moniin muihin asioihin perustuvia hintalaskelmia.

15. Anonymous

Anonymous Guest

Joo joo hups.
    Siis 2,6 oli vähän myöhä kun kirjoitin.
    Puhun nyt isoista yli sadan euron tauluista joita myydään kopiona= samasta kuvasta useita kankaalle painettuja.
    Näin laskettu hinta isolla taululla pyörii 150e hujakoilla ja se on se mitä siitä saa.
    Omalla kohdalla ajattelen ja puhun asiakkaille sisustus valokuvataulusta.
    Siis itse käyttän moista lasku perustetta kankaalle painetuissa ja kehystetyissä sisustusvalokuvissa joista teetän useita kopioita.

Mustesuihku printeissä on jo aivan eri lasku tapa, A3+8e kehys 40e.

Sitten jos rupeaa oikein taidetta myymään numeroimaan ja singneeraamaan töitä niin on vähän eri juttu.
    Tuolloin saa kuitenkin myydä jokaista valokuvasta tehtyätaulua 30kpl 7% alv.

16. Tuossa on vain yksi esimerkki, mitä muualla maailmassa pyydetään.

Di Fruscia Photography - Fine Art Nature and Landscape Photography

Sieltä kun klikkailee gallerian kuvia isoksi, niin alapuolella näkyy vedoksen hinta. Voi peipallin kautta maksella.

Ko. henkilön kuvat tosin on n. 1000x hienompia kuin itse pystyn vangitsemaan, joten jos kuvien hinta suhteutetaan kuvien laatutasoon, niin mä varmaan joutuisin maksamaan muille, että ne ottais mun kuvia vastaan :-/

17. sf

sf

785
    0
    0
    Käytännössä tarkoitin tilannetta että jos joku haluaa ostaa jonkun kuvan, maksaa se normaali hinnan, jos taas itse haluan antaa jonkun kuvan johonkin (ja siitä on itselleni hyötyä myös) eikä se mene kaupalliseen käyttöön, vaan jonkun omaksi iloksi, tai johonkin omaan projektiinsa niin saatan antaa kuvan ilmaiseksi. Esim. malleille en maksa palkkaa, paitsi jos kuva on tilattu ja menee kaupalliseen käyttöön, silloin sompaillaan korvaus kaikille osapuolille sopivaksi. Eli malleille saatan antaa myös ilmaiseksi jonkun kuvan itsestään. Joku kutsuu tätä myös kenties korvaukseksi vaivannäöstä. Usein tosin se "ilmainen" on käytännössä niin, että kuvauksesta en ota hintaa mutta omat kuluni otan pois kuitenkin, kuten taannoin esim. eräässä tapauksessa kun omasta portfoliostani puuttui jotain ja ehdotin kuvausta eräälle bändille ja moisella "laskutuksella" tein homman. Kaikki hyötyi asiasta näinollen. Seuraava vastaava kuvaus taas meni niin että laskutin normaalisti kuvista... En siis halua syödä toisten leipää enkä todellakaan polkea hintoja.

18. oopa

oopa Member

142
    1
    16
    Tänään tuli myytyä eka printti. Puolet meni kuluihin ja puolet tuli plussaa. Kyseessä oli täälläkin näkynyt varis-kuva, jos siis nyt tarjolla printtejä. :vink: Mutta hyvältä tuntuu...