Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Apua Kameravalintaan

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tiiperi, 29 Maaliskuu 2021.

1. Tiiperi

Tiiperi

3
    0
    1
    Minulla on tällä hetkellä Panasonic LUMIX FZ82 kamera. En ole tyytyväinen siihen. Olen innostunut lintukuvauksesta. Tällä saa kyllä zoomattua kohteen aika lähelle, mutta jos on yksikin pikkuoksa edessä, automaattitarkennus tarkentaa siihen oksaan. Manuaalitarkennus on tässä kamerassa tosi vaikea ja se pitää tehdä näytöllä kuvattaessa, kun minä haluan kuvata etsimen läpi, niin ei tarvitse käyttää lukulaseja. Elikkä haluaisin kameraani sekä manuaalitarkennuksen joka tapahtuu objektiivin tarkennusrengasta kiertäen, että automaattitarkennuksen. Raw kuvia pitää pystyä ottamaan. Ei mitään huipputason kuvia tarvi tulla, kunhan linnun tunnistaa:). Harrastan geokätköilyä ja napsin kuvia niitä hakiessa joten valtavan painavakaan kamera ei saisi olla. Zoomia saisi kuitenkin olla ainakin tuon nykyisen kameran verran. Tässäpä taisi olla kaikki tärkeimmät kriteerit. No hinnasta en osaa sanoa, ilman muuta voi olla kalliimpikin kuin nykyinen kamera. Mitä kameraa suosittelet minulle?

2. Gurdie

Gurdie Member

81
    20
    8
    FZ82 - kamerassa on Zoom, joka vastaa täyskennoisilla 20-1200 mm polttovälialuetta. Jos haluat kameran, jossa on suurempi kenno ja laadukas automaattitarkennus ja lintukuvaukseen pitkän polttovälin objektiivin, joudut maksamaan merkittävästi nykyisen kamerasi hintaa enemmän.

Valovoimaiset yli 300 mm lasit maksavat käytettyinäkin helposti 1500 e ja enemmänkin.

Ehkä kannattaisi ennen investointia kokeilla hommaan vuokraamalla tai lainaamalla sopiva runko ja siihen vaikkapa 400 mm lasi.

Halvalla pääsisi alkuun esim hankkimalla käytetty Micro Four Thirds runko ja siihen manuaalitarkenteinen 200 - 300 mm objektiivi, joita saa kohtalaisen valovoimaisina f 3,5 -4 muutamasta kympistä alkaen. Kinokoossa polttoväli olisi silloin 400-600 mm. Automaattitarkennuksen puuttuessa iikkuvien kohteiden kuvaus on tietysti haastavaa.

Kannattaa myös lukea seuraavan ketjun kommentit polttovälin merkityksestä lintukuvauksessa.
    Nikoniin linssi linnuille

Tiiperi tykkää tästä.
  3. jaska26

jaska26 Active Member

425
    136
    43
    Jo aika pitkään Panasonicin M4/3-järkkäreillä kuvanneena olen omaksunut ja hyväksi havainnut tilan, jossa kuvataan automaattitarkennuksella ja tarkennuskohta (piste tai valitun kokoinen alue) näytöltä osoittaen. Valitsemalla tilan AF+MF=ON voi myös nopeasti ja näppärästi korjata automaatin tekemää tarkennusta manuaalisesti niin, että näytöltä valittu tarkennusalue näkyy ruudulla suurennettuna. Makuasia on, ja käyttäjän valittavissa, haluaako tarkennusalueesta suurennoksen kokoruuruututilaan vain osakuvana kuvassa (PIP). Kameraa en enää vuosiin ole nostanut silmälle kuin aivan poikkeustilanteissa, ja etsimestä vapautuminen on antanut ainakin minulle aivan uutta intoa ja rentoutta sekä vapauttanut luovuutta kuvaamiseen. Näytöltä kuvattaessa hyvät moniteholasit ovat lyömättömät. Pystyy tarkkailemaan näytön lisäksi myös sitä mitä kuva-aleueen ulkopuolella tapahtuu ja nopeasti reagoimaan tapahtumiin. Esimerkiksi katukuvauksessa oikea-aikainen laukaisu onnistuu parhaiten kun ei peitä näkökenttäänsä nostamalla kameraa silmien eteen. Itse olen käyttänyt monitehoja jo parikymmentä vuotta, ja sillä kokemuksella voin sanoa, että mistään "hinnat alkaen" tarjouksista ei hyviä moniteholaseja löydy. Kaikkeen käyttön sopivia moniteholaseja pitääkin etisä kalleimmasta tai toiseksi kalleimmasta hintaluokasta. Se tarkoittaa "yksilöllisesti valmistettua" hintaluokkaa n. 700-900 euroa, mutta siinä mielessä kannattaa, että ihan oikeasti pärjää yksillä laseilla kaikissa tilanteissa. Kun saa toimivat moniteholasit, joissa on riittävän laaja lähinäköalue, onkin eläminen ja oleminen helppoa. Samat lasit riittävät niin lukemiseen kuin kauas katsomiseen ja jopa tietokonepäätteelläkin.
    EDIT: Niin ja lopuksi vielä vinkki laajan lähinäköalueen saamiseksi. Kannattaa valita laseihin kehys, jossa linssit tulevat suhteellisen lähelle silmää. ... No tämänhän optiikan harrastajat varmaan tietänevät muutoinkin...

Viimeksi muokattu: 30 Maaliskuu 2021
    Tiiperi tykkää tästä.
  4. Tiiperi

Tiiperi

3
    0
    1

5. Tiiperi

Tiiperi

3
    0
    1