Vs: Mv muotokuva Juu, minulla oli varmaan sama ilme tänään röntgenissä..... ei sekään sattunut yhtään. Pikku ehdotus: mallin parta kannattaa ajella ennen kuvausta, noi poskessa törröttävät haituvat eivät naista kaunista..... - no, eiku, siis, jos tukkaa näkyy posken takaa, niin koko mitalta sitten mieluummin.
Vs: Mv muotokuva Perusmuotokuva, teknisesti hyvä. Rajaisin hieman päältä ja sitten nuo pullistumien varjot alhaalta kans. Häipyisi samalla tuo vaatteen ryppy. Voisiko näihin joskus kehitellä luovempia ratkaisuja tuon iänikuisen taustan suhteen? Malli oli varmaan tyytyväinen. kapa
Vs: Mv muotokuva Kiitoksia kehittävistä kommenteista. En ollut haituvia huomannut ollenkaan, häiritsevät tosiaan, nyt asian tiedostaa. Taustaa kyllä aioin joskus vaihtaa tai käyttää värisuodattimia hunajakennossa. Opettelen vasta käyttämään studiovaloja, siksi aina vähän samannäköisiä kuvia samalla valaistuksella. Joka kertaa oppii uutta, vaikka laittaa valot suunnilleen samoin. T Jukka
Vs: Mv muotokuva Mielestäni fiksu ajattelutapa. Monet haluavat kiivetä perse edellä puuhun ja silloin usein tiputaan korkealta ja kovaa. Kehitystä on mielestäni tapahtunut aika paljonkin. On hieno nähdä miten joku näkee vaivaa kehittymisen eteen. Aika outoa ajatella, että ekalla kerralla menis heti putkeen. Siksi mielestäni ei ole mitään vikaa tehdä "samaa kuvaa" uudestaan moneen otteeseen. Jos tähän toteutustapaan lähtisi vielä hakemaan parannuksia, niin taustaan valo voisi olla vähän alempana ja mallin kädet vähän irti kropasta. Se korostaisi naisellisia muotoja. Valaisusta voisi toki tehdä myös monia variaatioita, mutta tähän meininkiin tämä sopii yllättävän hyvin. Päävalo voisi esimerkiksi tulla toiselta puolelta, jolloin se olisi muotoilevampi eikä leventäisi naista.
Vs: Mv muotokuva Makuasia toi tausta. Ehkä puiseva, jos kuvia on paljon, mutta sitten, henkilöhän se on se juttu muotokuvassa. Tausta ei saisi nousta kovin olennaiseksi, ainakaan häiritä. Miljöömuotokuva on sitten toinen juttu, se on henkilökuvauksen kuningaslaji. Ympäristö kerrontaa tukemassa, vaikeuskerrointa riittää. Mutta ensin on osattava nämä jutut studiotaustalla, sitten voi lähteä hakemaan ympäristöä mukaan.
Vs: Mv muotokuva Minulle perusvalaistuksessakin on paljon opettelemista ja siinä, miten sateenvarjoa ja softboxia voi käyttää. Edellisestä kuvasta esim. SakkeM neuvoi, että rintamasuunta pois valosta ja kun päätä kallistaa hieman päävalon suuntaan, se kaventaa kasvoja. Yritin noudattaa neuvoa ja olen tähän lopputulokseen erittäin tyytyväinen siinä mielessä, että se on parempi kuin edellinen. Samoin muutkin rehelliset ja analyyttiset palautteet kehittävät kuvaamista todella paljon. Pitää vielä mainita, että jos olen oikein ymmärtänyt, kuka SakkeM on, tiedän, että hänellä on studiovalaistus hallussa. Olen ollut hänen kurssillaan kerran ja se oli erittäin opettavainen kurssi. Itse asiassa paras, jolla olen ollut. Siellä kuvattiin ja neuvottiin kuvaamaan. Studiovalaistus on siinä mielessä hyödyllistä, että sitä voi aina harjoitella, vaikka asetelmilla. T Jukka