Mulla on Patersonin 4 spiraalin purkki (tosin vaan 2 spiraalia) mutta normaalisti kehitän vaan yhtä kerrallaan ja jälki on sellaista kuin olettaa sopii. Joskus olen kiiruussa pannut 2 spiraalia kerrallaan kun noita rullia on ruvennut kertymään, mutta säännönmukaisesti toisesta rullasta tuppaa tulemaan kuraa. Purkissa on nykyisin ollut D76 1:1 ja Trixiä, agitoinnin olen yrittänyt pitää maltillisena. Jotain teen varmaan tuossa väärin, mutta mitä? Litkua on tietysti sen mitä 2 rullaa tarvitsee, mutta muuten kehitysajat ja agitoinnit olen pitänyt samana. Pitäisikö ravistaa enemmän? Nimim. viimeinen tippa on joka tapauksessa housuissa...
Vs: Agitointikysymys .... ja kumpi rulla? Ylempi vai alempi? Mitään syytä tuohon ei ole, joskus tuli kehiteltyä 7 rullaa kerralla pitemmässä purkissa. Samanlaisia ne olivat, sama aika samoissa liemissä. Ainoa mieleen tuleva seikka on liian vähäinen kehitteen määrä ja ehkä sitten sen vaahtoaminen.
Vs: Agitointikysymys Kun ei ole tuohonkaan tullut kiinnitettyä huomiota, enkä osaa oikein kuvailla sitä kuran laatua... Anyway, mulle riittää tieto että teoriassa useampi rulla pitäisi mennä samoilla ajoilla ja liikutteluilla - kiitos siitä.
Vs: Agitointikysymys Ei oo, mutta aika napakalta noi tuntuu - en oikein usko että rauhallisella liikuttelulla eläisivät, eikä ainakaan kolise
Vs: Agitointikysymys Mullakin jää joskus ylemmän rullan perforointeihin vähän sinne tänne emulsiojämiä. Tiedä sitten onko spiraalit vielä niin uusia ettei nesteet pääse kunnolla menemään niiden läpi. Emulsiota jää yleensä ylemmän rullan yläpintaan, mutta joskus myös alapuolellekin. Kuva-alalla sitä ei ole koskaan ollut. Käytössä on sama patersonin system 4, mutta perus 2 spiralin versio. Filkkana perus 135 apx100. Rullafilmillä ongelmaa ei ole ollut. Oliskohan niin että tuo apx on sen verran paksumpaa ja spiraali vastaavasti sen verran tiivis, niin noin käy? Tärkeimmät filkat teen yksitellen ja samalla eniten käytetyllä spiraalilla. Silloin ongelmaa ei ole ollut.
Vs: Agitointikysymys itte oon huomannut nyt parissa kehitetyssä filmissä (ei samaa aikaa kehitetty) "vaahto" jälkeä, näyttääkö se vaan vaahdolta vai onko se sitä ittestään tullut? lisäks yhestä filmistä ylemmästä rullasta yläreuna on ilmeisesti alikehittynyt, näyttäis että on ollut liian vähän litkuja vaikka luulin mitanneeni ne tarkkaan. onko muita mahdollisii syitä, stopperia ei löydy jonka joku tässä mainitsikin..
Vs: Agitointikysymys Onko se Patersonin tankki tarpeeksi kauan ylösalaisin agitoidessa? Jos käännös on hyvin nopea, nestettä ei ehkä siirry toivotulla tavalla suppiloon ja siitä takaisin tankkiin, varsinkin jos tankki on täynnä nestettä? Kun itse käytin Patersonin tankkia, odotin aina kunnes suppilo oli kokonaan täyttynyt ennen kuin käänsin takaisin. Aina tuli tasaista jälkeä. Nykyään käytän metallitankkeja joissa neste liikkuu tankissa täysin vapaasti.
Vs: Agitointikysymys Veikkaan että kehitteen määrä tai liian nopea agitointi on syynä (kuten Keni kuvaili). Patersonin ohjemäärä on sen verran tarkkaan ilmoitettu, että esim. kehitteen vaahdotessa tulee helposti ongelmia. Vähän enemmän kehitettä ja ongelmat ovat kadonneet ainakin multa. Kahdelle filmille suosiolla 650-700ml.