Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

MV-kuvien vedostaminen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.HBach, 27 Toukokuu 2010.

1. 3js

3js Member

686
    0
    16
    Vs: MV-kuvien vedostaminen

No siel oli kait pari vastausta jos en ihan väärin lukenut, joissa alettiin taas tämä kuitupaperin nostatus. Ei ole mielestäni aloittelijalle se tärkein juttu. Että sitä vittua sitten. Mee hyppii sinne sillalles jos mun ego on sulle liikaa.

2. Vs: MV-kuvien vedostaminen

Käytännön ehdotus: Modet voisi "korvamerkitä" kommentin joka on täysin asiaton ja provosoiva, ja jos ei kirjoittaja ymmärrä editoida/korjata töräystään, sitten voisivat kerätä nämä tuonne pallomereen/ koottuihin möläyksiin. Siellä voitaisiin sitten ihailla joidenkin hengen ahdistusta/ ajatuksen laukkaamista.

3. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: MV-kuvien vedostaminen

Juu. Kaksi eri juttuahan on, mikä on se asia, ja miten sen esittää.

Aloittelijalle "muovipaperi"  on tietysti oikea valinta, helpommin pääsee juoneen.  Baryytilla pesu, kuivaus ja oikominen ovat ne hankalat jutut, muutenhan vedostus menee samoin. Sitähän voi kokeilla sitten, kun muovi on hallinnassa.

Normaalilta katseluetäisyydeltä, metrin päästä A4-kokoista printtiä, ainakin minä erotan muovipaperin baryytistä hyvinkin helposti, ja minulla näkö alkaa olla jo niin ja näin.  Nehän ovat niin eri näköistä tavaraa, että jos erottaa lehmän hevosesta, niin sekin ero hahmottuu.  Lasin takaa tietenkään ei niin hyvin.

Baryyttipintainen mustesuihkupaperi on sitten jo vaikea rasti. Ilford Galerie Gold esimerkiksi on niin saman näköistä kuin vastaava hopeagelatiinijuttu, että suoraan edestä katsomalla sitä on vaikea erottaa. Vinottain kiiltokulmassa sitten eroja voi näkyä.