Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Raitoja negassa

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jokunen, 6 Helmikuu 2010.

1. jokunen

jokunen Member

95
    0
    6
    Osaatteko filmikuvauksesta enemmän kokemusta omaavat sanoa heti suoraan mistä noi raidat on mun negaan tullut?
    Tämä on Mamiya RB ruutu Portra 160 VC filmillä.
    Skanneri päätti tehdä tuosta ruudusta tuollaisen tummempisävyisen ja siinä näkyy noi raidat aika selvästi.
    Olisko todennäköisin syypää kehitys (paikallisen kuvapuljun kautta postissa lähetetty), skanneri (8800F, pakettiajurit) vaiko jopa tuo filmi jotenkin?
    Itse kehittämissä TRIX-ruuduissa en ole moista huomannut eli kamerassa tuskin vika on.

2. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36
    Vs: Raitoja negassa

Keskellä olevat kaksi viirua näyttäisivät siltä, kuin ne olisivat tulleet ohjainrullista filmiä kehitettäessä. Oletko katsonut valopöydällä luupilla - pitäisi näkyä myös silmämääräisesti?

3. jalakanen

jalakanen Well-Known Member

1 453
    210
    63

Joa ei näy negassa niin laita skanneriajurista se automaattinen kalibrointi päälle.

4. Vs: Raitoja negassa

Käännä negaa 90 astetta ja skannaa uudestaan, jos raidat kääntyy mukana niin ne on negassa. Muuten skannerissa.

Ja jos ne on negassa, niin ne ovat tulleet joko kamerassa tai kehityksessä. Nuo näyttävät sellaisilta, jotka tulevat kehityksessä huonossa labrassa.

5. kb

kb

2 235
    0
    0

Tai jos se 90 asteen kääntö (eli negapitimien pistäminen toiseen asentoon) on käytännön kannalta hankalaa niin riittää varmaan että liikauttaa negaluiskaa jonkun verran ja vertaa viivoja että pysyvätkö samassa paikassa kuvassa.

6. jokunen

jokunen Member

95
    0
    6

Kiitti vinkeistä.
    Mulla ei ole valopöytää eikä luuppia kun oon vaan digittelijä yleensä.
    Tällaseita huomiota tein noista skanneista:
    Kaikissa saman rullan ruuduissa on raidat samassa kohtaa.
    Kalibroi ennen skannausta-asetus ei poistanut raitoja.
    Olin skannannut yhden pätkän väärinpän (oikea-vasen peilikuva) ja siinä raidat oli myös peilukuvana.
    Toisen rullan skanneista en viiruja löytänyt vaikka molemmat oli kehitetty samalla keikalla.

Tästä nyt päättelen kuitenkin että ne on siellä kehityksessä tullu. Mun MV-negoissa ei tosiaan mitään tollasta näy.
    Onhan ne raidatkin hienoa filmifiilistelygrungea, mutta mielummin päätän raidoistani itse.
    Onhan näitä tarinoita tälläkin ollut mutten uskonu että heti kun ekat 2 rullaa kehityttää niin toisen jo sössivät.

Tarvii ens kerralla lähettää sinne Who's next labiin kun sitä täällä laukussa kehutaan.

7. Vs: Raitoja negassa

Raidallisuus on huonosti ylläpidettyjen (putsaamattomien) ns. vetävien labrojen ominaisuus eikä niiden tyyppien mielestä edes mikään "sössiminen". Ne tulevat teloista, joita pitkin filmi kulkee. Nykyään kun valittaa niin eivät viitsi edes myöntää sitä viaksi vaan katsovat sen koneen tekemiä automaattiprinttejä, joissa on digitaalinen pölyn- ja naarmujenpoisto joka peittää ongelman ainakin osittain. Jos skannerissa on Digital ICE, se korjaakin aika hyvin tällaiset puutteet.

Ammattilabrat käyttävät yleensä nostavia (dip&dunk) koneita, joissa filmit roikkuvat "henkareista" ja nostetaan kokonaan tankeista ja kuljetetaan seuraavaan. Tämä takaa naarmuttomuuden.

Kunnollinen vetäväkin labra tekee yleensä riittävän naarmutonta ja raidatonta. Näin selkeät naarmut kertovat huonosta huollosta.

Jos kehität jo MV:t itse, siitä ei ole iso juttu siirtyä tekemään myös värinegat itse. Sitten saat naarmujen ja raitojen sijaan pölyä ja valumajälkiä ;).

8. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Reklamaatio vain filmit kehittäneeseen puljuun.

Paljon siitä ei vaivan palkaksi saa; ehkä jotakin rompetta tai filmiä, mutta parempi sekin kuin ei mitään.

9. Ihmemies

Ihmemies Member

454
    6
    18

Tulevaisuudessa kantsii kehittää filkat esim. Who's Next Labissa, tai jos sattuu asumaan Turussa, niin Kuva-Paijulassa.