Olen jo useamman vuoden kuvaillut mustavalkofilmille kuvia ja kuvat on tullut skannailtua tietokoneelle eikä printtejä ole tullut tehtyä. Nyt ajattelin, että olisi mukava saada noista paperikuviakin. Minulla on kaksi vaihtoehtoa; hommata mustavalkokuviin sopiva tulostin (A4 koko riittää) tai ruveta opettelemaan kuvien kehitteleminen pimiössä. Onkohan lopputuloksella suurta eroa, tulostaminen kyllä olisi helpompi vaihtoehto, mutta pimiöhommatkin kiinnostaisivat. Ja mikä on mustavalkotulostuksiin hyvä kohtuuhintainen A4 tulostin?
Vs: MV-kuvien tulostaminen / kehittäminen Onko todella tulostaminen helppoa? Entä kuvankäsittely? Periaatteessa, kun kerran mustavalkofilmiä käyttää, luonnollinen ja helppo tie on perinteinen pimiötyöskentely. Näitä valintoja voi vertailla henkilökohtaisin mahdollisuuksin: Pidätkö kuvankäsittelystä tietokoneella? Onko pimiön rakentaminen työlästä?
Vs: MV-kuvien tulostaminen / kehittäminen Oma mieleipiteeni on että kannattaa vedostaa filmille kuvatut kuvansa pimiössä, mutta ei se välttämättä ole kaikilla paras ratkaisu. Jos sopivat tilat löytyvät ja pimiötyöskentelyn opettelu kiinnostaa, niin miksipä ei. Pimiö rakentaminen on aika simppeli homma: itselläni pimiön virkaa toimittaa kylppäri, jonka oven edessä on pimennysverho. Suurennuskone on pesukoneen päällä ja litkualtaat lattialla. Ei ehkä ergonomisesti optimaalista, mutta voittaa tietokoneen ääressä kyhjöttämisen. Suurin osa meistä saa kuitenkin istua tietokoneen ääressä riittävästi muutenkin. Pimiössä puuhastelu on oikeati mukavaa puuhaa ja kelvollisia kuvia saa melko helposti. Tietty jos kuvia on kertynyt isompi määrä ja ne on joka tapauksessa skannattu ja väännetty koneella halutun laisiksi niin niiden kaikkien vedostaminen pimiössä vie aika paljon aikaa verrattuna siihen jos nuo lähettäisi vaikka fotonettiin tulostettaviksi. Itse tulostamisesta mulla ei ole kokemuksia, mutta olen ymmärtänyt ettei silläkään tavalla halutun lopputuloksen saaminen ole niin yksinkertaista kuin voisi äkkiseltään kuvitella.
Vs: MV-kuvien tulostaminen / kehittäminen Niitä kuvia on muutamia kymmeniä, joista haluaisin paperikuvat ja jotenkin tuo fotonetti ei nyt kuitenkaan kiinnosta. Lopputulos ratkaisee, tuossa kehittämisessäkin lienee oma opiskelunsa ennen kuin hyvään tulokseen pääsee, mutta tosiaan siinähän sitä olisi mukavaa opiskelemista. Tietokonehommat eivät suuremmin jaksa enää innostaa eli pitäneekö ruveta rakentelemaan pimiötä. Vaatehuoneesta löytyisi sopiva tila, missä poistoilman venttiilikin on, joten sitä olen harkinnut, vesipistettä ei kyllä ihan vieressä ole.
Vs: MV-kuvien tulostaminen / kehittäminen Kerhoon tai yhdistykseen liittyminen saattaa ola aluksi jees kuin oman labbiksen byggaaminen ... ainakin tolla kuvamäärällä ... sitt näkee miten jatkaa siitä ... jos siis yhdistys on jossain lähimaastossa ... Jw:hn ehdotti kimppakäyttöä sopivilla ehdoilla omille pimiöille ... t. mad
Vs: MV-kuvien tulostaminen / kehittäminen Hei Aikoinani vedostin pimiössä suhteellisen paljon, kyllä hyvälle paperipaperille tehdyssä seleenitoonatussa vedoksessa oli oma hohtonsa. Nykyään olen siirtynyt kokonaan mustesuihkareihin, kaipuu pimiöön on varsin vähäinen. "Digipimiössä" kuvan säätäminen on paljon helpompaa. Kemiallisessa pimiössä etenkin vähän vaativammat hommat saattoivat olla varsin turhauttavia: valotat kuvan osa-alueita eri jyrkkyyksillä, lisävalotat tai -varjostat, toonaat ja sitten vasta valossa huomaat että jonkin pienen erehdyksen vuoksi homma on mennyt poskelleen. Aikaa ja paperia on kulunut ja kaikki on alotettava alusta. Huoh, tuota puolta en kyllä kaipaa. Tulostimet ovat nykyään yllättävän hyviä. Aikanaan käytin Epsonin R800:aa mikä teki kyllä hyvää jälkeä, mutta kahden - kolmen vuoden käytön jälkeen tukkeutui. Ostin toisen samanmoisen mikä teki samoin. Sitten siirryin vahvoin epäilyksin ja ennakkoluuloin Canoniin. Nykyinen Pixmani (ip4600) tekee erinomaista jälkeä ja toimii luotettavasti. Voin suositella. Paperit ovat sitten aivan oma asiansa, niitä on giljoona erilaista ja huonolle paperille jälki on kyllä huonoa. Olen käyttänyt aika paljon Ilfordin Galerie-sarjan papereita mutta kannattaa kokeilla eri valmistajien eri pintoja ja paksuuksia. Suosittelen myös paperikohtaisten profiilien käyttämistä ja ainakin näytön kalibrointia. Kaikkiaan saan kyllä suihkarilla aikaiseksi ainakin yhtä hyvää jälkeä kuin ennen kemiallisessa pimiössä parhaimmillani. Väinö Louekari
Vs: MV-kuvien tulostaminen / kehittäminen Tämä mielestäni puhuu parhaiten pimiöopettelun puolesta... Itselläni suurimpia syitä on ainakin juuri se, että jotain on kiva tehdä muutenkin kuin tietokoneen avustuksella, kun tietokoneharrastusta on takana pitkään ja työtkin ovat tietokonejuttuja. Analooginen on selkeästi ymmärrettävää ja hallittavaa (esim. lisävalotukset jne.), tietokone on valmiiksi lukkoonlyötyjä monimutkaisia algoritmeja, joita ei normaalikäyttäjä yleensä ymmärrä mutta joilla on mahdollisuus työskennellä tarkemmin itsestäänselvistä syistä. Toiset vannovat että pimiövedokset ovat paljon parempia, toiset että ehdottomasti fotaroidut mustesuihkutulosteet. Hassu ristiriita, onko toinen puoli väärässä ja kumpi? Kyllä molemmin tavoin pääsee todella hyvään lopputulokseen, mutta tie on hyvin erilainen ja se on puhtaasti makuasia.
Vs: MV-kuvien tulostaminen / kehittäminen Hyvin henkilökohtaista! Siis mikä on helpompaa tai vaikeampaa, ja mikä vapauttavaa, palkitsevaa tai turhauttavaa. Minulla päinvastoin.
Vs: MV-kuvien tulostaminen / kehittäminen Onkohan kenelläkään kokemusta QuadToneRip ohjelmasta QuadToneRIP Overview. Joidenkin mukaan sillä saa järjettömän hienoja tulosteita Epsonin tulostimilla...
Vs: MV-kuvien tulostaminen / kehittäminen Enpä ole kokeillut, mutta pikaisella vilkaisulla vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta.
Vs: MV-kuvien tulostaminen / kehittäminen Otin sen just testattavaksi, printteri on Epson R2880. Ainakin Ilfordin Smooth Pearlilla näyttää oikein hyvältä - mutta on tuossakin monta hanikkaa väänneltäväksi...