Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Silverfast-ongelma

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana anthie, 4 Tammikuu 2017.

1. anthie

anthie Well-Known Member

235
    306
    63
    Hommasin skannerin ja sen mukana tuli Silverfast SE 8. Asennus meni ok ja skannauksiakin tulee. Ainut ongelma on ettei iSRD toimi. Se herjaa että "Exact prewiew disabled". mistähän toi mahtaa johtua, onko mulla asetukset jotenkin pielessä?
    Joku kuvankäsittelyohjelmakin pitäis kait hankkia. Kun olen koko ikäni pelannut enimmäkseen mv-filmin kanssa ja niin nytkin niin onks joku ohjelmista parenpi/helpompi mv:n kanssa? Tää digimaailma on mulle vähän vieras.

2. keegan

keegan Well-Known Member

8 658
    1 574
    113
    Tämä voi olla tyhmä huomautus, mutta jos skannaat mustavalkoista niin tuo iSRD (sen enempää kuin muutkaan rautapohjaiset infrapunaiseen perustuvat pölynpoistajat) ei toimi.
    Sen erityisemmin tai lähemmin mustavalkoisen keskittyvistä ohjelmista ensiksi tulee mieleen ilmainen LightZone joka on kyllä kokeilun arvoinen.
    Halpa ja itse asiassa mielestäni halvoista kuvankäsittelyohjelmista nykyään paras on Affinity Photo josta juuri äsken tuli Windows-versio. Sitten on tietysti ilmainen Gimp, mutta sen käyttöliittymä ja logiikka ovat hieman omanlaisiaan ja sen minun makuuni hieman tahmea. Ehkä enemmän omiaan piirto-ohjelmana kuitenkin?
    Halvoista voi vielä mainita Paint Phot Pron, tosin mielestäni Affinity Photo on nopeampi ja notkeampi.
    Alan stardardi on Photoshop. Tai ehkä pitäisi sanoa kombinaatio Photoshop / Lightroom.
    Ylläoleva siis ajatellen filmiskannauksia. digitaalisten raakakuvien kohdalla luettelo olisi osin toisenlainen.

3. anthie

anthie Well-Known Member

235
    306
    63
    Kiitos vastauksesta.

4. keegan

keegan Well-Known Member

8 658
    1 574
    113
    Lähinnä huomautuksena: tuo silvefastin SE-versio on toiminnallisuudeltaan varsin rajoittunut, ehkä pahin puute on, että sen tuottamia 16-bittisiä tiedostoja on käytännössä kovin vaikea työstää ilman saman firman maksullista lisäosaa tai kalliimpaa ohjelmaversiota. Edelleen tuo ohjelmistohan on skannerikohtainen, toisin sanoen jos vaihdat joskus skanneria, ei tuo ohjelma enää käy.
    Suosittelen ainakin tutustumaan Vuescaniin ( http://www.hamrick.com/index2.html ) jota käytän kaikissa skannereissani ja johon olen oikein tyytyväinen.
    Monet valittavat Vuescanin käyttöliittymän koruttomuutta ja korkeaa oppimiskäyrää. Kumpikin kritiikki on oikeutettu, kokemukseni mukaan opettelu kuitenkin maksaa vaivan.