Hei, minulle tänään kävi vähän outo juttu. Olin kaverin kanssa liikenteessä kaupungilla, kun yht'äkkiä huomasimme tien varrella tällaisen ns. kierrätyskeskuksen. Päätimme mennä sinne ja heti melkein ensimmäisenä silmiimme osui tällainen axomat 4 color - suurennuskone. Myyjä pyysi siitä 30 euroa. Maksoin sen ja lastasin vehkeen, joka oli monessa osassa, auton takakonttiin, kuitenkin peläten vähän, että mitä jos se olisi rikki... Myyjä antoi vielä kaupanpäälliseksi hyllyssä lojuneen canon AF35M II - pokkarikameran... Sitten ajattelin, että nyt olisi hyvä hetki mennä kotiin, mutta kaverini pyysi, että mentäisiin vielä toiselle kirpputorille. No suostuin ja siellä kirpputorilla oli niin ikään kameratarvikkeita. Siellä oli myynnissä nikon L35AF2 filmipokkarikamera pienen laukun kanssa yhteishintaan 2€. Heti seuraavassa hyllyssä oli myynnissä niin ikään filmikamera. Canon T70 filmijärjestelmäkamera, siitä pyydettiin 30€. Olin siis ostanut tähän mennessä yhteensä 62€ filmikamerasysteemeitä. En tiedä yhtään, että oliko touhu kannattavaa, mutta kun pääsin tänne kotiin, niin huomasin, että kaikki ostamani laitteet olivat toimivia! Ainoastaan suurennuskoneessa oli palanut lamppu sisällä, jonka vaihdoimme uuteen. Suurennuskoneen mukana tuli myös tällainen, en ole varma, että kutsutaanko sitä rajauspöydäksi, tai rajausalustaksi, mutta kuitenkin sellainen valkoinen... Nyt pitäis tietää, että mitä pitää seuraavaks tehdä? Mitä kehitettä ja mitä kiinnitettä ostan? Filmiähän voi kait ostaa metritolkulla jostakin kerralla? Pitäisikö sen olla näin talven varalle jotakin korkea ISO-arvoista? Voiko niille litkuille käyttää ihan mitä tahansa astiaa, vai kannattaako ostaa oikein filmin kehitystä varten suunitellut astiat? Niihin litkuihin ei kai saa koskea? Entäs filmin kiinnitys? Kannattaako tehdä itse, vai viedä liikkeeseen kiinnitettäväksi?
Vs: Aloittaminen tyvestä kun puuhun mennään niin mun ajatus on että äkkiä johonkin peruskurssille. sksl tai muitten.. ehkä jopa hetkeksi kameraseuraan liittyminen voisi olla hyvä idis. kun on laatikot päässä mihin kamaa laittaa niin voi itse päässään kulkea omaa tietään eteenpäin. http://www.sksl.fi/sksl/koulutus/yleista_koulutuksesta.html filmit ..ilfordin xp2 ja kehitys labbiksessa ja nega on oikein hyvää vedostaa myös pimiössä. kuitenkin jossain kohtaa voi kiinnostaa kehitellä omia filkkoja.
Vs: Aloittaminen Tässä pari linkkiä: http://kamerat.tky.fi/cms/index.php?page=mv_opas http://www2.uiah.fi/virtu/materiaalit/valokuvaus/kehitys_tarvikkeet.html (Joissa tosin hieman oiotaan ja kerrotaan ikäänkuin oma menetelmä olisi ainoa oikea...) Astiat voinee ostaa Vapaa Valinnastakin, "valokuvausmuovi" kun on aikas hintavaa tavalliseen verrattuna ;-). Ei ne kemikaalit sinänsä vaarallisia ole, mutta eivät erityisen terveellisiäkään. Ei se vaarallista ole, vaikka välillä käsille hieman joutuisi, huuhtelee sen sitten vaan pois. Esim. Telefotosta löytänee hyvin kemikaalit niin filmeille kuin papereillekin. Filminkin kehitys on helppoa ja melko idioottivarmaa touhua, jos alussa ei järkyttävän kriittinen ole. Mikäli koneessa ei ole suodinsettiä tai suodatussysteemiä, kannattaa ehkä hankkia Ilfordin jyrkkyyssuotimet kontrastin säätelyä varten.
Vs: Aloittaminen Mä oon käynyt 2 kurssia aiheesta ja tiedän jonkun verran filmin kehittämisestä niiden perusteella. En vain jostakin syystä innostu filmin kiinnittämisestä, en tiedä miksi aihe ei kiehdo yhtään mua. Mielelläni veisin filmit liikkeeseen ja ainoastaan huolehtisin valokuvien kehittämisestä. Mutta tuleeko se tällä tavalla kalliimmaksi? Mitä mieltä muuten olette ostamistani vermeistä? kamerassa oli mukana canonin 35-70mm objektiivi.
Vs: Aloittaminen T70 lienee oiva runko, vaikken ole aivan varma. T90 olisi varsinainen huippu, mutta T70 on myös aivan eri kokoinen. Etsi kameran manuaali netistä, jos sinulla ei ole sitä. Etsi kamerasta tärkeitä tai hyödyllisiä toimintoja, kuten aukon esivalintaan perustuva automaattivalotus, valotuksen lukitus, valotuksen korjaus. Lisäksi valotuksen käsisäätö. Myös mahdolliset erilaiset valotusmittarin mittausalueet kuva-alalta. Kysy jos löydät filminkehittäjän itsellesi ja mitä maksaa. Vaihtoehtoisesti voit käyttää C-41 prosessissa kehitettäviä mustavalkofilmejä. Kuitenkin saatat huomata ennemmin tai myöhemmin, että vain itse kehittämällä saat mitä tarvitset. http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=0 Ei filminkehityksen tarvitsekaan kiehtoa. Se on aina äkkiä tehty pois alta ja pääsee tekemään vedoksia. Et tarvitse lisäkemikaalejakaan siihen kuin filminkehitteen. Mutta, kuten sanottu, voit kokeilla muutakin tietä.
Vs: Aloittaminen Tuleehan se kalliimmaksi kehityttää filmit sen sijaan että itse tekisi, mutta kukapa sitä ilmaiseksi tekisikään ;-). Ilford XP2 -filmiä suosittelen minäkin jos tähän kuitenkin päädyt. Ei ole sitä oranssia pohjaa filmissä toisin kuin Kodakin vastaavassa ja toisaalta tuo C41-prosessi takaa sen, että kehityspaikkoja löytyy pienemmiltäkin paikkakunnilta (perus mv-prosessia ei ihan joka pulju tee.
Vs: Aloittaminen Okei, eli kannattaa ostaa filminkehitysvälineetkin vielä jostakin. Osaako kukaan sanoa Hämeenlinnasta paikkaa, mistä voisi ostella tällaisia? Huomasin muuten t70 kameran objektiivissa pienen ongelman. Aukon säätäminen ei onnistu siitä rullasta, mistä sitä ilmeisesti pitäisi säätää, vaan se säätyy vain, jos ikäänkuin yrittää irrottaa objektiivia kamerasta. Eli ruuvaa objektiivia irti bajonetista. Sen varmaan pystyy korjaamaan jotenkin, mutta en oikein tiedä, että mitä uskallan sille tehdä. Onko muuten tällaisia vanhoja objektiiveja jossakin vielä myynnissä? Luultavasti irtoaisi aika suhteellisen halvalla nykyään? Vai käykö peräti nykyiset Canonin objektiivit tähän runkoon jotenkin? Itse olen digipuolella nikonisti, joten en oikein tiedä mitään Canonin objektiiveista. (Jos tuo nykyinen objektiivi on ikuisesti hajalla niin, että sen käyttäminen ei ole järkevää, niin varmaan saisi samanlaisen toimivan myös halvalla jostakin)
Vs: Aloittaminen Vain Canon FD objektiivit sopivat. Canon muutti bajonetin automaattitarkennuksen myötä. Muistaakseni tuo Canonin himmennin ei toimi objektiivi irrallaan kuten vaikkapa Nikon, vaan on silloin aina jollakin tietyllä aukolla? Rungossa ollessaan sen pitäisi tietenkin toimia kuten muissakin täydellä aukolla mittaavissa kameroissa: vaikka himmennät, himmennin käy valitulla aukolla vasta valotushetkellä. Tarkkaile asiaa ilman filmiä, niin huomaat. Lisäksi hyvissä rungoissa on kytkin, jolla voi erikseen himmentää tarkastellakseen näkymää etsimen läpi himmennettynä. (Vai oliko tämä selvää?) Tuolla näkyi uutta Patersonin purkkia. Kahden filmin purkki on suositeltava vähintään ja vähintään kaksi spiraalia. Märälle spiraalille et saa oikein filmiä. Telefoto – Fotokauppa kotonasi, etkä maksa liikaa. Näitä kyllä löytää käytettynä luullakseni erittäin hyvin ja halvalla.
Vs: Aloittaminen Käytettyjen liikkeet (Helsingissä), eBay, huuto.net, ... Kyllä noi FD-objektiiveja aika halvalla saa. Filmnkehityspurkinkin varmaan löytää käytettynä, ehkäpä jopa ostoilmoituksella tältä palstalta? Tampereella on Foto-Hertell josta filmitavaraa löytyy kivasti, Hämeenlinnasta en oikein osaa sanoa.
Vs: Aloittaminen Sain ensimmäiset vedokset tehtyä. Ilmeisesti käytetty polttimo suurennuskoneen sisällä ei ole paras mahdollinen, koska siitä tuleva valo ei ole ihan täysin tasaista... Onko jossakin muuten myynnissä niitä punaisia lamppuja, jotka ei valota papereita piloille? Ei meinaa mistään löytyä. :/
Vs: Aloittaminen www.telefoto.fi www.fotohertell.fi Noi nyt ainakin taitavat myydä, kuten muitakin valokuvaustarvikkeita. Akaan Toijalassa on Foto-Oksalalla mahdollisesti jotain filmitavaraa vielä myös... Luulisi tosin, että Hämeenlinnassakin jossain kun tuollakin . Polttimon valoa voisi ehkä koittaa jollakin mattalasilla tms. tasata?
Vs: Aloittaminen Hämeenlinnassa on Raatikuva ja se joku ihme toinen, jonka nimeä en muista, jossa tuskin on mitään erikoista myynnissä. Raatikuvasta ostin nuo litkut ja mv-filmiä kameraan. Laitteessa on jo sellainen mattalasi, mutta se ei tasoita valoa ihan täysin, vaan polttimon valon epätasasuus näkyy sen lasinkin läpi ikävästi. Toisen polttimon laitettuani valo on keskeltä kirkkaampi, kun reunoilta... Mielenkiintoista oli myös se, että suurennuskoneessa olleella objektiivilla pystyi tarkentamaan sillä tavalla, että tarkennuspiste oli joko mattalasin karkea pinta, tai lampun päässä oleva teksti (jos mattalasin otti välistä pois)
Vs: Aloittaminen Eikö tuossa koneessa ole liikuteltavaa polttimoa, jolla haetaan tasaiseksi valo? Joissain koneissa on. Onko T70 nyt sitten kunnossa?
Vs: Aloittaminen Nämä kondensorikoneet, ja varmaan hajavalokonetkin, tarvisevat opaalilampun. Ei sinne voi keittiön katosta lamppua pistää.
Vs: Aloittaminen Kyllä sitä konetta itseänsä voi veivata ylös ja alas ja aukkoa säätää sekä tarkennusta, mutta polttimo on siinä kohdassa, mihin se on ruuvattu, eikä sen korkeutta voi enää muuttaa erikseen. Lamppu minkä laitoin sinne, on tavallinen 75w hehkulamppu, ilmeisesti huono vaihtoehto. Opaalilampuista mulla taas ei ole mitään hajua. En ole varma edes että onko se lamppu, mikä siellä alunperin oli tallella jossakin. niin voisi vakoilla, että mitä edellinen käyttäjä on siellä pitänyt.
Vs: Aloittaminen Löytyykö koneesta mitään merkintöjä käytettävästä lampusta? Jos laitoit siihen "tavallisen 75-wattisen hehkulampun", niin kysymys lienee E-27 -kantaisesta. Suurennuskoneeseen tarkoitetun lampun opaalilasi on huomattavasti paremmin valoa tasaava kuin tavallisen mattalampun, eikä siinä ole merkintöä lampun päässä. Jos paikallinen fotoliike ei osaa auttaa, niin www.suomenlamppupalvelu.fi voisi osata. Minullakin on pari 150-wattista. Edit: Tuollainen löytyi: http://www.meopta.com/download/Axomat-4---CZ-pdf-2848.pdf
Vs: Aloittaminen Ei Anttilasta löydy opaalilasilamppua mutta jostain Lissun lamppu ja verho-kaupasta voi asiasta tietoa jo löytyäkin. Ja oikeat valokuvausliikkeet, jos sellaisen jostain enää löytää. Niistä voipi sen pun...siis vihreän suojavalonkin samalla löytää.